NA: Beige en toch niet saai, de instap Grand Seiko

Dit topic zal voor vele verwoede long-read fans een heel erg grote teleurstelling worden. Omdat het relatief kort gaat zijn. De executive summary: 1 nieuw horloge, 3 foto’s, 1 muziekje, grote blij.

Eerst even dat muziekje voor de sfeer:

Welnu, degenen die hier verwachten dat ik nog een keer door de 9F quartz uurweren, de geschiedenis van Grand Seiko, en andere aspecten heen ga lopen komen bedrogen uit. Dat heb ik hier al eerder gedaan. Mijn laatste aanschaf was geloof ik deze:

En mijn eerste Grand Seiko ooit was deze:

Ik mis de 44GS in turquoise nog steeds wel eens, maar de nieuwe (nou ja, de huidige, nieuw is hij niet meer) eigenaar is er god zij dank zeer content mee. Hoe dan ook, in dat soort topics is het allemaal al eens gezegd.

Recentelijk heb ik veel plezier gehad van horloges als de SBGX265, maar ook zeker van alles met een beige of witte plaat, zoals de Santos, Reverso, Dolce Vita, SBGW231, en Ferrovie dello Stato Mk2.

Wie ben ik dan om die lol in een lichte plaat en de SBGX niet te combineren? Dus heb ik de The Citizen AQ4100 Ibuki de deur uit geflikkerd, 800 Euro in de kontzak gestoken, en deze nieuwe SBGX263 gekocht.

Het is dezelfde geweldige 37mm kast met 10mm dikte als de SBGX265, maar dan met een echt verschrikkelijk mooie warme champagner wijzerplaat. Dit is fantastisch. Ik vind 'm misschien wel mooier dan de Shunbun, in al z’n eenvoud.

Misschien ben ik saai geworden, maar dit zou goed een one and done horloge kunnen zijn.

dancing-boy-cowboy

144 likes

Kort maar krachtig dit topic voor jouw doen Chris :wink: Gefeliciteerd met de mooie NA

2 likes

Lekker Fate. Al mis ik wel een epistel van je. Ik akker er altijd graag doorheen.

Mooie kast, strakke details en dito foto’s. Gewoon een puike zet.

1 like

Mooie aanwinst :+1:t2:

1 like

Dank je!

Ik wilde niet te veel in herhaling vallen, en ik geloof dat ik alles zo onderhand wel over GS quartz heb gezegd. Zo ook hier:

Dus ja, dan maar zo. :slight_smile:

Links naar epistels genoeg, hierboven. Ik moet wel zeggen dat ik inmiddels bedreven ben in nieuwe Grand Seiko’s. Ik ruk ze uit de doos, heb m’n 120 Bergeonnetje en m’n clip-on-loep al in de aanslag, leg 'm naast een vergelijkbaar model, en presto, binnen 5 minuten passend om de pols. :slight_smile:

Dank!

3 likes

Korte samenvatting maar niet minder spectaculair. Proficiat

1 like

Ik was een beetje in de war. Ik zat je topic te lezen en opeens stopte het. Ik had echt even zoiets van huh, was dit het? :face_with_spiral_eyes: :grin:

Maar erg mooie Grand Seiko! Die champagneplaat is heel fraai! :ok_hand:

1 like

Het proces van aanschaf en denken was ook veel korter. Het kostte veel meer tijd om de kogel door de kerk te jakkeren en deze Citizen de deur uit te doen:

Toch is dit de enig juiste beslissing voor mij. Dus toen ik besloten had om de Citizen te flipperen was dit min of meer een no-brainer.

Ik moet alleen nog zien of deze daar geen slachtoffer van wordt:

De King Seiko plaat is aanzienlijk killer. Niet minder mooi, per se, maar wel minder warm. En minder zijde-achtig.

7 likes

Deze champagne zat er al aan te komen. Erg erg mooi in zijn schijnbaar betrekkelijke eenvoud.

Gefeliciteerd! :partying_face:

Ja in principe wel, maar niet voor jou toch? :flushed:

1 like

Als ik ooit werkeloos wordt en een portie van m’n spullen zou moeten verkopen zou ik deze waarschijnlijk houden, als ik zo eens kijk. Met de Kurono Tokyo er bij. :slight_smile:

Niet m’n plan, maar wel een gedachte.

1 like

Oef; gelukkig maar. :+1:t2:

Een weloverwogen keuze dus, deze GS.

1 like

mooi,
draag hem met plezier

1 like

Mooie aanvulling. Tijdloos model!

1 like

Prachtige aanwinst weer , dat worden weer fantastische foto’s :ok_hand:t2:
Gefeliciteerd!

Mooie aanwinst! Geniet er van, maar dat zal wel lukken denk ik :grin:

Heel mooi, gefeliciteerd en veel draagplezier! :+1: Heel mooie wijzerplaat en de prettigst dragende stalen band die ik ooit om heb gehad. En een bruine leren band zou bij deze champagne wijzerplaat ook heel mooi zijn ter afwisseling.

50 jaar geen onderhoud nodig, dat is toch ongelooflijk. Vakmanschap vind je ook buiten mechanische uurwerken…

Nu, beige saai? Nee. Er is haast sprake van een ton-sur-ton-effect dat toch spanning oplevert en door de vermindering van kleur komt de nadruk meer op de precisie te liggen. Ik weet niet of het voor mij voldoende zou zijn, maar toch hoogste waarschijnlijk niet in deze variant. Hoewel hij zeker niet onder doet voor de vervangen Citizen (ook daar zou ik eerder een andere variant van kiezen), prijkt er net zo’n uit de toon vallende datumaanduiding op. Bij de Citizen springt dat nog meer in het oog dan hier. Maar dankzij de killere plaat van de King Seiko, werkt de datum daar beduidend beter.

Ondertussen vind ik interessant dat een hoekje op de hoorntjes minder, van vooraf bekeken de kast van de Citizen erg lijkt op de GS. Hoe ervaar jij de verschillen in het echt? De hoorntjes van de King Seiko vind ik dan net weer iets spannender. Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen.

1 like

Erg mooi hoor! Geniet ervan en groeten van z’n oudere broer.

8 likes

Lekker hoor, gefeliciteerd. Maar zie ik nou, tegen jouw gewoonte in, een ‘wristshot’…?

1 like

Welnee, ik weet toch wel dat je enkel heel mooie horloges koopt en ik kijk vooral graag naar je prachtige kwaliteit foto’s.

Tijdloze schoonheid, rustgevend, nooit meer wegdoen!

Veel plezier ermee!

1 like