Hij doet het niet

Ik had laatst een partij penanker horloges overgenomen van Gekkehuus hier op het forum.
Ik heb er al een aantal kunnen reanimeren, maar sommigen hebben meer TLC nodig en af en toe zit er eentje tussen waarvan alle asjes goed zijn en die toch niet willen lopen.

Dat laatste was het geval bij een horloge met een Baumgartner 866 uurwerk. In eerste instantie kon ik niet achterhalen wat de oorzaak was van het niet lopen van het uurwerk. Totdat ik na wat schudden ineens wat tevoorschijn zag komen tussen de veerton en een platine.

Na een nadere inspectie bleek het een pootje van de wijzerplaat te zijn. De wijzerplaat lag wel los op het uurwerk, maar wie denkt er aan dat zo’n pootje zomaar diep tussen de tandwielen zou vallen.
Natuurlijk kom je zoiets wel tegen als je het uurwerk helemaal demonteert, maar dat wilde ik in dit geval niet doen omdat zo’n Baumgartner een ramp is om in elkaar te zetten.

Alleen al het anker er in zetten vergt een heleboel geduld want het valt alle kanten uit ( behalve de goede :laughing:)

Nadat alles weer netjes in elkaar zit, ziet ie er eigenlijk best leuk uit. En hij loopt werkelijk fantastisch.
Ik weet dat dit geen haute horlogerie is, maar een beetje stoeien met zo’n penankertje is best leuk werk en zeker als je hem dan uiteindelijk ook nog goed aan het lopen krijgt.

Zomaar even laten zien wat je zoal tegen kunt komen.
Bedankt voor het kijken.

14 likes

aparte aanduiding op de dial “Serial Number”

Ja geinig hè.
Typisch iets voor een penankertje.

De macrofoto’s zijn overigens gemaakt met behulp van het cheap-ass Action cliplensje van 2,95 euro , geklemd op mijn tablet.

3 likes

gaaf machientje hoor en chapeau! veel plezier ermee!!

Mooi gedaan! Klokje ziet er ook nog heel netjes uit.

Ik heb zelf ook nog een klokje met zo’n Baumgartner liggen en die “doet het ook niet” Dus als ik hem niet aan de praat krijg weet ik bij wie ik moet wezen. :joy::wink:

Leuk dat je nog wat leuks hebt weten te maken van mijn “collectie” penankers.

1 like

Leuk hè die penankertjes, Ik heb er af en toe ook veel plezier mee en ze zien er soms best heel mooi uit. Zo ook deze.
:thumbsup: voor het weer aan de praat krijgen!

Dat heb je weer mooi gedaan. :thumbsup: