Deze week heb ik maar weer mijn hobby opgepakt. Ik assembleer in mijn vrije tijd zo nu en dan horloges. Het vinden van de onderdelen die bij elkaar passen, en een eigen design maken horen natuurlijk bij de voorpret. Ik heb voor mijzelf wel twee principes.
- Het mag geen 1 op 1 kopie worden van een bestaand horloge.
- Geen bestaande merknamen op het eindproduct.
Een beperking is wel dat vrijwel alle onderdelen die verkocht worden klakkeloze kopieën zijn van bekende horloges. Nu heb ik geen 3D-printer voor RVS om zelf kasten te maken, dus ben ik genoodzaakt bestaande kasten te kopen, en dan andere wijzers en wijzerplaat erbij te bestellen.
Dit keer wilde ik een GMT maken, puur omdat ik dit nog nooit gedaan had. Dus, het meest voor de handliggende uurwerk is een NH34a. Die zijn spotgoedkoop, en goed verkrijgbaar. Dat ze zo goedkoop zijn, merk je overigens meteen als je er mee werkt. En dan ben ik nog een hobbyist.
Eerst de wijzerplaar erop met de GMT wijzer. En meteen het eerste probleem. De indices waren te hoog ten opzichte van de wijzer… flink balen. Voor nu was de enige optie om de GMT-wijzer schuin te plaatsen. Iemand nog tips voor dit soort problemen?
Oeps, iets te schuin… nu voor de herkansing.
Omdat de GMT wijzer tegen de indices aan liep, is de fragiele drive-train beschadigd. Hierdoor werkt de quick set van de GMT beduidend slechter. Op Reddit las ik dat dit een veel voorkomend probleem is met de NH34a. Jammer, maar helaas. Het blijft een oefenhorloge.
De uurwijzer en minuutwijzer. Stukken makkelijk. Die staan er gewoon recht op. Tenminste, voor iemand met mijn beperkte ervaring.
De secondenwijzer is altijd lastig. Een klusje voor een vaste hand. Na het vorige horloge heb ik juweliersloeps gekocht, wat echt heel veel prettiger werkt.
Een van mijn leerdoelen was om het verspringen van de datum zo dicht mogelijk op 00.00 te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt om de datum op 23.59 te laten verspringen. Ik ben er tevreden mee!
Bij een volgend horloge is mijn leerdoel om wat voorzichtiger met de wijzers om te gaan.
Nadat de wijzers er op zaten, kon het geheel de kast in. De kroon ‘stem’ (vertaling mij onbekend) op maat geknipt en de kast weer dicht. Het uiteindelijke resultaat:
De band is overigens echt verschrikkelijk slecht. Veel scherpe randen, matig afgewerkt, in het kort gewoon niet draagbaar. Maar, de band heeft wel micro aanpassingen en geschroefde schakels. Binnenkort komt er een bandje binnen ter vervanging. Later deel ik daar nog wel een foto van.