Dat levert dan wel een mooi verhaal op Serge, zoals ik zelden hier van jou te lezen krijg. Boeiend.
Wat een vat vol problemen die AR 161! Je laat in dit postje mooi zien hoe eigenwijs en uniek de kaliber ontwerpen van Racine vaak waren. Leuk om te lezen hoe je e.e.a. creatief hebt opgelost.
Oei, dat is pijnlijk, dat doet me er aan denken dat je nog een stukje tuigleer van me tegoed hebt.
Frappez toujours… uiteindelijk komt het er wel een keer van.
Bij dit horloge past wel zo’n metalen bandje. Daar heb ik wel e.e.a. van liggen dus als dat een oplossing is, geef me even de exacte lug/aanzetmaat door, misschien heb ik wat voor je.
Niet echt een horloge, maar eigenlijk toch weer wel.
Vanmiddag heb ik deze Sumatic van Ruhla een 2e leven gegeven.
Het is een mini-wekker, ongeveer de grootte van een luciferdoosje met het bekende UMF 24 uurwerkje waar een paar dingen aan zijn toegevoegd. Zo zijn er een paar contacten gemaakt want het aflopen van het wekkertje gaat via een knoopcelbatterij. De wektijd is te verzetten middels het draaien van het glaasje dat voor het gemak een ribbelrand heeft gekregen.
Of dat het het zoemertje werkt weet ik niet want ik heb niet de juiste knoopcel in huis.
Hier staat de wektijd/aflooptijd op ongeveer 6 uur ingesteld.
Ik heb de behuizing schoongemaakt en wat gepolijst evenals het glaasje. Het uurwerk is uiteraard helemaal opnieuw gedaan en het resultaat is goed. Het uurwerk loopt prachtig met een amplitude van 295° in verticale postie, dus zoals ie altijd gebruikt gaat worden.Nu kan ie bij de rest van de Sumatic familie.
Tijdje geleden een Ancre binnen gekregen. Horloge liep wel, maar niet juf van het en het glas lag ook aardig in diggelen. Tevens waren twee van de vier lugs krom, maar heb die redelijk terug weten te krijgen zodat het weer 18mm was.
Maar hoe krijg je dan de stem eruit. Wat ik ook probeerde… losdraaien, duwe, trekken, draaien, op het schroefje van de setting lever drukken… ik kreeg hem er niet uit. Uiteindelijk het uurwerk grotendeels via de achterzijde eruit geplukt. Toen het glaasje afgenomen, wijzers eraf en het uurwerk wat kantelen zodat ik bij de wijzerplaat schroefjes kon komen. Toen kon ik de wijzerplaat eraf halen en bij het keyless works komen om uiteindelijk de setting lever te lossen. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het probleem nu was. Vastgeplakt of zoiets.
Er zit een Sefea 50 (Judex) uurwerk in van +/- 1970.
Alles in de schoonmaak gedaan en daarna alles weer opgebouwd. Het uurwerk kent geen beat error hevel op het kompas dus dat is op die manier niet te regelen. Beeld heb ik terug weten naar +/- 10 seconden te snel. Een supergevoelige hevel en kreeg hem niet beter. Vaak schoot hij naar 40 seconden in de min. Voor een beestje van 50+ jaar oud vond ik het meer dan prima.
Nog twee plaatjes voordat de deksel er weer op ging. Het terugplaatsen van de stem was al net zo’n gemartel als het eruit halen. Denk dat de kastrand redelijk strak er langs loopt en met het uurwerk nog los zonder glas erop wiebelt het wat zodat het iedere keer net niet lukt. Deze had wat geduld nodig zullen we maar zeggen.
En aan de pols. Ik zag dat het kroontje net niet helemaal 100% tegen de kast aan viel. Misschien is die in het verleden al eens vervangen. Kon zien dat er eerder onderhoud op was gepleegd. Voorlopig prima zo.
Hoi.
Ik vind ´t niet dadelijk terug, ik dacht dat hier op HF iemand zat die licht overgepolijste kasten terug kon herstelllen. Weet iemand hier wie dat zou kunnen geweest zijn?
Omega 564 uurwerk. Afgebroken schroef van de fijnafregeling op de balanskloof tussen het kroonrad/palrad gekomen. Vervolgens met geweld door de Hulk ofzo bijna alle tanden van het palrad gedraaid
Van de week ook maar weer eens aan het hobbyen geweest. Deze TNG Tornado Yachttimer had ik een 7 maand geleden gedemonteerd om een ander uurwerk te monteren maar toen die ook niet goed werkte heb ik alles aan de kant gelegd maarja aangezien ik het een mooi horloge blijf vinden ben ik er toch weer aan begonnen met alles schoonmaken en oliën. En dat is het waard geweest want de Tornado loopt nu alweer 3 dagen stipt op tijd.
