Hi allemaal. Het lijkt mij leuk om hobbymatig aan horloges te sleutelen. Ik vind het echter lastig om hier handen en voeten aan te geven. Waar moet je nou beginnen en welke spullen heb je nodig. Wie kan mij adviseren?
Op Youtube kun je legio filmpjes vinden over het servicen en repareren van horloges. Zoek 'ns op de tutorials van Alex Hamilton of Chronoglide; die bieden een schat aan informatie; van heel basic (welke gereedschappen heb je wel en niet nodig? hoe werkt 'n mechanisch uurwerk eigenlijk?) tot heel uitgebreid. Da’s alvast 'n goede start. Succes!
Hier staat alles wat je nodig hebt
Kijk eens hier:
Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.
En hier:
Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)
Dan zie je al veel mooie voorbeelden, waarbij ook geregeld vermeld wordt met welke middelen en gereedschappen is gewerkt. Als daar werkzaamheden bijzitten die je zelf ook zou willen doen, dan kun je altijd iemand vragen hoe & wat.
En hebben jullie dan nog tips met wat voor horloge ik het beste kan beginnen?
Handopwinders met een kleine seconde wijzer zijn de meest eenvoudige en de basis van ieder ander uurwerk. Ik zou zeker hier mee beginnen. Ik denk de uurwerken waar je in het begin het beste naar kan kijken zijn de jaren 60-70 als we het over prijs hebben en de hoeveelheid problemen die je tegenkomt die je in het begin allemaal nog niet kan herstellen. Ga er maar van uit dat je veel zal vloeken in het begin, na wat tijd en financiële investeringen ga je er een leuke hobby aan hebben.
Ik zou zeggen, koop een uurwerkhouder, pincet en wat schroevendraaiers. Haal het uit elkaar met je camera erbij. Maak het schoon in wasbenzine. Haal wat horloge olie en een oliegevertje en ga het weer in elkaar zetten. De rest komt wel
Begin met een groot model uurwerk, zoals de Chinese kloon van het ETA 6497 (zak)horloge uurwerk. Simpel uurwerk, geen complicaties, lekker groot, dus ideaal om mee te oefenen. Deze worden ook gebruikt bij veel horlogemaker opleidingen. En het uurwerk is zeer gunstig geprijsd, dus als het misgaat, dan is de schade beperkt.
Helemaal eens Da’s 'n prima caliber om mee te beginnen en uit te vinden of het sleutelen aan horloges " jouw ding is ".