Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Goed en vakkundig gedaan Yuri! Resultaat: Een mooi stukje vintage horlogecultuur aan de pols.
Welk uurwerk is het?

Van het merk Luxor worden verschillende fabrikanten genoemd in Mikrolisk, maar ik denk dat het deze is:

1 like

Een AS 1130. Het toeval wil dat ik gisteren las dat Hentschel uit Duitsland zijn uurwerken maakt en ontwikkelt met deze als basis

!AS 1130 – Horology student

1 like

Toch een AS 1130. Ik had al zo’n vermoeden maar wist het niet zeker, vanwege de gedeelde anker brug. Dat is een wat jongere variant, de eerdere 1130’s hebben de treinbrug en de ankerbrug in één deel.
Het AS 1130 Wehrmachtwerk is inderdaad een soort kleine Centurion tank. In principe onverwoestbaar en relatief makkelijk te servicen door zijn eenvoudige opbouw. Dat was ook precies de bedoeling toen het ‘Wehrmachtwerk’ in opdracht van het Zwitserse defensie apparaat werd ontworpen in de jaren '50.
Het werd/wordt in zeer veel merken horloges gebruikt, o.a. in de bij mij zo geliefde Finse Leijona horloges, maar ook door de bekende Duitse fabrikant Junghans.
Hier nog wat meer info:
https://www.watchuseek.com/threads/history-of-the-as-1130-movement.5518216/
en voorts nog de (onmisbare) ‘pink pages’ van wijlen de wijze Dr. Roland Ranfft RIP.

imageimageimage
imageimage
Nog steeds te raadplegen via de 'Way Back Machine:
https://web.archive.org/web/20171030153526/http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&9&2uswk&AS_1130
Om daar de pink pages te kunnen oproepen moet je dan wel het kalibernummer weten, het zoeksysteem voor het identificeren van een (oud) horloge uurwerk in de Ranfft databas is na zijn overlijden helaas verloren gegaan.
Alternatief: ranfft.org

6 likes

De AS 1130 is één van de beste uurwerken die er zijn naar mijn mening.

3 likes

Goed gedaan!

Ik denk dat de radium wijzers niet origineel zijn. De goudkleur is wat minder logisch en met name, er zit nergens radium op de wijzerplaat.

4 likes

Zou kunnen maar ze zaten er wel op en heb voor alle zekerheid de radium toch maar gesecured met blanke lak.
Ik heb er even aan getwijfeld de radium te verwijderen maar ben echt nog niet handig genoeg in relumen waardoor ik toch wat bang was de wijzers om zeep te helpen. Daarvoor vind ik deze dan net weer te leuk.

3 likes

Deze Almé gisteren geserviced.

21 likes

Ik vind dat een heel verstandige maatregel.
Vaak wordt het risico van Radium onderschat door zowel professionele horlogemakers die ik ken als diverse amateurs.
Het is tenslotte een alfasstraler en botzoeker dat is heel serieus om rekening mee te houden.

Als je niet precies weet wat je doet is fixeren van radium veel veiliger dan verwijderen. Dus raad ik aan.

4 likes

Dacht ze in een potje te gooien met isopropanol en de lume er zou uit te halen met pegwood of is dat de verkeerde manier?

Mooi geworden Peter. Stalen Kastje en ook een 1130?

Een (mij) onbekend merk. Toch altijd leuk om even te gaan spitten naar een stukje achtergrond, herkomst en geschiedenis.
Dit kwam tevoorschijn, zoals altijd te beginnen bij Mikrolisk:

Almé… wie van de twee? zelfde registratiedatum. Misschien toch dezelfde firma?

Bij Brailowski kijken: daar staat Almé vermeld.

Bij Voumard kijken: daar staat Almé óók vermeld.

Maar bij beiden staat ook het merk ‘Beleco’ vermeld !?

