NA: Een gespierde sport-GMT van Grand Seiko

Zoals iedereen die hier meer dan twee weken rond lummelt zou kunnen weten heb ik een zwak voor Japanse horloges en technische verhalen, dus deze NA kan ik vrij kort houden omdat ik alles al eens over Grand Seiko, hun uurwerken en hun ontwerp-filosofie heb gezegd. Maar zo kort stuit me toch tegen de borst, dus ik maak er een klein verhaaltje van.

Eerst even pas op de plaats om een muziekje uit te zoeken voor de sfeer.

De tekst past mooi bij het horloge. I deserve to be with somebody as fly as me vind ik een mooi uitgangspunt. Je moet een horloge kopen wat bij je past. Ik heb meerdere Grand Seiko quartz horloges gehad en ook weer verkocht. De 44GS turquoise die ik als eerste kocht heb ik ooit verkocht, er is een SBGP011 geweest, een SBGV245 sport horloge, en ze hebben allemaal het veld geruimd.

Ik dacht dat ik alleen nog maar kleiner wilde, en kocht recentelijk ook een SBGX265 met z’n blauw/lila plaat en 37mm kast, maar ergens blijft het jeuken om de perfecte Grand Seiko te vinden. Deze zoektocht resulteerde natuurlijk in plenty NA topics, wat leuk is voor het forum, maar minder leuk voor de portemonnee. Ook met de SBGX265 jeukte het nog wat
 Ik had geen dopje, het contrast was niet optimaal.

Op dat momen zat ik al jaren naar de SBGN003/005 te kijken uit de Sport collectie. Op papier met 39mm en lume een perfect horloge voor mijn tooltastic neigingen, maar hoe ouder ik word, hoe minder ik om een tooly uiterlijk geef. Tot het in m’n hoofd op z’n plaats viel en ik besloot om z’n Heritage lijn broer te kopen.

Hier is hij dan, de SBGN013 Quartz GMT.

Dit is echt een behoorlijk gespierd horloge. De flanken zijn wat rechter dan die van mijn SBGX en SBGP, en de bezel is behoorlijk hoger. Het heeft een diameter van 40mm, wat op papier groter is dan ik zou willen, een hoogte van 12,2mm en een compacte 47mm lug to lug lengte. Het is een echte Grand Seiko heritage in die zin dat je 'm zeker op staal gaat moeten dragen, want zo is de kast nu eenmaal. De achterkant is zelfs spartaans, met alleen het leeuwen-logo op een simpel deksel.

Let even niet op de stofjes, alsjeblieft. :slight_smile: Aangezien ik meer dan een paar Grand Seiko’s op maat heb gemaakt kan ik van een 40mm kast direct zeggen dat ik vijf en een halve links op zes uur en zes links op 12 uur moet pakken, en hij zit als gegoten. Echt heel erg comfortabel. Aan de band moeten ze dan ook niets doen in mijn optiek. Geen andere sluitingen, gewoon niet aan modderen.

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er een GMT functie op zit. Seiko maakt op één of andere manier heel veel GMT uurwerken in allerlei prijsklassen. Dat begint bij een simpele 4R caller GMT, en loopt via 6R flyer GMT’s naar 9F86 Quartz GMTs tot aan automatische en spring drive toe.

Specifiek dit uurwerk, de 9F86, is in augustus 2018 gelanceerd in samenhang met de vijfentwintigste verjaardag van het 9F quartz uurwerk. De basis technologie is sinds 1993 onveranderd gebleven, dus temperatuur-compensatie, high torque met anti-backlash tikken, en de 10 seconden per jaar accuratesse bestaan al meer dan dertig jaar in deze vorm.

Wat nieuw was, en dat zie je in zowel de 9F85 als 9F86, is dat de quickset datum is verdwenen, en dat de uurwijzer onafhankelijk te verstellen is. Als je die vooruit en achteruit rolt, gaat de datum in beide richtingen gewoon mee. Dat had ik zonder GMT wijzer ook op m’n SBGP011, en ik heb het op mijn The Citizen Ibuki. Het is een fantastische feature voor een high accuracy quartz.

