NA: Grijze muis, de GS voor de zombie apocalypse

Dit topic gaat er over dat cirkels uiteindelijk zelden echt rond zijn. Hierbij wat sfeermuziek om er in te komen:

Mijn horloge-dragende leven begon bij onvervalste quartz shitters. Voor iets anders hadden we thuis nooit doekoe. Via een nare ervaring met m’n eerste dure automaat kwam ik dus zo’n 14 jaar geleden dan ook direct weer bij Seiko quartz uit. Het kostte niet te veel, was onverwoestbaar en had een soort van Toyota-achtige reputatie voor prima techniek.

Toen in 2015 m’n horloge-liefhebberij wat begon te kriebelen kocht ik met frisse skepsis een paar Seiko automaten om eens te zien of mechanische horloges zich konden revancheren. Dat bleek net een soort van crack-infuus te zijn, want voor dat ik drie keer met m’n ogen kon knipperen had ik naast m’n oude Seiko quartzen en m’n Citizen Eco-drive een imposant lijstje horloges gescoord:

• Sarb033
  • Seiko 5 big mil
  • Seiko Stargate
  • Squale 1521 Azure
  • Hamilton Navy Pioneer KS
  • Seiko SKX
  • Vintge Poljot Chrono

Ik zat vaak gebiologeerd naar de voortvloeiende secondenwijzertjes te kijken. Waar ik een zichtbodem had vond ik het fascinerend om het echappement vrolijk heen en weer te zien wippen. Kortom: Nooit, maar dan ook nooit meer zou ik nog aan de quartz. Wel bleef ik een Seiko fanboi, en loerde ik vaak naar GSsen.

Die fascinatie met GS werd versterkt toen ik op een stedentrip naar Düsseldorf om Mühles te passen geconfronteerd werd met een Snowflake. In het echie. Man, wat was dat een ding. Maar nooit, maar dan ook echt nooit, zou ik meer dan 1500 ballen aan een horloge uitgeven.

Het is een rare hobby. De wens om een Snowflake te bezitten bleef, ook na aankoop van Mühles, een Nomos en vele andere horloges aanwezig. Toen ik er echter eind 2018 eentje probeerde was de klik daar niet: De kast was te rond, het horloge te hoog, de plaat niet clean genoeg met de power reserve. Het was een domper van jewelste tot de verkoper met een sehr geiles Modell aan kwam kakken:

Pardon? Quartz? Voor 3000 ballen? Maar de ranke kast en de vertrouwenwekkende tik van de secondenwijzer overtuigden, en inmiddels draag ik m’n GS alweer bijna twee jaar. De cirkel was rond, ik was terug bij af met m’n HAQ: Duurzame shitters. Nu hoefde ik nooit, nee echt nooit weer een GS te kopen.

Tot eind 2019. Ik had allerlei coole modellen gezien, ik had wat discussies over lichte wijzerplaten, het jeukte net zo hard als voorheen. Toen @Zulu, @koetsjh en @ElChueco ook nog begonnen te spammen met wel erg smakelijke modellen was het gauw gebeurd. Er moest een lichte GS bij komen. Mijn ruggegraat? Die heb ik nooit gehad, denk ik.

De zoektocht was kort en divers. Ik heb zelfs nog naar Citizen Eco-Drive Chronomasters zitten kijken, maar toch was er één model wat steeds weer aandacht vergde. Ik wilde wel iets lichts, maar hoe cool zou het zijn als dat een end-of-days horloge zou zijn? Met grote waterdichtheid, lume en de hele rataplan, maar dan wel graag zonder draaibare bezels of toeters en bellen?

Kortom, het zou de SBGV245 worden. Wel blind te kopen, want ik kon 'm nergens in de buurt passen. Naast @Zulu’s review en een paar artikelen kon ik dus alleen die kudt-renders van Seiko zelf afgaan. U kent ze wel:

Die.

Na een poging om in Nederland zaken te doen die nergens op uit liep heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik in contact gekomen met SoloJapan, of Magi. Die man was vriendelijk, maar legde uit dat dankzij Corona de Japanse post en de Spaanse grenzen niet meewerkten, dus zou hij vanuit Japan kunnen verschepen. Ik liet hem weten dat ik die 600 Ekkies niet wilde aftikken, en het wachten begon.

Vandaag, na zo’n twee en een halve maand heen en weer, was het dan eindelijk zover. UPS stond op de stoep. :slight_smile: De unboxing ging veel te vlot, daar zijn geen foto’s van. Maar dit lag er uiteindelijk op tafel:

Het horloge komt in foto’s eigenlijk niet tot z’n recht. Met een vrij grijzig kleurenpalet ziet het er bijna op het saaie af uit. Onder de radar is het in ieder geval. Maar de schijn bedriegt, want onder elke hoek gebeurt er van alles. De bezel wisselt van licht naar donker. De wijzers en facetten glinsteren je tegemoet, de brushing en de gepolijste delen wisselen elkaar af: Het is een festijn van dynamiek.

