Tot voor kort heb ik me nooit bezig gehouden met quartz hotloges. Eigenlijk vond ik dit nooit een “echt” horloge. Waarom weet ik niet, ik had er gewoon niets mee. Een horloge moest voor mij mechanisch zijn. Nu heb ik mij toch recent enigzins verdiept in de quartz techniek en ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben. Zelfs zo dat ik overweeg er 1 aan te schaffen. Maar dan wel 1 met een geringe jaarlijkse afwijking. Niet meteen een Grand Seiko of een Chronomaster, maar net een niveau lager. Horloges met een Seiko 8F uurwerk of een Citizen A690. Dus met een afwijking van max +/- 20 spj. Geen radio of satelieliet gestuurd horloge. Nu merk ik dat het niet gemakkelijk is zo’n horloge te vinden. Vaak ook omdat het uurwerk enkel als quartz wordt omschreven, dus zonder type aanduiding. Weet iemand een site waar ik dit soort horloges kan vinden? Het moet een klassiek ogend model zijn.
Kijk ook eens naar een Pulsar PSR10. Ook een thermo compensated
Quartz horloge. max. jaarlijkse afwijking 10 seconden… Wordt al een tijdje niet meer geproduceerd overigens. heb er 1 gehad, prachtige klok (had ik niet weg moeten doen).
Als je zoekt naar HEQ (High-End Quartz) horloges dan wordt het al iets makkelijker. Ik vond net dit fototopic op WUS
http://forums.watchuseek.com/f9/pictures-notable-heq-movements-watches-78559.html
met een enorme waslijst aan horloges en uurwerken die vallen in deze categorie.
Ik verkoop alle quartz horloges die ik tot nu toe heb gevonden om het verzamelen een beetje te kunnen scopen, al moet ik inderdaad ook wel bekennen dat ze soms wel heel erg leuk zijn. Als ik ooit tegen een Breitling SuperQuartz aanloop dan wordt het zweten…
Ik heb toevallig onlangs op marktplaats een 8F56 gekocht en zag een week erna er nog een op staan. Daar kunnen ze dus regelmatig voorbij komen. Je moet alleen dan wel op Seiko zoeken en niet direct met 8Fxx oid. Op eBay komen ze in ieder geval erg weinig voorbij.
Groeten,
Sven
Tip van dreski
http://www.watchalyzer.com/certina-watches/gent-quartz-collection/certina-ds-2-chronograph-watch/
Deze staat op mijn lijst
Windhund Schreef:
Tip van dreski
http://www.watchalyzer.com/certina-watches/gent-qu
artz-collection/certina-ds-2-chronograph-watch/http://www.dubach-uhren.ch/picture/C024.448.11.031
.00.jpgDeze staat op mijn lijst
Ik loop al weken te dubben of ik m zal kopen…
Ziet er niet uit als een aankoop waar je spijt van krijgt! Prachtige klok die Certina
Ik heb m besteld (met 10% vaderdagkorting bij Bouwman)
Kon het weer niet laten…
Zelf heb ik 10 jaar geleden een Omega Seamaster 2264.50 aangeschaft:
gebaseerd op eigen ervaringen haalt deze een accuratesse van 2-3 sec. per jaar gerelateerd aan de atoomklok. Hier zit een Omega cal. 1538 in (ETA 255.461).
Mijn vriendin heeft hetzelfde uurwerk in haar Medium Omega quartz en haalt dezelfde accuratesse.
Eén keer per twee maanden de datum corrigeren middels het verstellen van de uurwijzer, waarbij de minuten en seconden gewoon doorlopen.
Enkele jaren geleden schoten de tweehandsprijzen omhoog door een ‘roddel’ op één van de internationale horlogefora dat de Britse SBS een order had geplaatst bij Omega voor dit specifiek quartz model…echter dat is nooit bewezen zover ik weet.
Deze Omega’s zijn niet meer in productie, maar tweedehands goed te vinden.
Misschien handig om je budget erbij te zetten.
Klassiek uiterlijk… Je noemt grand seiko, citizen chronomaster. Nieuw zijn dat kostbare horloges. Tweedehands weinig te vinden, of je moet vintage zoeken. Alhoewel ik denk dat die meestal automaat zijn.
Ik heb een omega aqua terra quartz midsize gehad. Fijn horloge en met een beetje geluk voor een redelijke prijs te vinden.
Electro quartz F300 misschien een idee? Nog goedkoper, omdat er niet meer echt vraag naar is. Denk aan de stemvork horloges van Omega, bulova en certina. Heel gaaf om te zien. De secondewijzer glijdt over de wijzerplaat (net als bij seiko spring drive). Hummers of zoemers worden ze ook wel genoemd vanwege het geluid dat ze maken.
Als je interesse hebt… ik heb een certina chronometer f300 die weg mag.
Als je het geld er ooit voor over hebt zou ik zeggen Grand Seiko. Klassiek en prachtig afgewerkt!

hamiltonfan Schreef:
Ik heb m besteld (met 10% vaderdagkorting bij
Bouwman)
Kon het weer niet laten…
Nice, ben wel benieuwd naar je bevindingen!
hallo,
ik heb hetzelfde horloge nu ook al enige jaren, nieuw gekocht bij de dealer, maar ikcheb zeker niet die ervaring van 2 tot 3 sec afwijking per jaar, zelf niet per maand!
Ik ervaar eerder 7 sec per maand.
Allen bedankt voor de input zover.
Zitten bruikbare tips bij.
Ik zag trouwens dat de Certina er ook in een niet chrono uitvoering is, mooi klokje. En ja, budget?..het is meer dat dit zo nieuw is voor mij, ik het een risico vind om meteen voor de absolute top te gaan. Vraag me ook af wat de zo’n klokje gebruikt nog waard is.
2dehands zijn ze moeilijk te vinden, maar ik heb laatst deze gekocht voor ongeveer 50% v/d nieuwprijs, een heq quartz hoort in elke collectie
Uurwerk is om te smullen
Die stond laatst op MP, is het niet?
Zeer mooi in ieder geval
skiffer Schreef:
2dehands zijn ze moeilijk te vinden, maar ik heb
laatst deze gekocht voor ongeveer 50% v/d
nieuwprijs, een heq quartz hoort in elke collectie