Historiek van horloges in Nederland: uitmuntend, maar waarom vertaalt zich dit niet in internationale promotie?

Hallo,

Ik ben op zoek naar meer informatie over horloge geschiedenis van Nederland. Dit is een uniek gegeven. Maar waarom heeft Nederland zich dan niet verder kunnen evolueren zoals de Zwitsers?
Wat zijn de voorwaarden in Nederland om horlogemaker te worden?
Welke zijn de promotie campagnes om deze ambacht terug op te waarderen?
Wat Zwitsers kunnen, kunnen Nederlanders toch ook? Of heb ik het fout?
Dank voor jullie respons.

Nederland is relatief vrij groot in de horlogewereld hoor, zeker voor een klein land. Met name in de mode horloges (TW Steel, Danish Design etc.), maar Nederland heeft een aantal zeer goede horlogemakers die prachtige horloges maken en ook grote internationale bekendheid genieten.
Er is vast iemand die meer kan vertellen over het onstaan van de grote horlogeindustrie in Zwitserland, maar schrijf Nederland zeker niet zo maar af.

Paradigm Schreef:

Nederland is relatief vrij groot in de
horlogewereld hoor, zeker voor een klein land. Met
name in de mode horloges (TW Steel, Danish Design
etc.), maar Nederland heeft een aantal zeer goede
horlogemakers die prachtige horloges maken en ook
grote internationale bekendheid genieten.
Er is vast iemand die meer kan vertellen over het
onstaan van de grote horlogeindustrie in
Zwitserland, maar schrijf Nederland zeker niet zo
maar af.

Eerlijk gezegd wist ik van beide merken niet dat het Nederlandse merken zijn.

Is TWSteel en Danish Design een modemerk? Ik dacht dat ze echt alleen maar horloges produceerden.

dreski Schreef:

Is TWSteel en Danish Design een modemerk? Ik dacht
dat ze echt alleen maar horloges produceerden.

Klopt, ik bedoelde mode horloges, as in horloges voor de mooi die je kan kopen bij de V&D en niet zo zeer high end automaten zoals bv van der Klaauw :).

Marz Schreef:

Paradigm Schreef:


Nederland is relatief vrij groot in de
horlogewereld hoor, zeker voor een klein land.
Met
name in de mode horloges (TW Steel, Danish
Design
etc.), maar Nederland heeft een aantal zeer
goede
horlogemakers die prachtige horloges maken en
ook
grote internationale bekendheid genieten.
Er is vast iemand die meer kan vertellen over
het
onstaan van de grote horlogeindustrie in
Zwitserland, maar schrijf Nederland zeker niet
zo
maar af.

Eerlijk gezegd wist ik van beide merken niet dat
het Nederlandse merken zijn.

Beide merken hebben een Nederlandse oorsprong en worden ook nog vanuit Nederland bestuurd (zover ik weet) :). Ik las laatst ook dat Ikea nu officieel een Nederlands bedrijf is, maar dat is puur een BV vanwege de belasting.
Ice-Watch is van onze zuiderburen.

Vergeet ook niet dat de Zwitsers al eeuwen geleden begonnen zijn in deze tak van sport. Rond 1800 werden er al zon 60.000 horloges geëxporteerd vanuit Genève. Die bloeiende industrie heeft veel innovaties voortgebracht.

Wat volgen sommige de vorige eeuw ook een rol heeft gespeeld is de neutraliteit van Zwitserland in de Wereld Oorlogen. De landen die in oorlog waren hebben gedurende die tijd natuurlijk complete focus gehad op oorlog gerelateerde industrie.

vinci Schreef:

Hallo,

Ik ben op zoek naar meer informatie over horloge
geschiedenis van Nederland.

Wat Zwitsers kunnen, kunnen Nederlanders toch ook?
Of heb ik het fout?
Dank voor jullie respons.

Dat is wel redelijk kort door de bocht :slight_smile: Alsof we slechts een tiental manufacturen hoeven neer te zetten en voilá: bloeiende horloge-industrie!

Het is denk ik gewoon een kwestie van keuzes. Wij kozen om ergens anders meer in te investeren, zoals de ehm… bloemenhandel, om iets typisch Nederlands te noemen. Dit is langzamerhand uitgegroeid tot wat het nu is, en lijkt net als de horlogerie in Zwitserland nog moeilijk in te halen zonder idioot grote investeringen. Een beetje zoals het moeilijk is Coca Cola te evenaren als merk of even goed worden als een topsporter.

Ferdinand Schreef:

vinci Schreef:


Hallo,

Ik ben op zoek naar meer informatie over
horloge
geschiedenis van Nederland.

Wat Zwitsers kunnen, kunnen Nederlanders toch
ook?
Of heb ik het fout?
Dank voor jullie respons.

Dat is wel redelijk kort door de bocht :slight_smile: Alsof we
slechts een tiental manufacturen hoeven neer te
zetten en voilá: bloeiende horloge-industrie!

Het is denk ik gewoon een kwestie van keuzes. Wij
kozen om ergens anders meer in te investeren,
zoals de ehm… bloemenhandel, om iets typisch
Nederlands te noemen. Dit is langzamerhand
uitgegroeid tot wat het nu is, en lijkt net als de
horlogerie in Zwitserland nog moeilijk in te halen
zonder idioot grote investeringen. Een beetje
zoals het moeilijk is Coca Cola te evenaren als
merk of even goed worden als een topsporter.

+1 Zo een reputatie bouw je op. Watermanagement, kaas&melk om nog maar een paar voorbeelden te noemen. Swiss (Made) watches en zakmessen zijn gerenommeerde dingen geworden.

En andersom geldt het ook. Made in China… arme Seagull :wink:

Neen ik schrijf het zeker niet af, in tegendeel ik vind het jammer dat Nederland de High end Watches niet international heeft gepromoot, terwijl de kennis er wel is. Dit is spijtig.
Welke is jullie nationale horloge federatie in Nederland?
Dank voor jullie reactive, Vinci, uit Belgie.

Ik ken de international luxe markt vrij goed, en weet zeker dat in China High end horloges het uitstekend doen.