De discussie wordt voortgezet vanaf Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1) - 4082 van Akrid.
Eerdere discussies:
De discussie wordt voortgezet vanaf Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1) - 4082 van Akrid.
Eerdere discussies:
Nou wat betreft uiterlijk wel. Alleen moet ik mijn balans gaan uitwegen. Ik heb mijn zwaartepunt gevonden. Tegenovergestelde positie zit ik in de min, maar gelukkig niet zo veel als deze.
Mijn recent aangeschafte balanswaag komt fors van pas met dit soort projectjes. Pak ik een andere keer wel weer op.
Fijn dat je dit leuke oude bulls eye horloge weer weer tot leven hebt hunnen brengen, @Akrid!
Knap werk. Die FHF 70 uurwerkjes zijn best mooi en, gezien de leeftijd redelijk onverwoestbaar. Met in dit geval een flinke dosis TLC van een gepassioneerde horlogemaker (in opleiding, maar dat gaat helemaal goed komen! )
Dat uurwerk ziet er nu weer als nieuw uit!
Zo te zien dezelfde. En ja, snel is hij niet, maar werkt wel
Nemen jullie extra voorzorgsmaatregelen? Ik vind het een beetje dubbel. Vroeger likte de vrouwen er aan, wat helaas niet goed af liep. Dit is natuurlijk heel anders dan wat wij doen. Voor die paar keer dat je een radium horloge open maakt en de wijzerplaat + wijzers opgeborgen worden, lijkt het mij vrij onschuldig.
In theorie wel. Maar je moet maar één keer een brokje radium stof inademen, en met wat pech heb je het vlaggen. En dan valt er niet veel aan te doen, eens het zich op een bot hecht (wat het graag doet, calcium mimic zijnde). Dus ik ben liever een beetje te voorzichtig - volledige handschoenen aan, mondmasker op en een luchtververser met HEPA. Maar ik ga de meeste “gecontroleerde” radium horloges ook niet uit de weg, enkel als ze open aankomen - dan kan dat stof op alles zitten, niet enkel op wijzerplaat/wijzers/glas, en dan pas ik vaak.
Vandaag eindelijk het nieuwe glaasje voor deze Seiko 5 6119-5400 uit 1971. Deze had ik me nog op de Rikketik gevonden, maar ik moest wachten op het glaasje, omdat dit nogal kapot was. Het uurwerkje liep niet, en de automaat wilde niet opwinden. Uiteindelijk bleek het om zeer kleine problemen te gaan, waar ik geen nieuwe onderdelen voor hoefde te zoeken. Dat is natuurlijk altijd wel positief.
Het 6119C uurwerkje is echt een leuk uurwerkje om aan te werken. Geen veertjes, die ver weg kunnen springen, maar goed en doordacht ontworpen. Het enige puntje van kritiek is de tonarbor, daar hadden ze wel wat juwelen kunnen gebruiken, maar ik denk, dat dit het uurwerkje weer te duur zou hebben gemaakt…
Maar ik had nog geen horloge met dit soort TV-wijzerplaat. Hoewel de kleur champagne-achtig oogt, is dit zeker niet de kleur van de wijzerplaat, want die behoort zilver te zijn. Dus dit is mooi verouderd. Het uurwerkje is nu weer goed schoongemaakt en gesmeerd (wel mijn kleinste oliegever gebroken ) en het loopt nu met een amplitude van rond de 240-250° in 3 posities.
Kast ziet er nog strak uit voor zijn ouderdom …weer een mooie erbij Patrick
Dat herken ik
Op de Rikketik schoot me dat in de gedachte en heb ik een reserve gekocht bij Peter. Beter mee verlegen dan om verlegen
Ik heb gisteren ook een nieuwe moeten kopen…
Ik heb gelukkig nog een reserve liggen. Maar dus nu wel weer voor een nieuwe zorgen…
Mooi met dat rood er in!!