Bij Beleco kijken: daar staan dan weer zowel Voumard als Brailowski vermeld, maar met heel verschillende registratie datums.

Die twee zullen dus toch iets met elkaar van doen hebben gehad. Soms word je wel tureluurs van die verwevenheid van die Zwitserse horlogemerken. Ik hou het er even op dat de één (Voumard) de ander (Brailowski) op zeker moment heeft overgenomen.

In de ‘Davoine’ van 1947 en de uitgave van 1956 vind ik Almé of Beleco zowel als Voumard als Brailowski niet terug.

Toch was Voumard niet echt een kleine speler in de Zwitserse horloge wereld. In 1963 ontwikkelde men een horloge dat de kroon voor het wijzerverzet en het opwinden aan de achterzijde had, ongeveer zoals de Jaeger LeCoultre Futurematic dat had in een ontwerp uit 1953. De ‘backset’ Jaeger toepassing werkte echter alleen voor het wijzerverzet, de kroon aan de achterzijde van het horloge werkte bij de Voumard ontwikkeling zowel voor opwinden als het wijzerverzet.
Zie hieronder de rest van het interessante verhaal:

Van de site hierboven een stukje Google vertaling.

Artikeldatum: 27-10-2009

VOUMARD Leeg BerichtOnderwerp: Voumard VOUMARD Leegdo 05 nov 2009, 16:21

Hallo,
Dit is een bedrijf uit Neuchatel, dus Zwitsers, precies gevestigd in Hauterive. Ik ken de huidige activiteit ervan niet, maar het mag niet langer over horloges gaan, misschien over machines voor de horloge-industrie.
In de jaren zeventig ontwierpen en produceerden ze een opmerkelijk, origineel product, dat tot op de dag van vandaag ongeëvenaard is, zowel qua kast als qua uurwerk, de Voumard 2000; 2500 met kalender.
Omdat deze stukken met Voumard zijn ondertekend op de wijzerplaat en het uurwerk, en de kast naar hun ontwerp is, kunnen we bijna spreken van fabricage.
Het uurwerk: integrale directe centrale secondewijzer, lantaarn op de loop, opwindmechanisme bevestigd aan de achterkant van de kast en niet aan het uurwerk, vandaar de opwindkroon eronder… Zoals op de Jaeger Futurematic!
Ton op pen, niet verwijderbaar; robijnrode timerpen! Bijna geen platinafrezen; een geklonken afstandsstuk dat de tandwieltreinbrug en de kraan ondersteunt, en samen met de ankerbrug de enige 3 delen vormt die moeten worden gedemonteerd om het tandwieltrein, het anker en het balanswiel los te maken.
De centrale seconde blijft echter op zijn plaats vanwege de niet-verwijderbare loop.
Zelden gemakkelijk schoon te maken, rustiek, maar merkbare resultaten: gangreserve 55 uur en 30 minuten , dagbedrijf op 10 seconden, zonder enige fijnafstelling. Het zou mogelijk moeten zijn om naar 5 seconden te gaan door jezelf toe te passen. Niet slecht voor een gemiddelde 11 1/2!

Tenslotte, terug naar het uitgangsbunt ‘Almé’: daar heb ik verder geen info over kunnen vinden behalve de registratievermelding van Mikrolisk. Er worden wel hier en daar Almé horloges aangeboden op de diverse bekende veilingsites.

6 likes

Ik ben gediplomeerd stralingsdeskundige maar ga geen adviezen meer geven om rommelen met Radium niet aan te moedigen.
Als je toch iets doet, probeert te fixeren.

1 like

Begrijp ik ja! Probeer ze te mijden maar zo nu en dan glipt er toch es eentje door de mazen van het net en dan wil ik het wel zo goed mogelijk doen! Fixeren dus.

