Zoals zoveel van ons heb ik een aantal horloges die op een Oyster band of een soort variant daarvan zitten. En er zijn er al veel vertrokken uit mijn verzameling met zo’n band.
Ik realiseerde mij dat dit misschien wel de meest voorkomende soort band/schakel is in de horlogewereld. Eigenlijk vind ik het nooit verkeerd om tegen een Oyster band aan te gluren.
In een moment van verveling bedacht ik me de vraag waarom een Oyster band eigenlijk zo heet. Ik ben gaan googlen op de historie van dit soort banden en kwam dit (al wat oudere) artikel tegen:
Ruim 70 jaar bestaat deze band al! Dat is beste een flinke tijd. Nog steeds verveelt dit soort banden mij niet en dat terwijl ik niet eens 70 jaar ben!
Ik heb geen antwoord gekregen waarom de band zo heet. De band lijkt niet op een oester denk ik. Maar het zal wel komen doordat de band voor het eerst gebruikt werd op een Rolex Oyster die dan weer wel enige gelijkenis heeft met een oester…
Hieronder een plaatje van mijn Turtle met een solid Oyster van Strapcode. Kom maar door met jullie favoriete Oysters.