Deze een hele tijd terug weten te fixen. Liep te veel te snel omdat het kompas helemaal voorbij de bocht zat. Ding had ook echt nauwelijks amplitude. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden, beetje auto verkoper horloge ofzo…. Ik zag hem vandaag en dacht laat ik hem is een kans geven. Wat vinden jullie van deze ? Gezien de ‘t swiss made t’ verwacht ik ergens in de jaren 90 gemaakt. Ik had hem puur gekocht zodat ik relatief goedkoop is een 7750 kon proberen.
Hier nog wat mooie plaatjes van het project
Zou bijna pooier zeggen.
Ik ook niet mijn smaak en ren snel weg bij dit soort horloge. Maar … ieder zijn smaak en kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die het wel mooi vinden. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde
Inderdaad!
Ik krijg er eerder zo’n gevoelens bij
Ik zou die Miami vibes nog niet zo afwijzen. Maar dat komt misschien omdat ik van de generatie vice city ben.
Vandaag deze om de pols. Voor ik er aan begon toch maar eerste eens straling gemeten en ja hoor Radium.
Dan ben ik toch maar voorzichtig, dus open gedaan met mondmaskertje, voorzichtig de wijzers eraf en meteen in een apart potje en nogmaals gemeten. Geen of zo goed als geen radium meer op de plaats.
De plaat heeft de nodige patina. Ook de marker op drie en nog wat zwart in de rand ontbreekt.
Binnenin tikt een AS 1130
Hij liep niet maar zag meteen niets verontrustend dus maar gedemonteerd. Bij het afnemen van de wijzers merkte ik echter nogal veel speling.
Er zit nog steeds een zwarte veer in en ik vind nergens tekens voor vroeger onderhoud. Doch er moet aan gewerkt zijn want de schroeven en vooral de schroef van de tirette heeft duidelijk sporen gebruik. Daarna gereinigd en geolied.
Het monteren ging best vlot tot ik hem omdraaide om de kant van de keyless works te gaan monteren en daarbij vaststelde dat het afdekplaatje voor het juweel van het ankerrad eruit viel. Ik had die naar mijn mening nochtans goed vastgezet. Het zal toch niet zijn dat ik de schroefdraad van het schroefje heb verkloot?
Nogmaals los en weer vast proberen zetten en … zat nog steeds los.
Opeens kreeg ik het idee dat de schroef mss langs de onderkant in de brug van het ankerrad moest zijngemonteerd. Dus die er weer af (makkelijk zo’n aparte brug) en ja hoor, hoe had ik dat kunnen vergeten na het demonteren.
Dus na dit euvel weer maar es naar de kant van de keyless works.
Toen ik echter het uurrad wou terugplaatsen zag ik waar het wiebelen van de wijzers vandaan kwam. Het centrumgat had enorm veem speling. Dus wederom alles uit mekaar en heb weer de wijze les geleerd alles maar dan ook alles meermaals te controleren bij demomentage.
De triebniet kwam eraan te pas en ik heb het gat toch weten te dichten (enfin zo goed als ik denk dat nodig is, of dat perfect is dat betwijfel ik want deed dit voor het eerst.
Verder waren er geen noemenswaardige problemen.
Voor het weer plaatsen van de wijzerplaat heb ik getracht het deel zwarte verf die mankeerde terug aan te brengen en met veel geduld en een superfijne naald en modelbouw zwarte verf is me dat min of meer gelukt.
Ik heb dan de wijzerplaat gefixeerd met blanke lak en ook de lume (radium dus) van de wijzers hiermee gefixeerd.
Dan maar es op de timegrapher voor een tussentijds meting en wat zie ik een BE van 1.8. Kan ik hiermee leven? Neen dus balans er weer af, balanskloof los wiel eraf en bijregelen.
Het resultaat :
DU
Kan ik hier mee leven? Jazeker, t’is een oud uurwerk, nog steeds de zwarte veer en ben ondertussen wel zover gekomen dat ik weet wanneer ik tevreden moet stellen alvorens brokken te maken.
En het eindresultaat