NA: Terug naar de sneeuw

Even een muziekje voor de sfeer:

De eerste keer in m’n leven dat ik een Grand Seiko zag was eind 2016. Mijn vrouw en ik belandden in een klein zaakje in Düsseldorf, bij een wat ouder Seiko dealertje die één SBGA011 had liggen, plompverloren in de etalage, tussen andere Seiko’s.

Die wijzerplaat is me altijd bij gebleven als het begin van een obsessie met de juiste Grand Seiko. Toen ik in 2018 mentaal zo ver was dat ik een Grand Seiko wilde hebben en bij de Boutique in Amsterdam stond met m’n vrouw paste ik dus uiteraard een Snowflake, maar het model greep me niet. Het was… groot. En dik. Het resultaat van die excursie? De herontdekking van m’n liefde voor quartz.

Sindsdien heb ik vele Grand Seiko quartzen gehad. De oorspronkelijke SBGV239 is binnen het forum verkocht aan z’n huidige eigenaar, maar ook een SBGV245, SBGP011 en SBGN013 zijn de revue gepasseerd en allemaal weer vertrokken. Ik vond ze… groot. Wel draagbaar, omdat quartz dunner is, maar toch. Vrij groot.

Daarmee rolde ik de 37mm grote series van Grand Seiko in. Dat beviel prima. Uiteindelijk ging het zelfs zo ver dat ik m’n SBGA465 (Kirazuri Spring Drive) en SBGA413 (Shunbun Spring Drive) verkocht omdat ze toch te groot waren, hoezeer het me ook pijn deed om afscheid te nemen van een paar van de beste wijzerplaten die Grand Seiko ooit gemaakt heeft, en een 62GS kast.

Toen de Shunbun verkocht was had ik wat geld over, en zat ik naar Credor quartz horloges te kijken. Tezelfdertijd was @Hotseflots aan het rondneuzen naar een tweede GS en noemde hij terloops dat hij een model tegen was gekomen wat ik al weer vergeten was: De in 2024 uitgebrachte SBGX355.

Ik had 'm destijds afgeserveerd omdat het een quartz horloge was met een basic kastvorm voor 4300 Euro list, en dat was me in 2024 te gortig, ik zat midden in de Shunbun fase. Maar nu klonk het … Plausibel. Dus met wat rondneuzen en een mailtje naar SoloJapan was de teerling al vlot geworpen, en is mijn NA een feit:

De perfecte Snowflake.

Ik heb iets met witte wijzerplaten, zo blijkt. Na een Reverso, Dolce Vita, Santos, Credor Signo, en eerdere pogingen met deck watches heb ik dan eindelijk de witte wijzerplaat der witte wijzerplaten in huis. Grappig genoeg is het geen echt witte plaat. Ze maken een koperen schijf waar onder grote druk een patroon in geperst wordt.

Daarna worden de lijnen voor de uiteindelijke wijzerplaat gefreesd, en komt er een soort zilver substraat op de plaat wat wit representeert. Vervolgens worden de indices er op geplaatst nadat de tekst en minute track door een pad printer gedrukt zijn. Hieronder zie je dat proces voor een SBGA211, de huidige Spring Drive Snowflake.

Deze processen worden allemaal door Seiko Epson gedaan, het vroegere Suwa Seikosha. De patronen uit de Seiko Epson tak van Grand Seiko zijn altijd subtieler dan die van de Grand Seiko Studio voor mechanische horloges in Shizukuishi. Het gebouw is wel een stukje minder cool dan Shizukuishi’s studio:

Mijn favoriete Spring Drive dial, de SBGA465 Kirazuri is daar een mooi voorbeeld van, maar denk ook aan de verschillen tussen de hi-beat en Spring Drive White Birches, waarbij de Spring Drive variant veel mooier en subtieler is.

De Snowflake dial wordt soms ook wel in 2004 geplaatst, maar is eigenlijk al sinds de jaren 70 bekend, destijds ooit in een 56GS met een tonneau vorm gestoken. Althans, in een proto-vorm:

Deze moderne quartz variant ziet er zo uit van iets dichter bij:

We zien direct dat de indices wel facetten hebben, maar geen ribbels, en dat de wijzers ook niet geborsteld zijn, maar volledig gepolijst, net als op m’n oude SBGA465. Prachtig vind ik dat. Het komt de afleesbaarheid ten goede, en geeft het horloge een zekere glans.

