Hiermee begon mijn liefde voor het mechaniek

Hallo,

Als betrekkelijk nieuwe liefhebber van het mechanisch horloge maak ik jullie graag deelgenoot van het horloge waar het voor mij mee begon. Het is een betrekkelijk onooglijk, klein klokkie waar ik nauwelijks gegevens over kan krijgen; als iemand het herkent of er meer over weet te vertellen dan houd ik me van harte aanbevolen. Het komt uit de nalatenschap van de Oostenrijkse tak van mijn familie (mijn moeder is van Weense afkomst).

Het enige dat ik er op het wereldwijde web over kan vinden betreft een treffer op een Amerikaans veilinghuis: http://www.uhrennet.com/UhrenC/1326/0/11356/Uhren-CIVITAS-MILIT-CIVITAS-MILITÄRARMBANDUHR-FÜR-DAS-DEUTSCHE-HEER.html

Blijkens dit verhaal zou het een militair horloge uit 1942 zijn, gemaakt voor het Duitse leger. Dat klinkt voor mij aannemelijk, omdat mijn Weense opa door de Duitsers in de oorlog als tolk door heel Europa heen gesleept is (zeer tegen zijn zin, overigens). Ik kan me goed voorstellen dat hij het horloge uit die periode overgehouden heeft. Ook heb ik op internet allerlei andere militaire horloges uit de oorlogsperiode gevonden van zeer diverse merken, die hier ongelooflijk op lijken.

Toen ik het voor de gein eens opdraaide liep het meteen goed (na al die jaren stilstand!) en mijn liefde voor het mechanisch horloge was geboren. Ik heb het zelf met de fijnregeling afgesteld en heb het nu zover dat het zo’n kwart tot een halve minuut per week achterloopt. Beter zal ik het denk ikniet krijgen.

Dan nu de foto’s:

Zoals jullie zien verkeert het horloge voor die leeftijd in aardige conditie. Het heeft dan ook decennialang in lades gelegen, hoewel gebruikssporen op de kast laten zien dat het wel degelijk ook gebruikt is. De wijzerplaat is nagenoeg in nieuwstaat, de wijzers zijn wat dof en zouden eens opgepoetst mogen worden. Verder heb ik het glas onlangs gepolijst met koperpoets en een zachte doek (wat overigens fantastisch werkt!). Als volgende aanschaf (gepland in februari) twijfel ik tussen een Oris Big Crown Pointer Date en een Oris TT1 Divers; heel verschillend, maar allebei prachtig, vind ik.

Zoals gezegd, als iemand meer weet van de herkomst van dit horloge houd ik me aanbevolen!

Groet,

Gerard

Hi Gerard,

Civitas is een naam gebruikt door Moeris watch company Zwitserland,
die veel militaire horloges geleverd hebben aan diverse landen.
D ---------- H betekent Deutsches Heer , maar dat is je waarschijnlijk al bekend ?
horloge zou ik wel eens een servicebeurt laten geven na zo lange tijd in de la.

Hier een Civitas volkalender uit de laat 40-tiger jaren staat te koop voor $ 349,-
bij Farfo’s met 3 maanden garantie

groet, André

Dank je, André!

Dan heeft mijn post toch opgeleverd waar ik hoopte (afgezien van het plezier om mijn oude klokkie te laten zien, dan): meer informatie over de achtergrond van mijn horloge.

Wat betreft dat servicebeurtje heb je natuurlijk gelijk; dat moest ik maar eens doen.

Groet en bedankt,

Gerard

Gerard
Dit is een interessant verzamelgebied, gaat zeer ver.
Is nog in goede staat.
Vele merken hebben militairen gemaakt en dit maakt het op zich interessant.

Freddy