(High End) Quartz collecties

Zoals jullie weten ben ik geen automaat-, maar juist een quartz-liefhebber. Ik heb nog nooit een automaat gehad, maar ik kan de obsessie die jullie hier hebben goed begrijpen. Echter, ik vrees dat ik voorlopig hier een van de zeer weinigen ben wiens voorkeur uitgaat naar quartzhorloges.
In de dure horlogerie is het erg zeldzaam, maar er zijn gelukkig wel fabrikanten die hoogwaardige quartz-uurwerken in hun horloges stoppen, want OOK in quartz-uurwerken heb je gradaties. Terecht zeggen mensen dat je met een automaat meer dan 40 jaar kunt doen, maar goede quarts hebben ook een lang leven.

Op deze pagina staan veel bekende (o.a. thermocompensated) quartz-uurwerken en modellen. Erg interessant:

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=2087

Ik ben absoluut geen expert op het gebied van elektronica, maar af en toe droom ik er weleens van om een eigen horlogemerk op te richten met hoogstaande ‘in-house’ uurwerken die zeer nauwkeurig zijn, niet op 1 maar op 3 batterijtjes lopen, eventueel kinetisch worden aangedreven, en bijzonder goed tegen temperatuursverschillen en schokken kunnen. Blabla, noem maar op.
Denken is al erg lang een hobby van me. :slight_smile: Op jonge leeftijd had ik ontwerpen in mijn hoofd zitten van een uurwerk dat op stoom loopt. Dat zou best innovatief zijn he? :slight_smile:

Hier mijn quartz-collectie: (plaatjes zijn van internet)


TAG Heuer Aquaracer


Omega Seamaster

Ik ben van plan om over een paar jaar een Breitling Colt te kopen. Deze lijkt erg op mijn TAG, maar is natuurlijk net wat drukker en mooier. En hij heeft vrijwel dezelfde secondewijzer als de Seamaster!

Ik ben razend benieuwd naar jullie collecties!

Wat ik mij dan afvraag is; waarom kies je specifiek voor Quartz? Just curious.

Verder, mooie collectie! Vooral de Seamaster.

Ik houd ook erg van quartzhorloges hoor. Ze zijn altijd handig in de box wanneer ik een automaat gelijk wil zetten. :wink:
Wanneer ik een horloge mooi vind maakt het me niet zo veel uit. Hier heb je een paar van mijn quartzen. Ik weet niet of ze allemaal kwalificeren als high end hoor.


En mijn laatste aanwinst natuurlijk.

Waarom ik specifiek voor quartz kies. Het klinkt misschien zwak, maar de grootste reden is toch wel de prijs. Automaten van de merken die ik mooi vind (TAG Heuer, Omega, Breitling bijvoorbeeld) zijn gewoon peperduur ten opzichte van de quarts. Als ik dan een automaat naast een quartz leg, het enige verschil op uiterlijk wat ik dan zie is dat de secondewijzer van een automaat mooier voortbeweegt, maar dat de quartz nauwkeuriger is en niet regelmatig verzet hoeft te worden. Liefde voor een automaat begrijp ik volkomen, want wat is er voor een horlogeliefhebber nou mooier dan een uurwerk die ze zelf aandrijven en wat bestaat uit tig onderdelen? Jullie weten het beter dan ik.
Toch voel ik dat (nog) niet en kies ik gewoon voor de lagere prijs.

Mocht het ooit een automaat worden, dan kies ik voor Meistersinger of Oris. Omega vind ik het mooist, maar ik schrik gewoon van de prijzen.

Je kan toch ook een automaat nemen die wat goedkoper is? Er zijn hele mooie merken. Wat dacht je van Tissot of Hamilton? Dan kun je toch ervaren hoe het is om een automaat te dragen.