Het begint bij de wijzerplaat. Los van de onmiddelijk zichtbare day-glo lume valt op dat het horizontale brushing patroon wel met licht speelt, maar lang niet altijd zichtbaar is. De wijzers en indices daarentegen, die zijn vanaf grote afstand zeer zichtbaar aanwezig.

Zoals je kunt zien zijn deze wijzers, in tegenstelling tot m’n donkere GS, gepolijst en niet geborsteld. Dit doen ze bij de GS om de leesbaarheid te optimaliseren al naar gelang de kleur van de wijzerplaten anders wordt. En afleesbaar is het dan ook. Het glas is zeer helder en vlak, hij bijft maar gaan als je 'm kantelt.

Zijn er nadelen? Jazeker. Ik heb het idee dat het licht gebolde glas van m’n andere GS beter ontspiegeld is, en dat ook m’n Pellikaan betere AR coating heeft. Maar dat wordt dan weer goedgemaakt door de vele details.

Zo zijn er naast de vele facetten op de wijzers en indices, allerlei geinige dingen te zien. Het sterk van kleur verschietende opgelegde GS logo, de concentrische ringen op de subtiel aanwezige minutentrack, de netjes afgedopte secondenwijzer… Het is allemaal een lust voor het oog.

Ook het daumvenster is mooi afgewerkt en uitstekend afleesbaar. Ik ben blij dat ze dat niet ton-sur-ton doen, maar gewoon strak leesbaar houden. En, hij wisselt retesnel, om exact middernacht. :slight_smile:

De kroon is voorzien van het GS logo, en is mooi van maat. Niet te groot om te prikken of al te storend aanwezig te zijn, niet te klein om moeilijk hanteerbaar te zijn. Het is tenslotte een schroefkroon omdat het horloge een exorbitante 200m waterdichtheid geniet. Hij voelt overigens erg precies aan. Het schroeven gaat soepel, er is geen hint van speling. Dit, dames en heren, is geen SKX of Squale. :blush:

Het hele horloge is overigens over-engineered. Omdat dit model uitkwam ter ere van het 25 jarig bestaan van het 9F uurwerk, wilden ze een robuuste rakker neerzetten, dus het horloge is ook vier maal anti-magnetischer dan de normale GSsen en Seiko’s die ik in de kist heb liggen. Met 16.000 A/m of 200 Gauss is het wellicht nog geen milgauss of engineer, maar toch maak ik me weinig zorgen in de buurt van m’n speaker-magneten.

Over het uurwerk of het schroefdeksel ga ik het niet hebben. Die zijn hier al aan bod gekomen, en ik heb er voor dit horloge zeer weinig aan toe te voegen:

De kast en bezel hebben een halfgrof brushing patrook wat verticaal loopt, en dus haaks staat op het brushing patroon van de wijzerplaat. Daarbij zijn de spiegelglanzende facetranden en bezel een visuele onterbreking die het dynamisch maken. Alles is messcherp, zoals we dat van Grand Seiko mogen verwachten.

De 40mm kast is 11,8mm dik, en ligt comfortabel om de pols. De lugs buigen ogenschijnlijk voor de vorm heel lichtjes naar beneden, maar maken toch stiekem het verschil.

Dan komen we direct bij het grootste nadeel van dit horloge uit: De band. Het is net een stuk stug karton, en tot overmaat van ramp hebben ze de slechte smaak gehad om er een vouwsluiting op te bonjouren:

Toegegeven, de kleur is fantastisch bij het horloge, maar man man man man, wat is dat ding stug. Wel moet ik toegeven dat de details verschrikkelijk goed zijn afgewerkt. Het leeuwtje in de volgende foto is met een macro-lens op te blazen tot een orgie van lijnen en vormen.

Wel vermoed ik dat deze cleane gesp een paar krassen op gaat lopen.

Evengoed, ik heb 'm om de pols gegooid op z’n oorspronkelijke band. Ik wil zien of die cordura soepeler en beter verteerbaar wordt. Gode zij dank is de kromming van de vouwsluiting voor mijn pols heel OK, dit keer.

