Je kunt titanium inderdaad anodiseren (dat heb ik op WUS ook uitgebreid behandeld), maar daar gaat het niet van glanzen, dat geeft alleen een kleur. De titanium horlogekast op de foto van Omega moet dus echt gepolijst zijn. De aluminium buitenkast op de foto is oranje-rood geanodiseerd, dat wel. Hier wat aanvullende foto’s.
Het polijsten deden ze om het materiaal zo bestendig mogelijk tegen temperatuur (wisselingen) te isoleren. Het rood geanodiseerde aluminium is daar geschikt voor, en als schild gebruikt.
De laag titaniumoxide zou veel te dun zijn en door de verkleuringen niet genoeg zonlicht weerkaatsen. Tevens wisten ze ook niet of het bestand zou zijjn tegen de UV straling van het ongefilterd zonlicht.
Vandaag weer twee horloges. Ten eerste mijn Walter Wolf Chrono uit 1982. De armband van deze eerste versie is nog van aluminium. Een latere versie (met gouden accenten) kreeg een titanium armband in 1984.
Zover ik kan achterhalen is de zwarte coating een spray-on coating zoals die later ook werd gebruikt op de C026/C028 Aqualands vanaf eind 1985. De uitleg van Citizen bij de Aqualands is als volgt:
Ook perfect voor dit draadje, de Heuer Titanium horloges uit 1983 en de jaren daarna, met de switch naar Tag Heuer. Ze zijn er ook met gouden accenten, maar deze met koolstofvezel inleg vind ik unieker.
En natuurlijk nog een eervolle vermelding voor de eerste Breitling Aerospace uit 1985. Ik neem voor het gemak aan dat dit een advertentie uit die tijd is.
This might be the most substantive 1980s integrated bracelet watch to not be famous whatsoever. It is a triple calendar with moonphase, just to start. It is a chronograph, based on the high-beat calibre 3019 (you know, the calibre that saved Zenith and, arguably, the first automatic chronograph?). It is, most importantly, a wildly lovely integrated bracelet design. And, as if that weren’t enough, it’s in titanium. This is ref. 95.0100.418, produced in only 270 examples between just 1984 and 1986. It was branded as the Port Royal and, in a word, it’s rad.
[‘Port Royal’ 95.0100.418 Zenith El Primero Calendar Chronograph, Titan – Hairspring]
Zenith is wellicht de duurste optie qua vintage titanium.
Dus ik kom tot nu toe op 10 merken. Wie biedt meer?
En deze uit 1986 maar het model is in 1982 geïntroduceerd. Deze heeft nog de band Geo 1 dus ik draag hem beperkt, niet de meest duurzame variant maar nu nog prima.
In principe ook de eerste titanium chronograaf ja. Ik zou niet weten welke het anders moest zijn. Maar wanneer nou dit model exact op de markt is gekomen, is een beetje vaag, maar ik hou het voor het gemak op 1980.
Ik ben zwaar bevooroordeeld maar deze twee PD’s behoren tot de weinige modellen die de tand des tijds op een goede manier doorstaan hebben… duidelijk vintage maar nog steeds cool met een soort retro moderne look…
Tja over smaak valt niet te twisten, maar het zijn in mijn ogen zeker knappe horloges, zelfs nu. Maar voor mij zijn ze de huidige prijzen niet waard, maar goed ik vind geen enkel horloge meer dan €500 waard, al is hij gemaakt van unobtainium.
Maar daarmee zijn ze hoe dan ook nog wel de eerste qua Ti kast + band, maar in tegenstelling tot wat de advertentie beweert, zeker niet het eerste titanium horloge, tenzij je weer bedoelt “eerste volledig titanium horloge” of specifiek “eerste titanium chronograaf”. Maar ik kan het de marketingafdeling van PD ook niet kwalijk nemen dat ze niet op de hoogte waren van obscure Japanse horloges in een tijdperk zonder internet.