en ik ook ![]()
Wat een fantastisch horloge is dit wauw!
Ja … en een secondewijzer die de indices net niet aanraakt.
Het zijn de Certina’s COSC waardoor ik voor altijd genezen ben van Swatch Group quartzhorloges.
Hét machtige 9F HAQ uurwerk
En het uurwerk ziet er ook nog eens mooi uit! ![]()
High accuracy quartz uurwerken
Die hebben momenteel mijn bijzondere interesse en maken een steeds groter deel van mijn collectie uit.
- Twee The Citizen’s met maximale afwijking van + of min 5 sec./ jaar
- Een Longines VHP met maximale afwijking van + of min 5 sec./ jaar
- Twee quartz GS-en met maximale afwijking van + of min 10 sec./ jaar
- Vier Bulova’s werkend op 262 kHz met maximale afwijking van + of min 10 sec./ jaar
- Een Certina DS Podium met een PRECIDRIVE uurwerk, maximale afwijking van + of min 10 sec./ jaar
- Een Longines VHP met maximale afwijking van + of min 5 sec./ jaar
En dan nog een paar ouwetjes, eenSeiko Dolce en een Seike Grand Quartz, die allebei ook goed zijn voor een max. afwijking in de orde van 10 sec./jaar en dat ook waar maken.
Misschien is het wel een afwijking om horloges te hebben met een zo klein mogelijke afwijking
…
Hoe werken die afwijkingen? Gelden die bij een brede range aan temperaturen?
Ik heb een COSC tested quartz en er staat een COSC quartz op mijn kleine grail lijst, maar wat ik ervan begrepen heb is dat de waarden van de COSC alleen gehaald worden tijdens een test tussen de 20 en 30 graden. Hoe zit dat met bovenstaande uurwerken, is daar iets over te vinden?
De meeste (misschien wel alle?) HAQ uurwerken zijn “thermocompensated”, het GS 9F uurwerk bijvoorbeeld meet meer dan 500 x per dag de omgevingstemperatuur en past daar evt de gang op aan.