Hmmmm, waar ken ik deze van? : )

Stond vandaag enigszins verveeld in de niet heel erg inspirerende horlogevitrines bij V&D te kijken. :smile: Viel me op dat een aantal modellen van het imo ook al niet heel erg interessante merk Danish Design qua design wel heel erg veel weg hebben van andere bekende designs…
Enfin, oordeel zelf…

Welke merken/modellen ken jij die ook wel heeeeel erg veel weg hebben van andere (bekende) modellen?

3 likes

Het kan natuurlijk altijd aan de foto liggen, het licht, software bewerking enz, maar ik vind de Danish Design kansloos tegenover de Junghans. Veel minder mooi. Amper een kopie te noemen.

2 likes

Misschien moeten ze zichzelf dan maar Danish copy Design gaan noemen.

Lach maar, ik ken mensen die Danish Design zien als een duur horlogemerk…

1 like

Bij een merk wat zich ‘Danish Designs’ noemt, maar in 1988 begonnen is door een Nederlandse wholesale gigant (S. Weisz Uurwerken BV) en adverteert met ‘Pure Scandinavian style’ waar ze zelfs op de site hun designers bij naam noemen, terwijl dus inderdaad het gewoon veel copy werk is(Ze zijn zelfs officieel distributeur van Junghans in NL… ahum…) houd 't bij mij wel snel op… Gelukkig zeggen/vinden ze het zelf ook, het is echt een designermerk.

Die namaak Junghans is een echt kloontje wat bijna schaamteloos wordt…voor het overige…hebben niet alle merken elkaar nodig voor nieuwe inspiratie???

@Peter40 Inspiratie, natuurlijk. Sommige vormgeving is zo bepalend geweest in de horlogegeschiedenis, dat ze een soort algemene vorm is geworden. Zeg maar, het ‘Luxaflexeffect’ of ‘Spa’. Zo hebben acht of negen op de tien duikershorloges wel designkenmerken van een Rolex Submariner. Maar dit heeft zeker ook te maken met het feit dat in dit ontwerp een aantal zeer functionele aspecten zit. Dat geldt voor andere soorten horloges toch veel minder (of niet). Een voorbeeld. Dat je voor een Royal Oak ook bij Hublot en TW Steel terecht kunt, was al bekend. :smile: Maar voor de ‘modebewuste’ horlogedrager is er nu ook een Royal Oak van Michael Kors! :wink:

1 like

Dizze lijkt ook errugus op.

1 like

Bovengenoemde klokjes zijn in de Bauhaus stijl. Er zijn heel veel merken (soms bekend soms minder) die deze stijl voeren. Las onlangs iets over Kent Wang maar ook Junkers, Nomos, Braun, Dugena en Zeno hebben dergelijke horloges.

Klopt, maar binnen de Bauhaus stijl lijkt de Danish Design toch wel erg tot in detail op de Junghans.

Vind je?

2 likes

@Carpe_tempus Briljant ook dat ze zelfs die secondewijzer hebben gekopieerd! :smile:

3 likes

Ik vermoed toeval :innocent:

3 likes

Steinhart :wink:

Ja dan moet ik meteen denken aan Sub hommages. En daar kunnen we een compleet topic mee vullen! :smile:

Een merk dat de laatste tijd ook lekker bezig is, is het Poolse Vratislavia. Ik vind ze best wel geinig. Maar het is wel vrij duidelijk waar de inspiratie vandaan komt…

Titel van topic maar even aangepast. Want het worden er nou wel erg veel.
Kwam deze tegen, van Zeppelin.

Is het nog nodig om hier een plaatje van de vermoedelijke inspiratiebron aan toe te voegen? :wink:

:stuck_out_tongue:

Grt.

Algemeen bekend maar toch, omdat ik zelf de Borealis heb en niet de andere.

Lijkt mij duidelijk toch…