HMT "Rahukaal"

“Geloof en bijgeloof zijn twee kanten van hetzelfde muntje” is mijn persoonlijke visie op alles wat met het bovennatuurlijke te maken heeft. Een geloof in een bovennatuurlijk wezen of geloven in iets als astrologie liggen bij mij op dezelfde stapel.

Enige interesse voor het Hindoeïsme werd aangewakkerd door onze hobby, horologie. Tussen 1960 en 2016 had India een bloeiende horloge-industrie. Het merk HMT (Hindustan Machine Tools) is onder verzamelaars een begrip. HMT maakte veel horloges met religieuze afbeeldingen op de wijzerplaat en, zo bleek recent, ook horloges voor bijgelovigen.

Naast dag- en datumaanduiding hebben deze horloges een tweede venster genaamd “Rahukaal”, “Rahu Kaal” of “Rahu Kalam”. Ik had er nog nooit van gehoord, dus zocht ik het op en stelde wat vragen aan mijn Indiase contacten.

Het betreft een 90 minuten durende periode die elke dag op een andere tijd begint, elke week weer terugkeert en onlosmakelijk verbonden is met astrologie. Rahukaal werd door ‘de oude wijzen’ genoemd als een ongunstige / ongeluk brengende periode van de dag waarin een activiteit/project/onderneming die in deze tijd wordt gestart, geen goede resultaten zou opleveren.

Er wordt gezegd dat deze specifieke periode onder toezicht zal staan van Rahu, die zijn slechte invloed zal tonen en waarschuwt om zelfs geen goede daden te verrichten. Sommige mensen aarzelen zelfs om in deze periode naar buiten te gaan en willen graag binnen blijven. Door even een snelle blik op hun horloge te werpen kunnen bijgelovigen hun schema voor de dag beter indelen.

Omdat de bijgelovigen onder jullie zo’n horloge vast niet hebben heb ik een tabel toegevoegd. Doen jullie allemaal voorzichtig?

27 likes

Cool!
Zijn er betrouwbare adresjes voor deze horloges ?

1 like

Ze worden niet meer gemaakt, dus ben je afhankelijk van tweedehands aanbod op eBay. Ik heb ze nooit aangeboden zien worden, maar ik kijk niet zo vaak meer op eBay.

1 like

Interessant :+1: Toch nog iets geleerd vandaag!

1 like

Is ook de kans groter dat je quartz horloge op deze momenten stil komt te staan? :upside_down_face:

1 like

Alleen als het horloge tijdens zo’n periode is gefabriceerd. Daar zullen ze toch wel over nagedacht hebben, hoop ik? :thinking:

1 like

Elke dag een andere lunch of diner pauze :laughing:

Maar grappige functie die gelukkig helemaal niet zo gecompliceerd is om te maken.