De wijzerplaat is een feest der herkenning voor iedere Grand Seiko liefhebber. Alle elementen zijn aanwezig. Geribbelde en gefacetteerde indices, gefacetteerde wijzers die van boven geborsteld zijn om optimaal af te steken tegen de donkere wijzerplaat, een omlijst datumvenster, en zeer, zeer weinig tekst.

De pianolak-zwarte leegte geeft rust, en is een mooi contrastpunt voor de wat drukkere minute track met 24-uurs indicatie er naast. De rode details maken het allemaal net wat dynamischer en sportiever, dus blijft het woord “gespierd” maar door m’n hoofd spoken als ik dit horloge bekijk.

Hier is geen natuur-marketing op van toepassing. Dit is een puur sporthorloge met een functie. De enige opsmuk is het licht gebolde saffiertje wat 'm net even wat speelser en vriendelijker maakt dan de SBGP en SBGX.

Al met al: Geweldig. Eindelijk een fatsoenlijke GMT in huis. Hij zit erg comfortabel, is ĂŒber-afleesbaar, en de rode details geven 'm een sportieve vibe. Ik ben in m’n nopjes.

200w

189 likes

leuk ding!

1 like

Mooi, mooi, mooi.
Zo te lezen is dit horloge een blijvertje. Dat is overigens bij jou altijd maar weer de vraag.
Enfin, enjoy it!

2 likes

Wow, prachtig horloge! Gefeliciteerd :star_struck:

1 like

Mooi ding, gefeliciteerd! Ben benieuwd hoe die in het echt is :slight_smile:

1 like

Ik heb nu twee GS horloges verkocht waar ik spijt van heb, dus bij deze ga ik die fout niet weer maken.

Deze gaat zeer zeker blijven.

Je gaat er vandaag natuurlijk achter komen.

6 likes

Mooi hoor! :+1:

1 like

En een dopje. Gefeliciteerd, prachtige GS!

1 like

Fantastisch verhaal :slight_smile: Erg leuk om te lezen! En inderdaad is ‘gespierd’ een mooie omschrijving van deze GS!

1 like

Mooie GS weer. Gefeliciteerd.

1 like

Mooi! Van harte!

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:

Ziet er goed uit.

1 like

Wow, wat een gaaf horloge. Die diep zwarte wijzerplaat is ook fantastisch om naar te kijken. De indexen maken het geheel nog mooier. Supergaaf!
Heel veel draagplezier!

1 like

Toffe GS, gefeliciteerd ermee. Lekker nummertje ook :sunglasses:

Weer een toffe GS erbij Chris, met mooie rode accenten. Je hebt weer genoeg om naar te kijken de komende dagen.

Gefeliciteerd, prachtige GS

Volgens mij kon jij eigenhandig bijna het forum levend houden met al je na’s van de afgelopen tijd. Leuk voor ons inderdaad.

1 like

Heerlijk weer! Mooi formaat ook voor een GMT. Topper. :ok_hand:

Ik lees ze altijd met veel plezier.

Toch oogt hij niet groot of lomp. Mooie meegebogen lugs die niet zo bonkig en hoekig zijn zoals bij sommige andere Japanse modellen.

Mooie oplossing.

Gewoon heel mooi en rustig. Kleine maar duidelijke 24 uur aanduiding zonder lompe bezel met te grote getallen erop.

Net genoeg aanwezig zonder het uit te schreeuwen “Dit is een GMT horloge”.

Veel plezier ermee! Hopelijk blijft deze

1 like

Gefeliciteerd met deze G(ewoon) S(chitterende) aanwinst!

Jouw Farer Lander is toch ook een fatsoenlijke GMT of
?

2 likes

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze mondiale verworvenheid.
Fascinerend GMT horloge.
Mooi hoor!!
Ik wens je er een Wereldse tijd mee. :globe_with_meridians:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like