Historie van titanium horloges (1970-1990) / Titanium Pre-1990 Only

Ik heb er hier ook twee van, maar heb nog niet geprobeerd of ze het nog doen, het is meer voor de heb. Een leuke compacte diver, maar ik ben verder niet zo van de divers. Er zijn er wel veel van gemaakt, met meerdere productiebatches tussen juni 1983 en februari 1985, dus ik denk dat ze wel populair waren.

Vandaag is deze 800m TIB-IG verkocht in Japan voor een fractie van wat ze normaal opleveren. Kennelijk zat iedereen te slapen (ik lette ook niet op).

Hij was niet in al te beste staat, maar 52,600 yen is niet echt veel geld (momenteel zo’n €300). Dit horloge had dus al de combinatie TIB-IG in april 1984, dat is anderhalf jaar vóór de C026 Aqualand. De toepassing van alleen TIB (zonder IG) was al in april 1983 op het horloge dat ik eerder toonde:

4 likes

Man man man Ferry, diep dieper diepst.

Ik houd erg van dit materiaal. Vooral het oude spul. Dat carbide materiaal, obscuur en zo duurzaam. Jammer dat het zo breekbaar is.

De exceed lijn heeft hele mooie tank modellen.
En als je van fout houd, ook met geïntegreerde band.

Ja, en nog een leuk weetje, de eerste Exceed tank modellen uit 1977 hadden nog geen Exceed op de wijzerplaat staan. Ze zijn UHAG, ik heb een triootje van deze eerste Exceed, op deze foto staan er twee.

Er viel me wel iets op aan een van de exemplaren, namelijk verkleuring van het materiaal. Dat komt denk ik door de binder (het materiaal dat de TiC of TiN deeltjes bij elkaar houdt).

Hoe het ook zij, hier de Exceed pagina uit 1977 met de betreffende tanks.

image

Close-up van de tekst rechtsonder:

Hier gebruikten ze nog de marketingterm Diabright, die ben ik verder nergens tegen gekomen.

De twee ronde modellen bovenaan de pagina heb ik trouwens ook, hier een wrist shot van de UHA variant (de enige UHA dat jaar), die een bijna lichtblauwe tint heeft:

En al deze Exceed modellen hadden al saffierglas in 1977!

7 likes

Mooi stuk weer Ferry. Welk model is die Crystron?

En die verkleuring? Zou je die er af kunnen poetsen?

Die Crystron is dus ook een Exceed van de eerste generatie, staat linksboven op die cataloguspagina, hier in close-up.

Die verkleuring op de tank gaat er denk ik niet af, is waarschijnlijk oxidatie van het bindmiddel.

3 likes

De vraag is trouwens hoe de jaren 80 titanium Citizens zijn gemaakt. Metal Injection Molding (MIM) kwam pas in de jaren 90, en anno nu zijn ze volgens de marketing gesmeed, maar waren ze dat in het begin ook? Het lijkt me niet dat ze gefreesd werden uit een massief blok, maar een horlogevriend wees me op een vierde optie, namelijk investment casting, of in goed Nederlands: precisiegieten. Aanleiding voor dit idee is de PW Sporte uit 1982:

De letters en cijfers hebben dezelfde ‘afwijkingen’ op verschillende exemplaren, en je ziet geen sporen van bewerking. Voor dergelijke detaillering en uniformiteit is precisiegieten eigenlijk de enige verklaring.

Die horlogevriend heeft trouwens ook de versie met gele wijzerplaat:

De tekens zijn gek genoeg wel dieper op de gele, en de kastvorm is subtiel anders:

Ik denk dat er dus wel handslijpwerk aan de kast zit. Dus een gegoten kast met beperkte handafwerking. De carbide kasten werden overigens na het sinteren ook met de hand geslepen, en daardoor is elke kast net even anders. Bij de minder vierkante kasten met complexe vlakken zit er zelfs behoorlijk wat verschil tussen exemplaren.

En nu ik het toch weer over de carbide kasten heb; in het begin waren ze harder dan later. Ze begonnen met een Vickers hardheid van 1.500 ~ 1.800 Hv begin jaren 70, maar in de jaren 80 was dit nog maar 1.200 ~ 1.500 Hv. Waarschijnlijk is de samenstelling toch aangepast om ze minder breekbaar te maken. En de gebroken UHA en UHAG kasten die ik zie zijn inderdaad meestal uit de jaren 70.

En hoe ik weet dat UHA TiC was en UHAG TiN? Dat stond in de catalogus uit 1974.

Het kan echter wel zijn dat UHAG vanaf de jaren 80 over was gegaan op tantalum carbide (tantaalcarbide, TaC). Waar ik dat heb gezien weet ik niet meer, maar die notitie staat in mijn archief. Dat zou betekenen dat de typische UHAG Exceed tanks uit de jaren 80 dus TaC zijn. Overigens, tegen die tijd waren er ook zwarte UHC (Ultra Hard Ceramic) tanks van Exceed, die heb ik ook. Maar die zijn waarschijnlijk net als Rado’s “high-tech ceramics” gemaakt van zwarte zirconia (ZrO₂).

Zoals je ziet waren ze erg duur, en ze zijn ook redelijk zeldzaam, maar af en toe komt er een langs op Yahoo Japan Auction. Ze waren trouwens ook zeer nauwkeurig met een afwijking van ± 20 seconden per jaar (HAQ, kaliber 2730F, dus helaas niet de 2370E van ± 10 sec./jaar).

5 likes