Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Lard is spek op zijn Frans. Cup met spek dus. En dat is het ook. Wat een ellende altijd …

Wat een beauty heb je er van gemaakt Peter! Zowel het horloge uiterlijk als het uurwerk.
Zo vind je ze niet vaak. Een prachtige aanwinst!

6 likes

Komt van de laatste rikketik.

2 likes

Ik ga jou zien!

1 like

Maar dat zijn toch dezelfde als FE 233-60/66 uurwerken? Sie zijn toch niet zo beroerd?

1 like

Nee, het lijkt er wel veel op. Maar het waren al goedkope uurwerken en er is vaak veel slijtage.

2 likes

Oh. Dan heb ik me daarin vergist :see_no_evil:

2 likes

Het is wel een van de voorlopers van de bekende FE 233 en heeft hetzelfde nummer. Maar er zijn hele vroege Cupillards en het lukt maar af en toe om die goed te laten lopen…
Maar kan ook aan mij liggen…

2 likes

Ik heb me vandaag bezig gehouden met deze Famos. Het is een jumphour met een BFG582 penanker erin. Natuurlijk liep het niet, toen ik het horloge vandaag binnenkreeg, maar dat was al verwacht. Een schoonmaakbeurt was voldoende om het weer in beweging te krijgen, maar erg hoge waardes krijg ik er niet uitgeperst. Het is echter voor mij voldoende om het te kunnen dragen.

21 likes

Misschien eerder gepost…
Niet schoon(groot)moeders mooiste… een echte onvervalste schuurvondst.

22 likes

Prachtig zeg :heart_eyes:

1 like

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, ik heb zelf wel niet veel gedaan.
Alle dank aan @Serge2 voor de revisie van het binnenwerk en horlogeglas.nl voor een nieuw glaasje op maat (ook getipt door Serge).
Uiteindelijk heb je dan voor de prijs van de goedkoopste seiko 10 jaar terug een mooi functioneel horloge.

3 likes

Leuke Felsa 4007N weer een 2e leven gegeven vandaag. Toch voor de zekerheid maar een paar foto’s gemaakt hoe een en ander geplaatst is.

21 likes

Een tijdje geleden kwam een van mijn beste vrienden bij me met de vraag of ik zijn Citizen nieuw leven wilde inblazen. Zijn Pa is een tijdje geleden en dit horloge is zijn eerste horloge die die van zijn Pa heeft gehad. Ik moest hem enkel functioneel maken en verder niet polijsten of zoiets. Hij zei dat je mag zien dat hij een leven heeft gehad. Is hem wel wat waard en kan ik ook wel waarderen.

Zo kwam hij binnen.

Zat een scheur in het glaasje. En het lumen is voor een deel uit de minutenwijzer.

De wijzerplaat heeft ook een keer een knauw gehad. Dat kan bijna niet anders dan dat dat bij een horlogemaker is gebeurd. Het is een buts in de wijzerplaat van onderaf. De bult in de plaat is in de richting van het glas. Zit op de hoogte van vijf uur.

Kwam ook minimaal drie markeringen in het deksel tegen welke erin waren gekrast.

Verder ook 2 extra spanringetjes onder de wijzerplaat :roll_eyes:

En een heel aantal schroeven die bekant los in het uurwerk zaten. Alsof ze niet aangedraaid waren. Tevens nog een paar zaken waar ik mijn twijfels bij had.

Goed, alles in de schoonmaak gedaan en klaar voor montage.

Daarna alles weer in elkaar gezet en afgesteld. Had een filmpje gemaakt van de timegrapher ipv een foto. Het uurwerk draait na een paar aanpassingen zo rond de 4 seconden te snel. Ik kreeg hem verder niet beter afgesteld. De beat error zat op 1,8ms. Deze is niet in te regelen op het kompas. Het gaat om een Citizen 1802 uurwerk en werden vanaf 1962 gemaakt tot begin jaren 70. Ik had de beat error kunnen verfijnen door de veer van de brug te koppelen, maar wilde geen risico nemen met dit horloge dat ik hem verprutste. Te veel emotionele waarde.

Glas vervangen en een nieuwe band erop gezet.

Ga hem zo weer terugbrengen naar de eigenaar.

26 likes

Prachtig mooi werk. Ik had dezelfde keuze gemaakt voor de beat error…

Dit zijn de klussen waar je het meest blij van wordt.

1 like

Jaartal van het horloge klopt met het verhaal. Hij is van 1963 en kreeg hem in 1975 voor zijn 12de verjaardag. Zag dat in mijn stukje een woord was weggevallen, maar zijn Pa is overleden. Dat bracht weer herinneringen boven toen hij het horloge in de lade tegenkwam. Hij is er enorm blij mee. Daar doe je het voor :sunglasses:
Hij heeft nog een “klushorloge” liggen die hij draagt bij het klussen. Is een Certina DS……… komt misschien ook eens mijn kant op voor wat onderhoud.

2 likes

Mooie uitdaging! Zeker die met de rubber ring rond het uurwerk… …al een paar gedaan en gelukkig zonder issues. Is ook echt kwaliteit. :+1:

3 likes

Ja die heb ik laatst ook gedaan, die ring was zo hard geworden dat ik hem in stukken heb moeten verwijderen…. Uiteindelijk vervangen door een NBR o-ring van dezelfde maat.

3 likes

Ja die zijn prima om aan te werken. Alleen de datum is kwetsbaar.

1 like

Weet niet of je nu de Certina DS bedoelt of deze Citizen. Maar het terugzetten van de datumring in combinatie met de veer en “selectiepalletje” is in mijn optiek een regelrechte ramp. Denk dat ik een uur aan het klooien ben geweest. Doordat de veer behoorlijk strak is drukt hij alles direct weg. Meerdere malen spul lopen zoek :see_no_evil:

Via een youtube filmpje kwam ik erachter dat er een slimmigheidje voor is. De datumring niet gecentreerd neerleggen maar juist teveel naar buiten aan de zijde van de veer. Dan staat er minder kracht op en blijft het net zitten. Dan leg je de datumring brug erop, schroef je de schroeven erin maar nog niet vast. Vervolgens schuif je de datumring naar de juiste plek. Dan kunnen de veer en het palletje niet meer wegspringen. Vervolgens schroef je het geheel verder vast. Het is een fijn uurwerk om aan te werken behalve die datumring. Wat een ramp.

7 likes