High accuracy quartz uurwerken

Ik ben benieuwd wat er allemaal bestaat van high accuracy quartz uurwerken.
Ik vermoed dat deze allemaal thermo compensated zijn.

GEEN
GPS.
Radio controlled.
Smart watches.
Met smartphone of ander toestel gecorrigeerde tijd.

WEL
Op zich staande quartz met batterij, al dan niet met zonne-energie gevoed.
Zowel complete uurwerken als enkel binnenwerken mogen vermeld worden.
Oud en nieuw.

Technische informatie over het binnenwerk is ook altijd leuk!

4 likes

Bulova precisionist met het 262kHz uurwerk zijn ook akelig nauwkeurig :sunglasses:

2 likes

Mag deze uit het topic van @Fate_Amenable_To_Change wel? En HAQ en RC.

De Junghans J101 is een high accuracy quartz uurwerk wat autonoom een maximale afwijking van 8 seconden per jaar heeft. Los daarvan heeft het de mogelijkheid om wereldwijd alle radio-signalen die de tijd uitzenden te ontvangen, is er sprake van een perpetual calendar, en loopt het op zonne-energie. De wijzerplaat bevat zonnecellen, ook al zie je dat niet.

2 likes

De Skyracer wordt aangedreven door het Breitling Calibre 74, gebaseerd op de ETA Thermoline 955.652, een high-accuracy quartz (HAQ) uurwerk .

Het is een dunne module — slechts 2,5 mm dik; met batterij erbij is het ongeveer 4,5 mm — waardoor de kast verrassend slank blijft .

Thermo-compensatie voor precisie

Typische quartz-bewegingen zijn gevoelig voor temperatuursveranderingen: hun frequentie schommelt.

De Calibre 74 maakt gebruik van een thermistor (temperatuursensor) om constant de temperatuur van de quartz te meten.

Bij afwijkingen past het uurwerk digitaal zijn slagtiming aan, zodat het binnen ±10 seconden per jaar blijft – veel preciezer dan standaard quartz (±15 sec/maand) .

Dankzij deze technologie is het uurwerk COSC-chronometer-gecertificeerd .

End-Of-Life-indicator (E.O.L.): bij een bijna lege batterij slaat de secondewijzer in stappen van 4 seconden om aan te geven dat de batterij vervangen moet worden .

Batterij: type CR2016, met een levensduur van ongeveer 8 jaar .

Best cool

10 likes

Niet per se. Maar nu heb ik al één en ander over HAQ geroepen in mijn tijd hier.

In chronologische volgorde:

GS SBGV239.

GS SBGV245.

Citizen Chronomaster AQ4020-54Y.

GS SBGP011.

Junghans Max Bill Mega Solar.

The Citizen AQ4100-09W Ibuki.

GS SBGX265.

GS SBGN013 GMT.

GS SBGX263.

Verder het onderzoeken waard:

• Breitling super quartz
  • Rolex Oysterquartz
  • Longines VHP
  • Bulova 262kHz quartz
  • Het quartz uurwerk in de F.P. Journe met tonneau kast
  • Vintage very fine adjusted en super quartz van Seiko
  • Vintage Grand Quartz van Seiko
6 likes

Het meest nauwkeurige quartz uurwerk aller tijden, de Omega Constellation Megaquartz die 2,4 miljoen keer tikt per seconde.

9 likes

In feite de Omega Marine Chronometer “MC2400”.

Kostte destijds evenveel als een Ford Taunus.

8 likes

Heel mooi. Die liep binnen 1 seconde/1000 jaar volgens Omega dacht ik. Hoe lang/kort gaat de batterij mee?

1 like

Een jaar ongeveer.
Ik heb beiden. :blush:

4 likes

Het meest nauwkeurige quartz uurwerk aller tijden, de Omega Constellation Megaquartz die 2,4 miljoen keer tikt per seconde.

Een pracht horloge :+1: Maar is de Citizen A100 niet nog nauwkeuriger, met z’n 8,4 Mhz?

3 likes

Ik heb het even aan mijn kat moeten vragen, maar beide omega’s hebben in feite hetzelfde binnenwerk.

Ik plak hier even de uitleg:

Omega Marine Chronometer (Megaquartz 2400)
• Kaliber & Precisie
Dit horloge gebruikt een hoogfrequente Megaquartz-beweging – het kaliber 1511 of 1516 – die tikt met maar liefst 2,359,296 Hz (2.4 MHz). Het behaalde de prestigieuze Marine Chronometer-certificering dankzij een nauwkeurigheid van slechts 2 milliseconden afwijking per dag tijdens langdurige tests.   
• Technologie & Functionaliteit
Een belangrijk historisch kenmerk is de TSA-functie (Time Second Adjustment), waarmee je de uren kunt aanpassen zonder de minuten of seconden te beïnvloeden. Dit maakt uiterst precieze synchronisatie mogelijk.  
• Productie & Status
Gelanceerd in 1974, is dit een van de meest nauwkeurige niet-thermocompensieve horloges ooit gemaakt.   Hoewel technisch geavanceerd, bleef de productie beperkt — slechts enkele duizenden stuks.

Omega Constellation “Stardust” Megaquartz f2.4
• Kaliber & Precisie
Dit model maakt gebruik van kaliber 1510, ook een Megaquartz-beweging met 2.4 MHz, maar het is een standaard chronometer, niet gehomologeerd als Marine Chronometer.   
• Uiterlijk & Uitzonderlijke Wijzerplaat
Wat dit model uniek maakt, is de “Stardust” wijzerplaat, vervaardigd van blauwe aventurijnkwarts – schitterend en zeldzaam. Er zijn slechts enkele honderden exemplaren van gemaakt.   
• Esthetiek & Collector’s item
Dit horloge is vooral geliefd bij verzamelaars vanwege zijn opvallende, luxe uiterlijk en de beperkte oplage.   

Samengevat
• Marine Chronometer: technisch meesterwerk, ongeëvenaarde nauwkeurigheid, met Marine Chronometer-certificering en TSA-functie.
• Constellation “Stardust”: visueel verbluffend en uiterst exclusief, met dezelfde high-end Megaquartz-technologie maar zonder Marine-certificering.

Inderdaad, de Citizen is nauwkeuriger, maar persoonlijk vind ik die Omega’s wel heel veel karakter hebben, zeker geen 13 in een dozijn horloges.

De Citizen is wel mooi, maar doet mijn hart toch niet sneller slaan hoor :wink:

1 like

Niet te vergeten de Grand Seiko Quartz GMT’s gebruiken het 9F86-uurwerk, een van de meest geavanceerde quartz-kalibers ter wereld.
Hier wat details over de nauwkeurigheid:
Nauwkeurigheid: ±10 seconden per jaar.

1 like

50+ jaar geleden ja. +/- 1 sec per maand.
Er is momenteel een Citizen die 1 sec per jaar doet.

1 like

inderdaad, en ik heb hem :blush: :innocent:

15 likes

Deze heeft een ETA haq quartz F06.402.

https://calibercorner.com/eta-caliber-f06-412/

10 seconden/jaar.

2 likes

Deze heeft ook het ETA F06.402 Quartz uurwerk.
https://www.eta.ch/en/our-products/quartz-movements/eta-f06402

HeavyDrive / PreciDrive

3 likes

Met een ETA G10.202 AD uurwerk.

4 likes

Goeie foto man!

Met thermo compensated HAQ high torque ETA 955.652

2 likes