1 like

Vandaag heb ik heg Otero 801 uurwerk van een Eppo horloge geserviced. Weer eens wat anders dan anders hoewel veel dingen natuurlijk wel op hetzelfde neerkomen. Er zit een datum snelverzet op dat je even door moet hebben, maar dat eigenlijk verbluffend eenvoudig werkt.
De datumring wordt op zijn plaats gehouden door een ring aan de buitenzijde die om het uurwerk geklemd zit en dat werkt erg fijn.
Het uurwerkje loopt weer uitstekend en is met 21600 bph een relatieve sneltikker voor die tijd.

Het horloge moet nog eens een nieuw glaasje krijgen.

En om de pols met een tijdelijk bandje.

18 likes

Deze twee rommelmarkt vondsten zijn allebei weer bruikbaar. De Precisa had ik al laten zien.(Lorsa p62)
De andere kostte wat meer moeite. Het kompas was los en daarmee de balans in de frut. En een wijzertje was ook nog aardig wat puzzelen. Daar moet ik eigenlijk nog nieuwe voor kopen.
Ik mag van mezelf niet meer zoveel tijd steken in zulke waardeloze objecten. Maar hé, elk horloge heeft zo zijn bestaansrecht…

19 likes

Gisteren het AS 1880/81 uurwerk van deze City een goede servicebeurt gegeven.
Het uurwerk loopt erg netjes en gelukkig is de wijzerwrijving nog redelijk OK.
Die zit namelijk bij deze uurwerken op een tussenasje en niet in de minuutpijp.
Strakker zetten is dan niet zo gemakkelijk en vaak zijn ze te los. Zoals gezegd gaat het bij deze nog wel al houdt het niet over.
Nu is het wachten op een aantal bandjes die onderweg zijn en dan kan ie aan de pols.

20 likes

Ik heb al eens vaker geroepen, Bas: Jij bent te goed voor de wereld!
Want het resultaat mag er zijn. Halemeel buitengemeen helendal welzotamelijk netjes geworden!
Weer twee wrakjes van de ondergang gered.

7 likes

En nog één…
En wat voor één: Lip Baschmakoff!
Dat was wel moeilijk! Het veertje dat de uren laat ’ springen’ was stuk. En dat is niet zomaar meer te kopen!
Ook namaken lukte niet. Uiteindelijk een donor kunnen vinden. Peter(@scudo) jij hebt er ook één, nietwaar?
Ik kreeg deze met extra bandjes, maar die raken ook verweerd. Niet gek, ze zijn van 1975!
Geheel tegen mijn principes ga ik deze dus niet vaak dragen…:thinking:

Het uur staat net op springen…

En om de pols:

Ook dit glaasje moest gepolijst!:grin:

19 likes

Die is gaaf, Bas! En je weet waar je een echt nieuw bandje voor deze LIP vandaan haalt hé!

5 likes

Ha,! Ja ik zat al een en beetje te denken aan het Pinguïn atelier! :grin:Ik heb de oude eventueel als mal en voor het gespje? Tot snel!

1 like

Vanmiddag bezig geweest met een Savillon horloge. Dat is een submerk van Enicar en heeft dan ook een Enicar uurwerk onder de kap. Een AR 1150 die gebouwd zijn vanaf 1950.
Het uurwerkje is gelukkig nog goed bewaard gebleven dus een schoonmaak was voldoende om hem weer goed aan het lopen te krijgen.
Het horloge zelf is eigenlijk ook nog heel mooi, maar het is met 33 mm wel klein zoals toen gebruikelijk was. Maar probeer maar eens een mooie Savillon te kopen.

AR (Ariste Racine) 1150

Het uurwerk loopt echt mooi. Was destijds ook wel een kwalitatief goed uurwerk.

En het horloge om de pols. Voor een 70+ jarige ziet ie er niet zo slecht uit.

Ik ben nu bezig met een Cupillard 233 en ik twijfel of ik die wel goed krijg. Ik heb nog nooit een uurwerk gezien waar overal zoveel speling op zit. Zelfs een versleten Ruhla niet.

23 likes