De datum van de DS Certina is niet moeilijk, maar het veertje aan het datumverzetwieltje breekt vaak af.
En die zijn niet (betaalbaar) te verkrijgen. Het is me gelukt om zelf een veertje te maken, maar dat is wel een dingetje…
vandaag deze om de pols om te proefdraaien.
AS 1950 uurwerkje, once again met balansproblemen en niet lopend.
Je merkte duidelijk aan het uurwerk dat er iemand aan bezig geweest was (schroeven niet vast, veels te veel olie) en waarschijnlijk de balansveer heeft verbogen en voor velen is het dan einde verhaal wegens ontbreken van geduld.
Na een paar uurtjes knutselen, reinigen en smeren loopt hij weer als een tierelier.
Waar haalde abraham zijn mosterd?
TRESSA LASERBEAM
Vandaag aan een hele oude Ruhla gewerkt. Is van week 5 1949 @Scudo
Wijzerplaat is heel licht geel van kleur. De kast ziet er ook nog heel mooi uit. Enige wat mistte was een kroon. Een servicebeurt gegeven, wat afgesteld, kroontje uitgezocht et voila.
Zo kwam hij binnen. Al heel netjes.
Na de servicebeurt vind ik hem voor zo´n oude Ruhla dikke prima lopen.
Glaasje gepolijst, bandje eraan en om de pols.
Is niet van 1949. Toen bestond Ruhla nog niet als horlogemerk. Is jaren 70 of misschien wel jaren 80
Je kunt bij deze ook de beat error afstellen. Lift angle schijnt 60° te zijn voor een UMF 24.
Oeps
Waar zou jij 0549 dan op dateren? Eerlijkheidshalve vond ik het al vrij bijzonder
Foto van de platine heb ik op de laptop en zo snel niet hier bij de hand.
Lift angle heb ik naar lopen zoeken en kon ik nergens vinden en heb hem maar zo laten staan.
Ja, heel soms staan er rare codes in. Die heb ik ook een paar. Ook zijn er zonder code uitgeleverd.
Die lijst heb ik, maar deze pipo zat bij de U van UMF te zoeken
Deze Moonphase Seiko aan de praat gekregen. 7t36 uurwerk erin. Alles schoongemaakt m, “nieuwe” electromodule erin en gaan:
Vandaag deze Seiko Champion J15009 weer tot leven gemaakt. Het uurwerkje mankeerde wel een en ander. De juwelen op de brug waren verbrokkeld, de spiraal van de balans was behoorlijk krom en het stond behoorlijk droog. Gelukkig waren dat wel de grootste problemen, behalve dan dat de dekstenen van de balans enorm lastig loslieten. Na veel gepruts uiteindelijk toch losgekregen, was ook hard nodig.
Maar nu loopt het uurwerkje weer als een zonnetje.
Morgen de hele dag proefdragen. Maar ik vind het een erg leuk horloge. Hij draagt lekker groot (37mm, maar smalle bezel).
Respect
Knap werk, vooral met al die steentjes. Geweldig als je dat hele fijne priegelwerk beheerst.
Mooi design horloge ook. Ouwe Seiko, van wanneer?
Deze is van 1963.
Een soort van
Vandaag deze Seikomatic J130044 uit 1963 binnengekregen. Het liep wel, maar erg slecht. Dus meteen even alles gedemonteerd, schoongemaakt en weer gesmeerd. En tevens wat nieuwe pakkingen op de kast en de kroon gezet, en het toeval wilde, dat ik een NOS glaasje voor dit horloge had…
Nu loopt het weer netjes. Amplitude kon beter, maar ik kan ook niet klagen met een amplitude van 260° en dan is hij nog niet eens ingelopen…
Samen met dit horloge kwam nog een slopertje met hetzelfde uurwerkje, die had ik niet zo zeer nodig voor dit horloge, maar wel voor een ander horloge. Het uurwerkje is namelijk een Seikosha 603 en dan de vroege versie. Daar zit namelijk verschillen in met de latere versie. Bij de eerste versie zijn er 2 bruggen (1 voor de radertrein en een voor de veertrommel, bij de latere versie is dat 1 brug. Deze versies zitten alleen in de hele vroege Seikomatics. Ik vind het wel jammer deze te slopen, aangezien de sloper van 1960 was. Dat moet een van de allereerste zijn geweest, maar de wijzerplaat is gewoon finito (met een kwast geschilderd en met een stift versierd… Maar goed, dat is voor later…
Dit was het, toen ik het binnenkreeg:
En zo ziet het er nu uit:
Ja, tof hè?
Lijkt me wel ja.
Moet enorm voldoening geven ook.
Sorry voor de matige foto, maar ik vond deze wel de moeite waard. Ik doe best wel veel horloges met verschillende calibers en de meeste laat ik topicloos weer los, maar deze is anders. Ik verdiep me nu in Enicar vanwege de eigen calibers. Weer helemaal iets anders dan AS en ETA.
Gekocht op MP als lopend met een klein probleem volgens de verkoper… fingers crossed…
Dit kleine probleem was toch groter dan gedacht… Tijdverzet werkte niet… afgesleten tandjes van de sliding pinion als gevolg van een rad dat niet gecentreerd bleef doordat de as van robijn verdwenen was. Gelukkig wat donoren in de bak liggen…
Bij elk ander merk is er een as in de platine waar dit rad het urentandwiel aandrijft van koper of staal gemaakt. Bij Enicar is dit een rad van robijn. Bovendien was de minuutpijp tandenloos geworden door geforceerd gebruik…
Al met al gedoe dus, tel erbij op, dat het datumverzet los zat, de spiraal was verbogen en ook nog een klein veertje ging vliegen en onvindbaar bleek, zodat ik nog zelf een veertje heb moeten buigen en plooien…
Daar kwam bij dat het secondenrad ook nog een gebogen topje had waardoor de secondenwijzer niet netjes geplaatst kon worden…
Het enige wat ik nog moet doen is de datumsnelverzet fixen. Het zelf gebogen veertje doet 50% zijn werk…
Alles in de Elma en veel oplossingen moeten zoeken voor dit caliber AR 161
In de blauwe cirkel is het asje te zien van robijn, zoals ankerpaletten, chatons en dekstenen. Dit was uit de platine verdwenen en het rad los lag. Vast kunnen zetten met een schroefje…
Oh ja… de band is tijdelijk. Tips en suggesties zijn welkom…