RogierJ Schreef:

Waarom ik specifiek voor quartz kies. Het klinkt
misschien zwak, maar de grootste reden is toch wel
de prijs. Automaten van de merken die ik mooi vind
(TAG Heuer, Omega, Breitling bijvoorbeeld) zijn
gewoon peperduur ten opzichte van de quarts. Als
ik dan een automaat naast een quartz leg, het
enige verschil op uiterlijk wat ik dan zie is dat
de secondewijzer van een automaat mooier
voortbeweegt, maar dat de quartz nauwkeuriger is
en niet regelmatig verzet hoeft te worden. Liefde
voor een automaat begrijp ik volkomen, want wat is
er voor een horlogeliefhebber nou mooier dan een
uurwerk die ze zelf aandrijven en wat bestaat uit
tig onderdelen? Jullie weten het beter dan ik.
Toch voel ik dat (nog) niet en kies ik gewoon voor
de lagere prijs.

Mocht het ooit een automaat worden, dan kies ik
voor Meistersinger of Oris. Omega vind ik het
mooist, maar ik schrik gewoon van de prijzen.

Ha Rogier,

bedankt voor je uitleg. Ik ben het eigenlijk ook wel volledig met je eens. Zelf ben ik nu op zoek naar een Seamaster, alleen het verschil tussen kwarts en automaat, dat is al gauw een aantal honderden euro’s. Wel moet ik zeggen dat zodra het horloge duurder is dan een X bedrag ik voor dat geld toch liever mechanisch kies, waarom weet ik ook niet zo goed, misschien toch ook een kwestie van gevoel.

Afijn, met deze collectie van jou is in elk geval helemaal niets mis. Je zou ook eens kunnen proberen om een goedkopere automaat te kopen, gewoon om uit te proberen, bevalt het niet ben je niet in een keer bankroet. :wink:

Een mooie Seiko SKX 033 bijvoorbeeld.

Het zijn stuk voor stuk mooie exemplaren(tu). De Breitling vind ik het mooist!
Is een lekkere goedkope Seiko 5 niet iets om eens aan een automaat te ‘ruiken’?
Ik heb er in ieder geval veel lol van, maar ben echt niet vies van een quartz hoor.
Hopelijk komt er van de week iets binnen wat ook een quartz uurwerk heeft:).

Hallo Jaap-Wim, tjvreeken

Bedankt voor je reactie. Nou haal je met die Seiko weer precies zo’n voorbeeld naar boven van een horloge die, op de dagaanduiding na, volledig bij me in de smaak valt. Ik zal natuurlijk zoiets wel overwegen, maar ik ben alleen bang dat als ik een goedkopere automaat koop en het me enorm bevalt, dat ik al gauw de drang krijg om een dure te kopen. Wat dat betreft is die manier uitproberen voor mij niet helemaal toeghankelijk.

Ach, wie weet. Voorlopig eerst maar eens genieten van mijn huidige twee klokken.

RogierJ Schreef:

Hallo Jaap-Wim, tjvreeken

Bedankt voor je reactie. Nou haal je met die Seiko
weer precies zo’n voorbeeld naar boven van een
horloge die, op de dagaanduiding na, volledig bij
me in de smaak valt. Ik zal natuurlijk zoiets wel
overwegen, maar ik ben alleen bang dat als ik een
goedkopere automaat koop en het me enorm bevalt,
dat ik al gauw de drang krijg om een dure te
kopen. Wat dat betreft is die manier uitproberen
voor mij niet helemaal toeghankelijk.

Ach, wie weet. Voorlopig eerst maar eens genieten
van mijn huidige twee klokken.

Ik vrees, mijn beste Rogier, dat je angst volledig gegrond is.

Ik starte mijn collectie met een quartz en inmiddels bezit ik 5 automaatjes en is er 1 onderweg (Seiko Sumo) Het is en blijft een verslaving…zucht.

hmmm, ik kan ze even niet tellen hoeveel automaten ik heb :wink: en ik heb ook best aardig wat kwarts horloges die ik vanwege hun design heb gekocht. Maar als je geen automaat wilt en geen kwarts, koop dan handopwind, vind ik zelf toch wel het leukste !

