Tijdens zoeken op het HF kwam ik een wel heel oud topic tegen, maar veel foto’s zijn verdwenen. Over een periode van een aantal jaren heb ik uit India deze horloges over laten komen. De fabriek was nog open, de horloges konden nog steeds nieuw en met labels gekocht worden.
De fabriek ging dicht in 2016 en NOS kopen is volgens zeggen steeds lastiger. Het zijn of tweedehandsjes waarvan de staat soms onduidelijk is, of kopers komen er later pas achter dat ze een ‘Frankenwatch’ in de maag gesplitst kregen. Hoe dan ook, dit zijn de mijne. Van de bekende zwarte ‘Pilot’ versie heb ik er twee (communicatieprobleempje met verkoper). Terugsturen was duurder dan een nieuwe, dus ach…
Leuke horloges wel.
Ik heb ooit een een Frankenwatch HMT besteld in India. Dit was overigens een bewuste actie, ik wou wel eens een uurwerk uit elkaar halen en kijken hoe dat in elkaar zat.
Ik was één onderdeeltje kwijt geraakt, hierdoor kon ik het horloge wel opwinden maar zodra ik de kroon los liet schoot de spanning van de veerton weg
Uiteindelijk is het uurwerk als sleutelhanger geëindigd en heb ik de kroon en stem aan @drex gedoneerd.
Na een paar maanden aan de sleutelbos ziet het er nu uit als een hoopje ellende:
Midden in een trappenhuis bijna 3 verdiepingen
maar beneden gekletterd.
Gebroken springbar en hij zat op leer.
Alle wijzers eraf en het binnen werk gaat niet meer
voor of achteruit.
Kast is gek genoeg nauwelijks beschadigd en het plexi is
ook nog OK.
Ik heb hem nog niet open gemaakt maar volgens mij
ligt alles er schots en scheef in.
Al had ik er maar weinig voor betaald, ik vind het
toch enorm balen.
Ik was eraan gehecht geraakt en je ziet ze niet veel.
Heeft ook een hele mooie donkerblauwe wijzerplaat.
Dat wordt dus opzoek naar een ander uurwerk.
Als iemand mij kan helpen, ook bij het plaatsen, zeer welkom!
Laat maar weten.
En anders is het jammer, dan heb ik alleen nog een
fotootje
@drex Op eBay kun je met moeite minder dan een handvol losse ‘Caliber 020’ uurwerken vinden, en die zijn vaak even duur of zelfs duurder dan een compleet tweedehands HMT horloge.
De prijzen van Franken-HMT’s liggen zo rond de 13-16 euro. Vaak zie je termen als “repainted dial” en dergelijke. Als het je alleen om het binnenwerk gaat: lekker belangrijk.
Met het juiste gereedschap is het transplanteren van een uurwerk gewoonlijk niet al te moeilijk. Ik heb mijn eigen HMT’s overigens nog nooit opengemaakt om dat te bekijken.
Na de limited run hebben ze blijkbaar nog een 2e run zonder limited markering gedraaid van 500 stuks. Ik meende dat de fabriek na de 1e run op de fles gegaan was, maar zag eerder vandaag een Instagram post van iemand die recent nog in de fabriek geweest is.