Historie van titanium horloges (1970-1990) / Titanium Pre-1990 Only

Als groot fan van titanium horloges heb ik me door de jaren verdiept in de oorsprong van het gebruik van titanium voor horloges. Omdat er weinig bekend was onder horlogeliefhebbers over JDM horloges, was het idee lange tijd dat sommige Europese/Zwitserse merken pioniers waren, terwijl dat niet het geval is. Bijvoorbeeld Porsche Design wordt aangemerkt als de eerste, en dat is niet helemaal waar. Ik zal hier dus in chronologische volgorde vertellen welke merken wat op de markt brachten. Mocht ik iets gemist hebben, dan laat ik me graag corrigeren!

Wie was nu echt de eerste? Als het gaat om het eerste prototype, dan gaat de eer naar Omega. Zij hadden in 1969 een prototype horloge voor de ruimtevaart, met een kast van titanium, in een buitenkast van aluminium. Opvallend genoeg was deze titanium kast gepolijst, iets dat niet makkelijk is met titanium, zeker niet in die tijd.

Ooit kwam ik onderstaande informatie tegen:

“Alaska” was OMEGA’s chosen code-name for everything that involved NASA and was always deemed top-secret. To meet the demands of the extreme temperatures of space, the “Alaska I” prototype had a removable anodized aluminium outer case or “thermal shield” and a pure titanium inner case making it the first wristwatch in the world to be cased in pure titanium. The white dial was added to better reflect the heat of the sun.

FACT #1: TITANIUM WAS EXTREMELY DIFFICULT TO FIND AND ALSO MACHINE. THE TITANIUM USED BY OMEGA WAS MOST PROBABLY SOURCED THROUGH THE SAME COMPANIES THAT DELIVERED TITANIUM TO THE USA FOR THE CREATION OF A VERY FAMOUS MILITARY AIRCRAFT.

FACT #2: IN SWITZERLAND’S ONLY SPACE SIMULATOR AT THE TIME, SEVERAL TESTS WERE MADE FOR DIFFERENT COLOURS OF THE HEAT SHIELD. RED WAS EVENTUALLY PREFERRED DUE TO ITS SUPERIOR HEAT-RESISTANCE AND REFLECTIVE PROPERTIES.

Neem dit met een korreltje zout, want genoeg titanium kopen voor één of een paar horloges is een andere kwestie dan genoeg titanium kopen voor een SR-71 Blackbird. Hoezo een paar horloges? Nou, in 1970 maakte Omega ook een paar PloProfs van titanium, zoals blijkt uit deze archiefstukken.

image
image
image
image

Saillant detail: de kast werd gemaakt uit een massief stuk titanium en vervolgens in de juiste vorm bewerkt/gefreesd. Hoe dan ook betrof het dus in beide gevallen geen productiehorloge. De eer voor het eerste productiehorloge - een bescheiden 2000 stuks, maar toch - gaat naar Citizen, met de X8 van 1970.

Dit was lange tijd vrij onbekend, tot Citizen er in recente jaren zelf veel ruchtbaarheid aan ging geven vanwege het 50 jarig jubileum van het gebruik van titanium. Deze X8 is trouwens nog geen quartz, maar elektromechanisch. En toen gebeurde er in het geval van Citizen wat bijzonders. Het bewerken van titanium bleek zeer lastig, en ze hebben lange tijd gewerkt aan het proces. Het eerst volgende titanium horloge van Citizen kwam pas in 1982, de welbekende 1300m.

Maar wat weinig mensen beseffen is dat Citizen wel degelijk titanium horloges verkocht in de tussentijd, maar met een twist. Ze verkochten namelijk horloges gemaakt van gesinterd titanium carbide en titanium nitride, dus TiC en het meer goudkleurige TiN. Waar andere merken zoals Seiko en Rado zich voornamelijk beperkten tot gesinterd wolfraamcarbide (WC), zette Citizen dus vol in op TiC en TiN. Net als WC is dat keihard, en het kan glanzend gepolijst worden, maar het is ook bijzonder bros, waardoor de kast bij een val op een harde ondergrond nogal eens kon breken. Met name de opening voor de spring bars was erg kwetsbaar. Hier een voorbeeld van twee horloges.