Ik heb een paar quarz horloges, waarvan dit de mooiste is:

Groeten,

Martin

Ik heb ook allemaal quartzhorloges, maar wil af van die ellendige batterijwissels. Omdat mijn horloges zeker waterdicht moeten zijn doe ik dat niet zelf.
Dat (en dit forum) is de reden dat ik aan het kijken ben naar een automaat.
Maar omdat ik van een quartz altijd op de seconde aan kan wil ik eerst proberen of automaat wat voor mij is.
Ook dat is de reden dat ik altijd met een scheel oog naar kinetic, eco drive, en ook horloges die gevoed worden door lichaamstemperatuur.

Alleen zijn dan de prijsverschillen weer wat minder.

Even een vraag voor de kenners hier…

Ik ga volgende maand twee weken naar het zonnige Italie. Wanneer ik daar ben, is het maarliefst 40 graden. (totaal niet mijn ding, maartoch).
Algemeen bekend is dat quartzhorloges in tijd gaan afwijken wanneer ze worden blootgesteld aan erg hoge (en lage) temperatuur. Ik neem mijn Omega mee, maar ik vraag me dus af of een dagje ermee in de gloeiende zon lopen schadelijk is? En dan bedoel ik vooral het uurwerk, maar ook de kast e.d.

Rogier

Dag Rogier,

volgens mij zou dit geen verschil moeten maken, er wonen immers ook mensen in Afrika die horloge’s dragen. Ik zou er niet overdadig mee in de zon gaan zitten, maar je moet ook weer niet bang zijn om 'm te dragen denk ik zo.

Just my 2 cents (tu)

Had ik zelf trouwens ook een vraagje;

hoe zit het met de aanvoer van uurwerken/batterijen voor Quartzhorloge’s in het hogere segment. Kunnen we over 50 jaar nog ons Quartz-uurwerk laten servicen, of eventueel laten vervangen, als dat nodig is, of is het dan een total-loss. Zeker gezien de ontwikkelingen op Kinetic gebied etc.

Hoe zal dit ontpoppen?

Quartz zal imho altijd minder lang kunnen geserviced worden dan mechanisch.
Kijk maar naar HET paradepaardje van Omega gedurende de jaren 70: De Marine Chronometer. Kan NIET meer geserviced worden door Omega…

Maar dat schrikt mij niet af hoor…

Enfin, hier een oud HEQ-je:

Zeer mooie ( en vooral lange wijzers (tu) ) en ultra-duidelijke wijzerplaat !

Hoi Marc, bedankt voor je reactie.

Dat het niet meer door Omega kan worden geserviced, dat is erg jammer. En ik vind 30 jaar relatief snel vwb het niet meer servicen van horloge’s.

Betekent dit ook dat het niet meer door ‘kleine zelfstandige’ kan worden gemaakt. Zoals Schweitzer of Freddy of Wesselink en Vreeker. Aangezien zij toch ook materiaal nodig hebben voor reparatie…

Hangt ervan af welke onderdelen ze nodig hebben.
Als je ziet wat Freddy allemaal in huis heeft = amazing !!!
Plus het vakmanschap van sommige horlogemakers ( zoals Freddy en Ferrie ): dat zijn mensen die niet zo vlug opgeven en er een erezaak van maken om je horloge vakkundig te herstellen.

Bedankt Marc, dat was net de boost die ik nodig had. :wink: (tu)

http://i72.photobucket.com/albums/i186/s1m0n2/iwcultrasportivoMovt.jpg][img]http://i72.photobucket.com/albums/i186/s1m0n2/th_iwcultrasportivoMovt.jpg[/img

http://i72.photobucket.com/albums/i186/s1m0n2/horloges004.jpg][img]http://i72.photobucket.com/albums/i186/s1m0n2/th_horloges004.jpg[/img

Het bekende caliber JL631, jawel jeager Lecoultre 631, Meca quartz, 222 moving parts. High end in optima forma.