Van harte welkom Themba ![]()
Heb je de horloges al gepast?
Welkom⌚️
Ja zowel de Sky als Snowflake heb ik om gehad. Maar ze maken de band natuurlijk niet op maat, dus het voelt dan toch alsof ze een horloge op je pols leggen.
De Snowflake vond ik toch mooier en interessanter, de Skyflake (tegen mijn verwachting in) leek wat minder eye-catching.
Welkom op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.
Je hebt hiervoor al genoeg bruikbare tips gekregen denk ik om mee verder te gaan.
Succes om het proces!

Welkom!
Het kan zo zijn dat hij gemagnetiseerd is. Voor een paar knaken bestel je van Ali of Amazon een demagnetiseur / degausser, en met zo’n apparaatje kun je de magnetische lading weg halen.
Een gemagnetiseerd horloge loopt te snel omdat de balansveer plakkerig wordt als hij magnetisch geladen is, waardoor de swing van de balans sneller gaat. Dit is niet zo bij uurwerken met silicium balansveren, maar als die Tissot 10 jaar oud is vermoed ik dat het gewoon metaal is.
Gefeliciteerd! Dat zijn de betere uurwerken. Ik begon ooit met quartz, heb me vervolgens tien jaar lang met allerlei mechanische toestanden bezig gehouden, om nu zowel automaten, handopwinders als quartz in de verzameling te hebben, en niets is makkelijker en robuuster dan dat.
Dat zijn hele, hele mooie horloges. Ik had er eentje, maar in mijn verzameling was dat minder logisch, dus heb ik weer terug geruild naar m’n oude Champagner SBGX263. Mocht je wat live foto’s willen zien, die staan hier:
Oh jazeker wel. Ik heb de mijne via SoloJapan uit Japan geïmporteerd. SoloJapan is niet de snelste, maar wel heel erg goed, en ik ken 'm al tien jaar, de goede man.
Dat gezegd, ik heb andere Grand Seiko’s via Chrono24 uit Japan laten komen, in laten klaren, etc, en dat gaat prima. Goedkoper na import dan de juwelier, dus waarom niet?
Dan moet je je afvragen of de Heritage serie van Grand Seiko wel het ding is. Ik vind dat de kasten echt gemaakt zijn voor de bracelet. Dat valt bij de SBGX26x en 35x nogal mee, want ze zijn redelijk plat, maar ik vind een SBGW-serie horloge op leer vele malen mooier, zoals de 305, 231, etc. Die komen uit de Elegance serie, die wat dressier is, en dus ook kasten heeft die specifiek voor leren banden ontworpen zijn.
Zeker de SBGX355 is doodzonde om op leer te zetten, want dat ding is van titanium, en je gaat op god’s groene aarde niks vinden wat fijner draagt dan precies dat horloge op bracelet. @Hotseflots kom er maar in!
Het is zelfs zo gek dat zowel @Hotseflots als ik twee stuks SBGX horloges hebben. Hij heeft de titanium 355 met snowflake dial en de blauwe 265 in staal. Die laatste heb ik ook naast m’n 263.
Mocht je willen weten hoe een Elegance kast is, hier staan weer foto’s, inclusief details van de kast, van een SBGW231:
Ik raad überhaupt nooit aan om in de PC Hooft straat een horloge te kopen. Ik heb geen last van m’n doekoe. Maar volgens mij hebben ze, als je een Grand Seiko wilt, bij de Boutique van Seiko in Amsterdam of bij Schaap en Citroen een aanbod liggen.
Evengoed: Ik heb geen last van m’n geld, ik bestel op internet de goedkoopste die ik in mijn gezochte referentie kan vinden, met de beperking dat de verkoper een goede reputatie moet hebben.
The Citizen is prachtig. Maar let op The Citizen is een specifieke high end serie van Citizen. Ik heb er twee gehad, allebei met Washi Paper dial, maar pas op… Mij doet Grand Seiko ook meer, dus het waren geen blijvers, ondanks het feit dat ze erg mooi zijn.
Hier vindt je twee topics over de The Citizen horloges:
Zoals gezegd, ook geweldig, maar moeilijker te vinden, beperkter van aanbod (ze hebben nu met name nog de AQ4100 kasten). Wel erg tof, en je ziet ze zeker niet dagelijks. GS ook niet, trouwens.
Welkom Themba!
Het advies van @Fate_Amenable_To_Change zou ik ter harte nemen. Een SBGX zou ik niet snel op leer dragen en zeker geen titanium variant. Daarnaast vind ik mijn SBGX263 veruit het meest comfortabele horloge op staal dat ik ooit heb gehad (o.a. Ebel, Oris en ook mijn Cartier). Dus mocht je de band minder mooi vinden, de 263 is een mooie optie en die plaat is geweldig in real life (op foto’s komt dat niet zo mooi eruit).
Welkom hier bij HF !
Welkom!
Doen. Meer kan ik er eigenlijk niet van maken. Ik heb er nog een vrij korte review over geschreven, die kan je hier lezen als je wilt.

Welkom!
Welkom Themba ![]()
Welkom ![]()
Ik hoop dat je er zo uit komt, maar raad je wel aan om ergens een SGBX en SBGW te gaan passen. Dat was ik nog vergeten te zeggen. Passen is altijd educatief. ![]()
![]()
Overigens vergeef ik je het foutieve gebruik van het woord woonachtig. Het moet gezegd.
Welkom hier,veel plezier.
Van harte welkom!
Welkom!
Trouwens, ik had het al cool gevonden als ze bij de 9F62 nu eindelijk eens een 9F65 ontwikkelden waarbij je de uurwijzer onafhankelijk kunt verzetten.
Dat is voor de 9F85 inmiddels wel het geval, dus de 40mm SBGP hebben een elegantere oplossing voor datums verstellen, en voor zomer- en wintertijd. Dat doe je zonder de seconde of minuutwijzer te onderbreken.
Er liggen ook legio 8J uurwerkjes in 34-36mm Credor horloges die die functie ook hebben. Het is letterlijk het enige minpuntje aan de SBGX serie, dat dat niet zo is gedaan.
Welkom ![]()