Gevonden op Ebay,aangeboden als een high grade Rosskopf.
Normaal gesproken kijk ik nooit naar deze horloges, maar goed dat ik het deze keer wel deed.
Op de achterkant staat duidelijk het Rosskopf stempel.
Het uurwerkje is wel high grade maar zeker geen goedkope Rosskopf, hij loopt prima…
Ik denk dat het uurwerk zo rond 1880 is gemaakt, het merk weet ik niet.
Ik ben er blij mee.
Bedankt voor het kijken.
Groeten, Chris.
By this time, the idea of the Roskopf-type watch was becoming popular in Switzerland and a number of Swiss companies began making Roskopf copies, labeled “System Roskopf”. “Gre. Roskopf”[1] or labeled “Rosskopf” spelled with two ‘s’ for bypassing registered trade mark. Such as A. Rosskopf, E. Rosskopf, G. Rosskopf, H. Rosskopf (from Hollstein, Switzerland), J. Rosskopf, W. Rosskopf (trade mark of Vittori & Cie, La Chaux de Fonds), etc.
In order to be really cheap, these watches were all machine-manufactured and not so well made. Though these watches were pin-levers, they didn’t have the platform mounted escapement.
Ja, het uurwerk zit iets scheef, de kast en het uurwerk horen natuurlijk niet bij elkaar dus ik vind het al een prestatie dat ze het zo goed voor elkaar hebben gekregen.
Het uurwerk wordt ook maar met een enkele excenter vast geklemt in de kast.
Wat een mazzel Chris, heel mooi uurwerk met die grote lagerstenen in chatons (tu)
En weer die bijzondere vorm van de brug die overgaat in de balanskloof en die typische lange kompas"wijzer", kan dit ook een FHF ebauche geweest zijn??
Op Ebay staat een identiek uurwerkje, maar ook zonder fabrikaat.
Hopelijk is er ooit een mooi passende kast voor te vinden, zou zeker de moeite waard zijn!
Ja, een FHF lijkt er wel veel op, maar zeker weten doe je het nooit.
Hier een vergelijking met een oude FHF, bij dit uurwerkje zit het merkje, bestaande uit een appel met een pijl er doorheen, onder de brug die over de veertrommel loopt.