Samenvattend: Ik ben in m’n nopjes. Dit is een blijvertje. Of dat voor de band ook geldt? De tijd zal het leren.

download

163 likes

Ik ga je NA later echt lezen, maar ik lees al dat de band misschien geen blijvertje is. Er past ook staal van GS op:

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/b/3/7b3c0e35fb267e2ee84015960065b90efce4516a.jpeg

9 likes

Helaas. :slight_smile: Ten eerste is staal niet m’n keuze, ik zoek al naar een fatsoenlijke leren band voor de andere GS, en ten tweede… Ik weet niet of ik het moet zeggen… klik alleen als je het wilt horen:

M’n OCD gaat over de zeik van slecht aansluitende end-links. Ik krijg vintage rolex vibes. Brrr. :no_mouth:

5 likes

:grinning: Ik weet het, maar dit is beyond slecht aansluitend. Hiervan zal niemand denken dat ik probeer om de endlinks goed te laten aansluiten. Hier is het gewoon onderdeel van de looks van het geheel.

De vergelijking met vintage rolex gaat niet op, het is allemaal naadloos hier en zeer strak passend, alleen het loopt niet netjes over, maar het rammelt niet.

3 likes

Tja,…
Veel plezier ermee :kissing_heart:

3 likes

GS: als je er één hebt, wil je nooit meer anders! Gefeliciteerd en heel veel plezier. Laat je ooit weten wat voor jou het definitieve bandje is geworden? Heb je al een idee?

1 like

Ik heb de mijne met blauwe wijzerplaat soms op een gelijke blauwe Kaufmann alligator, en ik vind dat mooi passen. Al vinden sommigen zoals @vierport dat er dan teveel van de zijkant van de kast te zien is…

1 like

Dank jullie wel! Dat gaat wel goed komen.

Ach, het heeft me na enig wachten wel enorm gescheeld, dus eind goed al goed. Ik verkeer niet in de positie dat dat niks is. :+1:

Nou, ik kon in eerste instantie wel eens een ordinaire colareb gaan doen in bruin. Want het is een toolwatch. Maar ik zit er ook naar te kijken om de band eerst eens “normaal” te draaien zodat de vouwsluiting andersom komt te zitten. Dat lijkt beter te gaan passen.

Qua aankopen nog even niks, want m’n eerste prio is een Struisvogel of Alligator voor de andere GS. :slight_smile:

1 like

mooi hoor, gefeliciteerd. goed en helder verhaal ook, en zeer fraaie foto’s!

1 like

Ik heb die van @zulu in mijn handen mogen houden en was eigenlijk zo overdonderd dat ik me later pas ben gaan realiseren hoe mooi deze eigenlijk wel niet is. Ik hou niet zo van scherpe lugs maar bij deze GS zijn ze zo mooi strak en de afwisseling tussen gebrusht en gepolijst maakt het helemaal af. Los van alle ander prachtige kenmerken natuurlijk.

Leuke review, bedankt!

En @zulu, ik kom snel nog een keer langs om je collectie nog een keer goed te bekijken! Hij is blijven hangen!

3 likes

Leuk geschreven en mooie foto’s! Tof horloge, geniet ervan. :+1:

1 like

Nice! Ik vind die band er juist fantastisch bij staan. :ok_hand:

1 like

Heerlijk horloge en heerlijke review👍🏼 Wat een briljante afwerking. Ik krijg rare kriebels van die band en niet de leuke.

Ik blijf ook maar loeren naar GS. Leuk dat Horlogeforum, kost alleen maar geld :sweat_smile:

2 likes

Wat een prachtig horloge. Ik vind de band er ook mooi bij, maar als ie zo soepel als een stuk mdf is dan zou ik die snel vervangen

1 like

Ik eigenlijk ook. De kleur doet het meer dan uitstekend. Als ze 'm nou een klein tike dunner maakten, en met een gewone gesp, dan was ie ook nog functioneel en comfortabel geweest. :point_down:

Ik geloof dat @Tompj het ook een verschrikking vond. :slight_smile:

2 likes

Erg mooi! Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst dit!
Ik vind die band juist heel goed staan bij deze, mooie combi hoor.

Veel plezier met deze beauty, moeten maar snel eens een bakkie doen dan kan ik deze in t echte besnuffelen.

1 like

Het zou toch wat zijn, een Seiko die je niet afgrijselijk vindt! :slight_smile: Ik ben deze week nog even met de nieuwe keuken, schutting, pergola en het schilderen van de trap bezig, maar zodra dat af is ping ik je.

Voordat ik 'm bekras.

1 like

Hahaha, nee hoor ik vind Seiko niet afgrijselijk maar sommige modellen van ze kan ik niet waarderen. Dat zijn wel de modellen met de meeste liefhebbers over het algemeen.

Ik heb voor al mijn andere aankopen bijna alleen maar Seiko gehad, wel allemaal kwarts.

1 like

Wauw wat een mooi, ik vindt de meeste GSsen niet mooi (nee ook niet in het echt, ik heb ze bijna allemaal in handen gehad in de flagship store in Tokio vorig jaar, de GMT was veruit de mooiste ;)) maar deze kan wel op het lijstje, de mooie hoge kastvorm en dikke lugs zijn zeer fraai. Geniet ervan!!

1 like