Let op hoe de achterkant minder gepolijst is dan de voorkant, hoe kapot het glas is van het rechter horloge terwijl de kast nog mooi is, hoe er een rvs binnenkast is, en hoe er bij het rechter horloge een breuk is op de plek waar de springbar zat. En er staat UHA, Ultra Hard Alloy (TiC), terwijl de gouden variant UHAG was, Ultra Hard Alloy Gold (TiN). Verwarrend genoeg stond er bij de vroegste horloges Ti achterop de kast, en toen was UHA nog wolfraamcarbide, althans dat concludeer ik op basis van het gewicht van een UHA horloge dat ik heb. Het rechter horloge op de foto is namelijk veel zwaarder dan het linker horloge, terwijl de linker een veel grotere kast heeft, en dat ligt niet aan het uurwerk. Zelfs na de herintroductie van titanium horloges in 1982 bleef Citizen nog een tijd lang UHA en UHAG horloges aanbieden, met name in de Exceed lijn.

Maar terwijl Citizen nog niet klaar was om titanium horloges op de markt te brengen, deed Seiko dat alvast wel. In 1972, slechts twee jaar na Citizen, was er een digitaal quartz horloge met een volledig titanium kast. Vraag me even niet naar het type nummer.

En een paar jaar later, in 1975 de bekende 600m Tuna.

Zelfs toen al werd er gewerkt aan het harder maken van het titanium, of het beschermen ervan, een surface treatment dus. Grappig genoeg was daar ook al sprake van bij de Citizen X8. Achterop de kast staat T.N., hetgeen hoogstwaarschijnlijk staat voor Titanium Nitride, oftewel gas genitreerd (gas nitrided) titanium, waarbij er gas (stikstof en wat zuurstof) in het titanium wordt gedwongen, waardoor spanning ontstaat op het materiaal (een beetje zoals bij autoruiten) en het dus beter bestand is tegen beschadigingen. Ook vrijwel alle Citizen horloges die uit kwamen vlak na 1982 waren stiekem genitreerd, want onbehandeld titanium werd te zacht bevonden.

Nu heb ik op WUS een zeer lange thread met alle ins en outs over historische en moderne surface treatments van Citizens, dat ga ik hier niet allemaal herhalen, ik wil alleen even benoemen dat Citizen op een gegeven moment over ging van gesmeed (forged) titanium met als bescherming nitreren, naar MIM (metal injection moulding) titanium met als bescherming een soort glascoating. Deze omschakeling vond plaats rond 1987, toen er veel meer titanium horloges in het assortiment kwamen, en voor die grootschalige productie was MIM beter, en bovendien waren er meer organische vormen mogelijk, wat die typische jaren 90 look geeft, zoals bijvoorbeeld hieronder. Pas in de jaren 2000 ging Citizen weer over op gesmeed (forged) titanium, tot op de dag van vandaag (als ik hun marketing moet geloven).

Overigens hadden de eerste titanium horloges allemaal geen titanium band. Zulke kleine onderdelen maken was kennelijk erg veel gedoe in het begin. De eerste Citizen met titanium kast én band kwam in 1984 uit. En dat is dan weer later dan het horloge dat ik tot nu toe nog niet genoemd heb: de IWC/Porsche Design Chronograph van 1980. Dat horloge heeft de eer om het eerste horloge te zijn met titanium kast én band.

Dit is de ref. 3700, en later kwamen er ook nog andere modellen van IWC/Porsche Design op de markt in de periode 1980-1990. Maar in pure aantallen modellen en horloges, was Citizen absoluut de koning. In mijn archief heb ik - de X8 niet meetellend - meer dan 25 verschillende modellen van titanium van Citizen tussen 1982 en 1987, waarbij er van elk model ook nog eens duizenden zijn gemaakt. Ik ben niet zo thuis in Seiko, maar zover ik weet had Seiko niet zoveel modellen van titanium, en ook niet zulke productieaantallen. En naast Citizen, Seiko en IWC was er vrijwel niemand die in die periode titanium horloges verkocht. Maar nogmaals, ik laat me graag corrigeren!

