Hij doet het wel. Oefenhorloge

Ik weet dat hij niet economisch de moeite waard is om te redden. Maar leuk om op te oefenen. Kostte me 6 euro :blush::blush:
Maar concreet. Is de dial te reinigen en hoe? ? De wijzers? Kan ik daar iets mee, te redden of gewoon nieuwe bestellen? Polijsten van kast en glas lukt wel.
Hij loopt dus wel maar zal ik wat olie aanbrengen op de juiste plekken of uit elkaar halen?
Wat is de juiste balans tussen origineel houden en restaureren? Nogmaals opmerkingen van gooi maar weg snap ik maar dat is niet het doel.

5 likes

Oei, flink klusje.

Ik zou de wijzers een nacht in de cola leggen, mogelijk is de roest er dan zo af te vegen. De dial ziet er niet heel slecht uit en zou ik zo min mogelijk aan doen. Vervolgens inderdaad kast en glas schoonmaken, uurwerk uit elkaar en smeren en genieten om je pols.

Niet alleen olie toevoegen Bill. Dat ding uit elkaar slopen (foto’s nemen van elke stap), schoonmaken, in elkaar en smeren. Voor die 6 euro heb je pracht van een oefen uurwerkje. Samen met de genomen foto’s van de demontage en een YouTube filmpje mbt dit uurwerk, krijg je deze weer in elkaar. Weet ik zeker.

De dial schoonmaken is in 99% van de gevallen kansloos. Voor 6 a 7 euro heb je een nieuwe. Zelfde geldt voor de wijzers.

Als je er verder geen geld aan uit wilt geven, dan lekker gebruiken als oefen werkje. Krijg je m weer netjes lopend, dan stuur ik je een nette wijzerplaat. Misschien heb ik nog wijzers, maar anders is er misschien op het forum nog wel genegen om een setje te doneren of te verkopen aan je.

Ik ga het topic volgen! Je kan het!

5 likes

Harry schreef het al, ik zou niets met de wijzerplaat doen, schoonwrijven met rodico meer niet. De wijzers goed schoonmaken en ook niets aan doen. Als het dan weer in orde is heb je een leuke ervaring opgedaan. Succes

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Ik ga veel Googlen, you tuben, en foto’s maken. Eerst start ik met mijn ritalin :blush:

4 likes

OF? :face_with_monocle:

1 like

Over you tuben gesproken… In dit filmpje laat Mark Lovick even zien hoe hij met een verweerde wijzerplaat om gaat. Niet voor beginners maar wat is er mis mee dit een keer op een oefenhorloge te proberen?

2 likes

Je kan het Bill, iedereen hier is ooit ergens begonnen. Succes!

1 like

Dit zijn leuke projectjes.
Ik weet niet of de wijzers zijn te redden maar die kun je bij alle aanbieders van Vostok en via Ebay bestellen. Kosten een paar Euro. Komandirskie.com heeft ze sowieso.

De dial ziet er inderdaad nog redelijk uit, geen idee hoe je die kunt reinigen maar vaak wordt het er niet mooier op.

Het uurwerk zou ik helemaal uit elkaar halen, reinigen en opnieuw oliën.
Deze man heeft meerdere filmpjes op YouTube staan over Russische uurwerken. Erg rustgevend om naar te kijken vind ik zelf. Heb er zelf veel aan gehad.
Weet alleen niet of dit filmpje bij jouw uurwerk hoort maar dat moet je maar even bekijken.

Edit: filmpje is inderdaad van een ander uurwerk. Jij hebt een handwinder en dit is een automaat.

1 like

Ik zal alleen maar een ding zeggen : om de veertrommel te openen en de veer uit en in halen MOET je je ogen beschermen :wink:
Horloge beschadigen is niet erg, maar de ogen :confused:
Veel plezier :stuck_out_tongue:

1 like

6 likes

:+1:
Ik kan niet zwijgen : pas maar ook op een van de opwindrad die een linkse schroef heeft :wink:

1 like

Ja die vergeet ik nooit meer. Heeft me een schroevendraaier gekost.

1 like

Zo te zien heeft het klokje een oorlog overwonnen. Zou hem niet teveel polijsten. Een beetje patina maakt hem wel apart. Succes met dit project.

Broederbill, goed bezig.
Begin gewoon met helemaal uit elkaar halen en schoonmaken.
Heb je een probleem laat een foto zien dan help ik je verder op weg ik ben zeer goed bekend met dit uurwerk, ik heb er meer dan 50 gedaan.
Onderdelen heb ik zat voor deze Vostok.

Als je er echt niet uitkomt mag je langskomen en help ik je verder.
Ook wijzerplaten heb ik nog wel liggen dus gewoon beginnen je leert het wel.
Zelfs privé les is bespreekbaar maar doe het eerst eens zelf.

André

9 likes

Super al die positiviteit! :+1:t2: Veel succes Bill! :muscle:t2:

Mooie klus. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes!

Dit weekend starten

2 likes

[quote="vouwfietser
Ik ga aan de slag aanbod is super maar maak er pas gebruik van als ik er niet uit kom.

2 likes

nog eerst een poljot 2614.2h afmaken. Balans er nu nog in en de rest.