Hislon met Unitas 6315: Flatliner

Nee, niet overleden, hij leeft voort :)-D

Een avondje lekker bezig geweest met een project horloge. Hislon: doet niks matglas veer gebroken.
Open gemaakt en heel tevreden, er komt een mooie Unitas 6315 uit. Geen incablock en behoorlijk oud waarschijnlijk veertiger jaren.

Lekker schoonmaken opbouwen en smeren, de balans begint direct te lopen, als van vanzelf. Zie hier het resultaat:

Direct afregelen natuurlijk om te zien of het allemaal de moeite waard is geweest:

Daar blijkt de kwaliteit van de grote Zwitserse merken weer eens, na al die tijd en zo slecht behandeld, loopt het uurwerkje weer subliem. Afwijking zeer dicht in de buurt van de 0 seconden per dag :}

Nog een nieuw glas en veer bestellen, dan maak ik hem af.

Gaaf!

Leuk dat je dat zelf kan. Hobby of beroepsmatig? Waar heb je dit geleerd of aangeleerd?

Goed werk! Mooi uurwerkje ook :slight_smile: Ga je de gladgesleten kroon nog vervangen?

jantje.vlaam Schreef:

Leuk dat je dat zelf kan. Hobby of beroepsmatig?
Waar heb je dit geleerd of aangeleerd?

Dit stelt niet zoveel voor hoor, maar het is erg leuk om te doen.
Het mooie resultaat is grotendeels te danken aan de kwaliteit van Unitas.
Ik ben maar een hobbyist en heb de avond cursus in Schoonhoven gedaan, die waar een paar forumleden binnenkort ook aan gaan beginnen.
Als je het leuk vindt, er is nog plaats je kan het vast ook wel!

Even een vraagje over Schoonhoven.
De cursusprijs kan ik niet vinden, als iemand het weet, graag.

groetjes Lenno

lenno Schreef:

Even een vraagje over Schoonhoven.
De cursusprijs kan ik niet vinden, als iemand het
weet, graag.

groetjes Lenno

De cursus alleen is 1255 euro. Gereedschap rond de 400 en een horlogekit rond de 300.

Groeten,

Sven

Volgens mij is de horlogekit nog duurder, maar je kan die achterwege laten.
Met oefen materiaal van de school leer je net zoveel.

Ja, maar 20 avonden, 140Km per keer is wellicht wat te veel van het goede voorlopig. Dan ga ik eerst maar eens wat prutsen met simpele klokjes.

Heb je ook boeken gehad? Heb je ISBN nummers of was het “eigen” werk?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Kijk… dat geeft me nou moed om door te gaan… 't zal even een investering worden om ook zo’n apparaat aan te schaffen, en om te leren ermee om te gaan… maar ik mocht er gisteren Getuige van zijn dat de ETA 2763 van mijn vaders horloge ook even netjes afgeregeld werd… "oh… die zet ik wel even goed voor je… amper een minuut later… " zo… die blijft binnen de 2 Sec/24h… niet gek voor zo’n werkje… :slight_smile:

dan denk ik bij mezelf… dat wil ik ook!.. ik wil dat hebben… ik wil dat kunnen… al is het alleen maar om te zorgen dat de horloges die ik zelf wil gaan bouwen ook goed en zuiver lopen…

wat deze Unitas betreft… mooi werkje… en fijn om te zien dat ze onder je handen weer “tot leven komt”…

Beste Ron,

Ik weet dat het nog beter kan met een zo goed als nieuw horloge :#.
Deze is mogelijk nog ouder dan mijn vader en ik loop al tegen de 50 :?
Ongetwijfeld hier en daar lichte slijtage, dat kan dan ook niet anders.

Voor een horloge van deze leeftijd is dit resultaat zéér goed, andere oude horloges met een minder mooi beeld op de afregelaar lopen in de praktijk heel nauwkeurig. Dus dit komt ook wel in orde.

Waarschijnlijk wordt de amplidude beter met de nieuwe veer die onderweg is.

Eventueel nog ff iets aan het recht tikken doen ( van twee één lijn maken :wink: )
Maar voorzichtig … tapje,spiraal of of is sneller stuk als je lief is >X

Misschien ook verstandig om het werkje ff te demagnetiseren mits dit niet al gebeurd is ?

Hub Hannemann Schreef:

Eventueel nog ff iets aan het recht tikken doen (
van twee één lijn maken :wink: )
Maar voorzichtig … tapje,spiraal of of is
sneller stuk als je lief is >X

Ik ben nog niet klaar. Als de onderdelen binnen zijn maak ik de Hislon pas af.
Ondertussen begin ik aan een Utex met micro-amplitude.

Voor mij is dit allemaal adakadabra, maar ik vind het fantastisch om te zien en te lezen, ik heb vorige week voor t eerst een vintage gekocht een Zentra uit 1960 denk ik.
Gelukkig is die geserviced, ik blijf het allemaal volgen want dat vintage gebeuren heeft bij mij iets los gemaakt,
groet
Lex