Vanaf de jaren 90 werd titanium veel meer gemeengoed, en kwamen er veel merken met titanium horloges, en werden ze ook behoorlijk betaalbaar. Voor nu laat ik het hier even bij, wil je nu echt alles weten over titanium en surface treatments, van Citizen en anderen, dan verwijs ik naar WUS. Om alles te lezen zijn de meeste mensen wel een paar weken zoet, maar sommigen vinden dat absoluut de moeite waard. Zoals eerder op HF vermeld, ik ben permanent verbannen van WUS na een aanvaring met hun administrator, dus ik kan daar niet meer reageren. Eventuele vragen kunnen dus hier gesteld worden. En nogmaals, als iemand titanium horloges weet van vóór 1980 die ik niet heb genoemd, dan hoor ik er graag over! Dit draadje mag wat mij betreft dus ook als alternatieve titel hebben: Titanium Pre-1990 Only, en ik nodig mensen uit om foto’s te posten van hun vintage titanium horloge van vóór 1990.

26 likes

Ik trap af met drie horloges.

Mijn Citizen 1300m uit 1982 met zijn moderne broertje.

Mijn zeeeeeeeeeer zeldzame Citizen PW Sporte, ook uit 1982. Er zijn slechts een stuk of vijf exemplaren bekend, maar uit het serienummer valt wel af te leiden dat er een paar duizend stuks zijn gemaakt.

De PD 3700 vind ik tof, maar ik vind ze te prijzig en een automaat (met dikke kast) spreekt mij persoonlijk niet aan, dus ik heb de quartz variant (met Ti band is 3732, met rubber band 3738) gekocht. Die van mij is van ongeveer 1988, en er staat nog TITAN onderaan de kast, dat heeft de latere productie niet. Ondanks mijn liefde voor Citizen, heeft de PD een ereplekje achter glas in mijn woonkamer.

14 likes

Mooi overzicht; dank voor het delen :+1:

Titanium horloges van voor 1990 heb ik niet, wel heb ik een Tissot uit 1984 met een titaniumcarbide kast, een PR1500. Volgens mij werden ze gemaakt vanaf 1981.

Hier nog een pagina uit de brochure met de vermelding van het kastmateriaal:

13 likes

Dank, door je verhaal ben ik gaan “google lensen” of die Omega kast niet geanodiseerd kon zijn in plaats van gepolijst.
Titanium kan je anodiseren en word zelfs gebruikt als contactmetaal om aluminium te anodiseren.
Ik kan het allemaal niet zo mooi uitschrijven als jij doet en ik wil het hier niet daarvandaan copy/ pasten, dus als je er niet bekend mee ben en wel interessant vindt kan je het zelf uitzoeken.

Heel tof! Ik kwam in een online archief nog zo’n soort horloge tegen, van Atlantic, uit 1984.

Hier noemen ze het nog foutief een titanium alloy, maar bij het volgende horloge uit 1985 werd het correct beschreven als titanium carbide.

6 likes

Zelfde tijd en stijl inderdaad :+1:

1 like

Je kunt titanium inderdaad anodiseren (dat heb ik op WUS ook uitgebreid behandeld), maar daar gaat het niet van glanzen, dat geeft alleen een kleur. De titanium horlogekast op de foto van Omega moet dus echt gepolijst zijn. De aluminium buitenkast op de foto is oranje-rood geanodiseerd, dat wel. Hier wat aanvullende foto’s.

Het is ook bepaald geen Zaratsu polish, dus dat moet prima te doen zijn geweest in 1969. Ik vind het alleen een opvallende keuze voor die tijd.

9 likes

Het polijsten deden ze om het materiaal zo bestendig mogelijk tegen temperatuur (wisselingen) te isoleren. Het rood geanodiseerde aluminium is daar geschikt voor, en als schild gebruikt.
De laag titaniumoxide zou veel te dun zijn en door de verkleuringen niet genoeg zonlicht weerkaatsen. Tevens wisten ze ook niet of het bestand zou zijjn tegen de UV straling van het ongefilterd zonlicht.

