Thnx voor het aanbod. Gezien ik ook aan vintage horloges wil werken, zal ik op zoek moeten gaan naar een Marschall
Waar heb jij die marschall gekocht?
eBay, vrees ik. Ook al een paar keer naar zo’n remover gekeken maar tot nu toe nog niet nodig gehad dus altijd uitgesteld.
Zou het ook met zo een badboy kunnen?
In theorie wel.
Dan gaan we straks getuigen zijn van de praktijk
edit: ook dit werkt niet. Moet ik niet eerst onderdelen aan de andere kant ofzo demonteren, dat dit ding niet los gaat?
Slecht idee… scherp, hefboon etc, hier komt alleen maar ellende van.
Ik ben er wel van verbaasd dat het zo’n groot karwei is om die minuutpijp los te krijgen… moet eigenlijk vrij fatsoenlijk gaan. Heb je de minuutpijp onderweg niet aan geknepen met een tang zonder dat je het door had?
Verbaasd mij ook. Nee ik heb in het begin enkel pincetten gebruikt. Kan ik nooit zoveel kracht mee hebben gezet
Ik heb net ook het topic gelezen over het vergelijk tussen de verschillende tooltjes van @Vintagewatchstuff
Hierin wordt in de verschillende reacties vaak verwezen naar het vastzitten van de minuutpijp door indrogend olie en vuil.
Maar @Lexx heeft toch een nieuw uurwerk gekocht om mee te leren sleutelen ?
Is het dan ook gebruikelijk dat de minutenpijp zo vast zit ?
In het topic van @Vintagewatchstuff zie ik ook een reactie dat kruipolie ook prima werkt.
Wellicht is dat voor nu een oplossing voordat je eerst op zoek moet naar een dure tool
Zou anders van die wijzer verwijder hefbomen ook een optie zijn ?
Ik doe het altijd met een presto. Ze hebben er een speciale presto voor maar vind ik persoonlijk zelf niet nodig. De normale presto drukt ook op de secondewijzer tap bij het afhalen van de wijzers… waarom zou het niet mogen als de wijzer eraf is. Echter werk ik toch vaak aan horloge zonder centrale seconde wijzer en dan maakt het helemaal niet uit. Ik heb er nog nooit last van gehad dat het niet los kwam.
Een presto tool heb ik al gekocht, maar dat werkt dus ook niet. Vandaar een beetje mijn vraag ook of ik niet aan de achterkant onderdelen moet verwijderen
ebay amerika en niet verschieten maar dat was 200 euro + kosten. Komen echter niet vaak voorbij in goede staat, mijne was NOS, maar ook voor een niet NOS betaal je al gauw die prijs. Mij was het dat waard want elke muurvast zittende minuutpijp krijg ik er mee los zonder verdere schade te maken. normaal gebruik ik ook de presto 2, de marshall is gekocht voor de echt vast vast zittende pijpen.
de nieuwe versie van bergeon heeft een groter gaatje en gebruik ik voor vastzittende zakhorloge minuutpijpen, is iets goedkoper, in mijn tijd was ie 95 ex. Weet niet wat het nu is, zal wss wel wat gestegen zijn
Breaking news! De bitch is los
Helaas bij het terugmonteren is de yoke spring op de vlucht geslagen en is tot heden niet teruggevonden. Wat is nou de plek om betaalbaar een nieuwe te kopen voor een st3600?
Geduld hebben en gewoon bij Ali
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€3,30 | 1 Stuks Beweging Balans Wiel Brug Pallet Vork Reparatie Onderdelen 6497 Accessoires Voor ST36 ST3600 Beweging
Heb je een magneetstrip? Ik zou die eerst even inzetten. Of robotstofzuiger als je die hebt.
Ik heb heel wat door de kamer laten vliegen, ook die yokeveer en ik heb bijna alles terug kunnen vinden.
Het meest effectief was de stofzuiger: plek rondom je tafel/bureau zuigen, dan een sterke magneet (dameter 5 centimeter) in de stofzuigerzak hangen en door de stof bewegen.
Laatst zag ik een video van Kalle Slaap (Chronoglide) waarin hij uitlegde hoe je hwt nog handiger kunt doen: zodra iets wegschiet, heel voorzichtig opstaan, met een bezem met zachte borstel alle stof etc om je heen opvegen en je magneet boven dat hoopje hangen.
En probeer het onderdeel ook op je tafel te vinden: soms schiet zo’n veertje of schroefje niet zo ver weg. Ik heb al eens iets teruggevonden in mijn onderdelenbakje.
Vaardigheid ontwikkelen in het terugvinden van onderdelen is noodzakelijk want in het begin gaat je halve uurweg uit vliegen.
Ik heb een hele krachtige magneet om hagel te verwijderen. Ik ga die maar eens gebruiken
Ik heb een stuk magneetstrip onder een muismat geplakt en veeg daarmee over de vloer. Werkt prima!