HMT in de revisie

Hallo allen,

Ik zag op de bay een mooie HMT Janata ( Hindu Machine Tools )
Aangeboden door een verkoper uit India voor E 7,-
Ik viel op dit klokje door zijn diep blauwe wijzerplaat met als leuk detail
een rode secondewijzer.
Heb het horloge toen met behulp van @chronospace weten te bemachtigen.

Maar toen het binnen kwam bleek in de kast de tube te ontbreken en het
horloge liep slecht. Zo’n 10 minuten in de plus.
Alhier een oproep gedaan voor iemand die er naar zou willen kijken.
@flowert melde zich voor het schoonmaken en afregelen van het horloge.
Het werd volledig gedemonteerd.

Ook werd de stam en kroon vervangen omdat de originele slipte.

Na verloop van tijd vond ik een pakketje in de bus, de HMT was weer terug!
Hij loopt nu heel keurig met minus 15 tot 20 sec per dag.
Best nauwkeurig voor dit Citizen ( licenced ) uurwerk.
Ook aan het oor klinkt het glashelder.

En een pluim voor @flowert voor deze revisie en het perfect afstellen
zonder timegrapher. :thumbsup:
Ben heel blij met dit kleinood uit India!

Mocht er hier nog iemand een grijze of zand kleur nato strap 18mm over / te koop hebben
dan hoor ik het graag.

Dank voor het kijken :thumbsup:

Grt.

4 likes

Op leer vind ik ze toch mooier, maar ieder zijn smaak
gr roel

Ze blijven leuk en spannend die Indiase HMT klokjes. Interessant, die Hindi dial.
Vaak een gok om ze te kopen, ik heb er voor gemiddeld zo’n €6,-- per stuk in totaal ooit een stuk of 6 aangeschaft, als oefenmateriaal. 3 kon ik er zó wegsmijten (nou ja, in de onderdelen bak dan), van 1 valt misschien ooit nog iets te maken en 3 stuks lopen min of meer goed. (gemiddeld zo’n + of - 2 minuten per dag. Als ik ooit nog eens een timegrapher te pakken krijg kan dat waarschijnlijk nog wat beter.

Ik heb dus een tijdje geprobeerd om niet gehinderd door al te veel kennis nog wat van die eerste 3 klokjes te maken, maar ik kwam al gauw tot de conclusie dat het metier van horlogemaker voor mij een onbereikbare abitie was. Te weinig kennis, te weinig ervaring, slechte ogen en te weinig fijne motoriek in de handjes. Te oud om dat nog te (willen) trainen. Resultaat: een bak vol sloopmateriaal, een ervaring rijker en voor een paar tientjes toch een paar leuke horloges in de collectie.

Ik heb dus nog wel wat HMT onderdelen liggen: 3 niet meer helemaal complete losse kalibertjes en 3 wijzerplaatjes. Voor de liefhebber, te gebruiken om andere mislukte HMT aankopen uit India misschien toch nog aan de praat te krijgen.
Gratis. Voor wie geïnteresseerd is: stuur PB-tje.

3 likes

Ik heb dan nog relatief veel geluk gehad met mijn exemplaar. :smiley:

Erg leuk om een perfect werkend machientje te hebben voor en paar euro.
En, wie het kleine niet eert…:wink:

Grt.

2 likes

Helemaal mee eens. En ik ben ook erg blij met de exemplaren die het wèl goed doen.
Zie hieronder. Die gele is een duidelijk voorbeeld van een opnieuw geverfde ‘redial’, typisch voor die goedkope Indiase klokjes, maar ik vond de kleur zo mooi… :flushed:

3 likes

Er is een enorm aantal aan varianten. De meeste varianten zijn verschillende wijzerplaten, al of niet origineel HMT of door creatieve Indiërs in een wild kleurtje gepenseeld. Sommige niet om aan te gluren, maar vaak ook heel netjes gedaan. Dan zijn er ook nog wat aparte kastjes. Alle handopwinders hebben het zelfde type,van Citizen gelicenceerd kaliber: de HMT 0231

Zie ook de hieronder de van Ranfft geleende plaatjes.

Links de HMT, rechts het Japanse origineel.
Specs vind je hier: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&HMT_0231

Door het grote aantal varianten en de vaak ridicuul lage prijzen waarvoor ze op e-bay worden aangeboden ontstaat er bij mij toch het soort hebberigheid wat ik vroeger, toen ik nog een klein jongetje was, kreeg bij suikerzakjes en lucifermerkjes (ik was niet van de voetbalplaatjes). Maar het zijn echte horloges, die het echt doen, met een beetje geluk dan. Het kind in mij wordt daar toch blij van.
.

1 like

Nice post!

Maar in principe hoef ik maar 1 van ieder :smiley:

Ik wouw dat ik zelf eens een uurwerk uit elkaar kon nemen
en weer in elkaar zetten.
Maar ik vrees met groten vreze dat ik hier voor het geduld, tijd
en de handigheid niet heb.

Daarom heb ik veel respect voor mensen die dit wel kunnen en doen.

Grt.

1 like

Ge-wel-dig! Als mede HMT-fan slaat mijn hart een slagje over :slight_smile: Zelfs de goedkopere machientjes verdienen het om vertroeteld te worden :slight_smile:
Gaaf!

Het duurde 7 weken voordat het klokje van uit India
was aangekomen.
Maar het was helaas niet in orde.
Ik wilde perse dit klokje redden van de schroothoop.
Dus heb ik een reparatieverzoek geplaatst.
Gelukkig reageerde @flowert en is het uurwerk nu weer
in goede conditie en loopt fantastisch op tijd.
Prima zaak dat men elkaar hier zo goed helpt.:thumbsup:

Grt.

2 likes