Zitten groenachtige indices op de wijzerplaat en vond dus een groene band wel leuk. Stoer horloge, dus een siliconen band eraan gezet. Ziet er leuk uit (althans, vind ik )
Aangezien we toch bezig waren en de dag lang genoeg is, direct maar een tweede erbij/ernaast qua service meegenomen. Dit is een wat kleiner horloge (uniseks).
Een paar maanden geleden een mooie Omega Seamaster Quartz gekocht voor een leuk prijsje, er stond bij dat de Omega het niet deed.
Bij aankomst bleek de beschrijving ook te kloppen helaas. Met nieuw batterijtje wilde de secondewijzer helaas niet bewegen.
Ik voor info naar de horlogemaker hier in het dorp en hij vertelde mij dat dan de stappenmotor defect is en dat die stappenmotor niet meer te bestellen is bij Omega. Dus ik ging teleurgesteld weer richting huis. Bij thuiskomst gelijk ff op het interweb zoeken naar een werkend donor uurwerkje maar met prijzen variërend tussen 130,- euro voor eenzelfde defect 1342 uurwerk en 455,- euro voor een “nieuw” werkend uurwerk toch maar even verder neuzen. Ik heb de tijd dus niet te overhaast verkeerde beslissingen nemen. En ja hoor, geduld is een schone zaak! Zie ik een 1342 uurwerk aangeboden worden voor 100,- euro op het WWW en er staat bij dat het werkt en mijn bod van 60,- euro werd geaccepteerd. Gister dan toch de gok gewaagd en de stappenmotor over gezet. Gelijk het 1 en ander schoon gemaakt en in de olie gezet. De Omega loopt nu alweer 12 uur en houd netjes zijn tijd.
Jammer dat het op de foto niet te zien is.
Heel netjes geworden Arie!
Zo’n klein herenhorloge wordt ook wel ‘Boyswatch’ of ‘Hommelette’ genoemd.
De Zweedse horlogefabrikanten/importeurs hadden iets met vogelnamen.
Tärnan = Stern of Meeuw
Svalan = Zwaluw
Larkan = Leeuwerik
Hier dan eentje die ik zelf nog niet heb: De Örnen oftewel de Adelaar.
Bij (relatief) wat kleinere horloges waren de ST 96 en ST97 kalibertjes heel populair bij de Zweedse horloges uit de jaren '60 en '70. Degelijke werkpaardjes, maar pas op, redelijk kwetsbaar om te servicen. Met name de balans en de balansspiraal zijn heel gevoelig.
Horloge begon meteen te lopen toen ik m twee slagen aan de kroon gaf. Redelijke amplitude ook nog, maar moest wel afgesteld worden, want hij liep veel te langzaam.
Zodra ik de automaatmodule verwijderde om bij het kompas te kunnen komen, stopte ie abrupt om niet meer tot leven te komen .
Eerst nog wat lopende projecten afwerken voordat deze aan de beurt is, maar het intrigeert wel…
eventjes doorgebeten en er 3 levend gemaakt. dat doorbijten is echt wel nodig want veel zin om aan horloges te werken is er momenteel niet. Ik begon met een bandenloze rado balboa aster. het leuke aan de asters is dat ze een emaille wijzerplaat hebben. Hij zag er heel erg goed uit maar hij liep niet en de kroon gaf erg veel weerstand. Bij de demontage zag ik ook gelijk waarom ie niet liep en waarom de kroon weerstand gaf: er was een verkeerde automaat module op gemonteerd. Ook al lijken al die eta automaat modules op elkaar en is de opbouw gelijk, ze zijn anders in maatvoering en je kan niet zomaar de ene automaatmodule wisselen met de andere, welke je nodig hebt zie je aan de cliquetwielen, tenzij een slimmerik die zou gewisseld hebben.
Soit hier de balboa aster in de pot met ineens de juiste automaatmodule erbij
Gelijk een 2de met dezelfde mechaniek erin er achteraan gegooid: de rado scheidegg. Die liep ook niet. Dat was ook erg snel duidelijk waarom niet: de mechaniekvastzetplaatjes waren niet meer aanwezig, een of andere slimmerik had dan simpelweg de vastzetschroeven vet aangedraaid in het gedacht “dan zal het ook wel vastzitten” Ja hoor het zat vast maar de hele mechaniek was schuin in de kast getrokken door het ontbreken van de vastzetplaatjes, dan ben ik blij dat ik met de jaren goed geïnvesteerd heb in parts en dit doosje in mijn schuifjes zitten heb
En toen was er nog tijd over en heb ik het kerstkadoo van Eric onder handen genomen, daar heb ik amper foto’s van want het moest vooruit gaan. Kerstkadoo zal dus een nieuwjaarkadoo worden, maar ben tevreden met het eindresultaat. Eric zal met nieuwjaar een “Eric” krijgen
Nog maar 20 rado’s te gaan en dan is het klaar, allez ja dan ga ik aan de horloges in de schuifjes beginnen en daar zijn er toch nog wel wat bijgekomen