Alles is messcherp gedaan, en de wijzers weerspiegelen in de wijzers. De secondewijzer is natuurlijk hitte-geblauwd, een techniek waarvan ik innig hoop dat ze 'm ook eens een keer bij Presages toe gaan passen in plaats van de gelakte wijzers. Dat blauwe accent maakt deze Snowflake heerlijk fris en koel.

De kast is natuurlijk zo’n 10mm dik, en van Grand Seiko’s High Intensity Titanium gemaakt. Dat maakt 'm iets donkerder dan staal, en daarmee ook contrastrijker ten opzichte van de wijzerplaat. Ik ben blij weer een titaan horloge te hebben, want het is superieur materiaal: Taai als lint, licht (het hele ding weegt 80 gram inclusief volledige bracelet), temperatuursneutraal en hypo-allergeen bovendien.

Zo naast elkaar op foto’s lijken beide horloges hier erg tof, maar ik vrees wel dat m’n Silk Sunray het onderspit gaat delven. De overlap is te groot, en de Snowflake scratcht een itch die ik al sinds 2016 heb. Ik ben dus heel erg blij met de nieuwe aanwinst, maar het geeft te denken.

d1b7019245856b67ac465230d8b5b928

I’ve been Chris, and I approve of this watch.

107 likes

Prachtig!

1 like

Topper!

1 like

quartz dus? :thinking:
best goede horloges, maar ik zie je nog overschakelen op handwinders,
maar tot die tijd,
draag hem met plezier

2 likes

Heel vet! Geniet er van!

1 like

Prachtig!

En met die hitte geblauwde wijzer is een dopje toch niet nodig?

Veel draagplezier gewenst.

1 like

Ja natuurlijk. Quartz is de bom.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Sterker nog, ik denk dat ik de Silk Sunray laat gaan, en dan eens ga kijken of ik niet ergens een Omiwatari kan scoren. Tot die tijd heb ik plenty handopwinders:

Daar heb ik er ook niet per se meer van nodig. :slight_smile:

Hou je adem maar niet in, want ik draag veel, veel vaker quartz dan mechanisch. Het absolute gemak van een grab-and-go high accuracy quartz die er goed uit ziet en lekker draagt… En het grote “geen gelul” gehalte van zo’n uurwerk… Prachtig. :slight_smile:

Dank, mannen!

Ai. Er moest iemand over dopjes beginnen. Hmpf. Wat mij betreft was een dopje de kers op de taart geweest, maar het stoort me niet.

5 likes

Heel gaaf. Gefeliciteerd!

1 like

Ik ben @Hotseflots en ik keur deze aankoop goed. Zeker omdat, zoals je weet, ‘m zelf ook wil hebben. :ok_hand:t2:

1 like

Prachtige liefdesbaby tussen de OG Snowflake en een knappe GS quartz. Erg tof ook dat 'ie van titanium is, dat vind ik voor een GS toch toegevoegde waarde :ok_hand: Enjoy!

1 like

Erg mooi Chris en weer wat wijzer geworden betreft GS. Draag m in goede gezondheid!

1 like

Nee, dit is de 355. De 357 is de Baby Quartz Skyflake.

Ook heel erg tof.

Kijk zometeen maar eens even of het in het handje ook wat is.

Thanks man!

Dat doen ze, net als The Citizen trouwens, erg goed.

2 likes

Kanonnen wat een prachtig horloge. Inderdaad zo veel beter dan de lompe ‘OG’ spring drive. Dit was het wachten wel waard, gefeliciteerd.

1 like

Erg mooi!

1 like

Mooi hoor.

Gezien de omschrijving waar je m hebt gekocht vermoed ik dat je bij Morawitz bent geweest?

:boom: prachtig :100:

Heerlijk horloge met goeie maten en de fraaie secondewijzer!

Gefeliciteerd!

1 like

Heerlijk! dat Guzheng klanken met combinatie van funk en soul grooves.
Gefeliciteerd met je GS, erg gaaf :ok_hand:t4:

1 like

Mooie Grand Seiko! :+1:
Heel tof, gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinst!

1 like

Heerlijk verslag en een nog mooiere GS. De andere zal zeker verdwijnen :wink:. Deze NA is in elk geval prachtig. Gefeliciteerd met deze fantastische keuze en eindelijk kun je weer rustig slapen sinds 2016