Hoop het begrijpelijk opgeschreven te hebben.

3 likes

1979

10 likes

Mijn exemplaar met de nodige littekens:

(inderdaad uit 1975 volgens het serienummer)

9 likes

Tenzij iemand de digitale Seiko heeft, zou jouw Tuna wel eens het oudste titanium horloge op HF kunnen zijn!

Seiko heeft het bij het digitale horloge trouwens over een marktintroductie van oktober 1973 (1973 The world’s first LCD digital watch | Seiko Design 140), maar ik heb toch echt een serienummer van november 1972 (2N) gezien.

4 likes

Vandaag weer twee horloges voor deze thread, die ik al eerder in Citizen only heb getoond, van 1985 en 1983.

9 likes

Vandaag weer twee horloges. Ten eerste mijn Walter Wolf Chrono uit 1982. De armband van deze eerste versie is nog van aluminium. Een latere versie (met gouden accenten) kreeg een titanium armband in 1984.

Ten tweede een Sporte uit 1983, met een specifieke surface treatment aan de voorkant.

Aan de achterkant zit er dus niets.

Zover ik kan achterhalen is de zwarte coating een spray-on coating zoals die later ook werd gebruikt op de C026/C028 Aqualands vanaf eind 1985. De uitleg van Citizen bij de Aqualands is als volgt:

7 likes

Veel exemplaren zijn van na 1990, maar deze TITAN is dus van harte welkom in dit draadje.

1 like

Ook perfect voor dit draadje, de Heuer Titanium horloges uit 1983 en de jaren daarna, met de switch naar Tag Heuer. Ze zijn er ook met gouden accenten, maar deze met koolstofvezel inleg vind ik unieker.

En een jaartje eerder in 1982 was er natuurlijk de Omega Polaris met gouden of palladium inleg.

De doos was helemaal in dezelfde stijl.

Tegenwoordig wordt het goud eraf gesloopt en dan worden ze zo verkocht als junk.

7 likes

Titanium zakhorloges zijn nogal een zeldzaamheid, toch was er al een in 1985!

In datzelfde jaar kwam er ook een fraai horloge van Davidoff op de markt, met ook al zo’n siervolle see-through caseback.

7 likes

En natuurlijk nog een eervolle vermelding voor de eerste Breitling Aerospace uit 1985. Ik neem voor het gemak aan dat dit een advertentie uit die tijd is.

Dat brengt het lijstje met merken voor de periode 1970-1990 op (in alfabetische volgorde, geen carbide kasten):

Breitling
Citizen
Chronotan (zakhorloge)
Davidoff
Heuer/Tag Heuer
IWC/Porsche Design
Longines (nog niet getoond, de Conquest Ti V.H.P. Quartz)
Omega
Seiko

Zijn er nog meer gegadigden? Ja, Zenith.

This might be the most substantive 1980s integrated bracelet watch to not be famous whatsoever. It is a triple calendar with moonphase, just to start. It is a chronograph, based on the high-beat calibre 3019 (you know, the calibre that saved Zenith and, arguably, the first automatic chronograph?). It is, most importantly, a wildly lovely integrated bracelet design. And, as if that weren’t enough, it’s in titanium. This is ref. 95.0100.418, produced in only 270 examples between just 1984 and 1986. It was branded as the Port Royal and, in a word, it’s rad.
[‘Port Royal’ 95.0100.418 Zenith El Primero Calendar Chronograph, Titan – Hairspring]

Zenith is wellicht de duurste optie qua vintage titanium.

Dus ik kom tot nu toe op 10 merken. Wie biedt meer?

5 likes

Die zijn supercool! Ziet eruit als zeer comfortabel dragende modellen op die titanium band. Wel erg zeldzaam, vermoed ik.

1 like

Volgens IWC was dit de eerste Titanium Chronograaf toch?

3 likes

En deze uit 1986 maar het model is in 1982 geïntroduceerd. Deze heeft nog de band Geo 1 dus ik draag hem beperkt, niet de meest duurzame variant maar nu nog prima.

5 likes