Hodinkee review: Omega Speedmaster 321 'Ed White'

Heel tof, alleen 14k… :roll_eyes::roll_eyes: Bizar.

Dan kan ik twee keer mij FOIS tegen de muur gooien, één in een tieten bar laten liggen zonder het ooit te herinneren en nog heb ik er dan één om te dragen… :rofl:

1 like

Ouch dat zou mij geld kunnen kosten… Ziet er erg mooi uit! :heart_eyes:

1 like

Maar eerst natuurlijk een topic openen om te overleggen of die echt het geld waard is :stuck_out_tongue:

1 like

Alhoewel mijn Speedmaster nooit weg gaat. Ik vind het juist wel wat hebben. Zo dicht mogelijk bij het origineel.

4 likes

Wow, oogt best cool met keramische bezel zeg. Had ik niet verwacht.

1 like

Ik vind vooral de bracelet heel tof op de speedmaster.
Die moderne bracelet is “not my cup of tea” zoals jij zou zeggen @RLC :smile:.

3 likes

De voorstanders zijn duidelijk in de meerderheid, hoera. Ik ben ook voorstander, heb er zelfs een kunnen bemachtigen bij een AD. Besteld en aanbetaald op 8 augustus, de AD had een toezegging van Omega van 2 stuks. Nummer 2 was ook al verkocht. Ik heb alle details doorgenomen met de verkoper, is een schitterende klok. Uiterlijk hetzelfde als mijn Speedy prof, maar in detail compleet anders en met een prachtig verhaal. Levering 1ste kwartaal 2021. Kannie wachten … wordt vervolgd.

7 likes

Nope, want die hadden Tritium.
Zijn gewoon nog te koop als youngtimers (tot circa 1996).
Echt een compleet andere uitstraling.

3 likes

Mooi man, gefeliciteerd!

Alle Omega horloges zijn rationeel gezien te duur, dus die prijsdiscussie kunnen we achterwege laten.
Slechts twee vragen tellen:
Krijg je er een hele grote glimlach van?
Kun je het geld makkelijk missen?

De rest is niet zo relevant.

Ik ben verliefd… met deze bracelet is hij heerlijk!

Beste Bauhaus, je hebt helemaal gelijk.
Antwoord: een hele grote glimlach idd en gelukkig kan ik hem betalen, wel ff over de prijs nadenken natuurlijk maar in mijn ogen is hij het absoluut waard.

1 like

Heel mooie Speedmaster! Een prijs van 14.000 Euro retail en heerlijke movement…is wel meer voor een speedmaster collector :grinning:. Voor meer ‘‘bang & buck’’ en beetje dezelfde look: Speedmaster FOiS + Forstner Flatlink 19mm.

Ben ik de enige die afgeknapt op het feit dat zo ongeveer de duurste stalen Speedmaster dezelfde verpakking heeft als de goedkoopste? Bijv. zo een mooie rode Trilogy doos was toch een veel beter idee geweest

Is maar hoe je het bekijkt, de eerste speedmasters hadden nog radium :wink:

1 like

Toen ik first ‘into’ watches was vond ik alle chronografen veel te druk met al die lijntjes, subdials en wijzers. Heb toen ook nooit een speedmaster overwogen. En als ik eerlijk ben, kan ik zonder te spieken de ene niet zo makkelijk van de andere onderscheiden :blush: .

Intussen ben ik wel wat aan het bijdraaien. Deze is echt wel knap, maar blijft wel een aardig prijskaartje… zeker als je niet zo into speedmasters bent dat je alle verschillen echt kan appreciëren.

Toch grappig dat hij wel dunner is geworden en ook nog korter van lug tot lug.
Alleen jammer dat de keramische lunette geen plekje heeft gekregen.

1 like

Sorry alvast, dit is vast een hele domme vraag :see_no_evil:

Die speedmasters zijn voor mij een beetje hetzelfde als de Grand Seiko. Honderden modellen maar op een of andere manier enorm hetzelfde. (Voor de duidelijkheid, de horloges vind ik evengoed fantastisch!)

Maar wat is nu het verschil tussen deze speedmaster en de nieuwe Moonwatch die nu ook niet uit is?

De 321 Ed White is een remake van één van de drie referenties die op de maan is gedragen en tevens de enige referentie zonder crown guards. Omega heeft het uurwerk dat er destijds in zat, calibre 321, nagemaakt. Een soort homage dus. Dit uurwerk heeft de Lemania 2310 als basis en is ook gebruikt door Vacheron Constantin en Patek Philippe. De lunette is keramisch en de kast dus enkel beschikbaar voor deze Ed White referentie.

De nieuwe Speedmaster grijpt nu ook terug naar een referentie die op de maan is gedragen, de 105.012.
De vorm van de kast is min of meer gelijk aan deze referentie, heeft ook een steppel dial, teardrop chronowijzer en DON lunette, maar het uurwerk is het nieuwe co-axial master chronometer 3861 calibre. Dus een moderne evolutie.

Dus voor een leek zal het allemaal op elkaar lijken en voor de kenners zijn dit leuke kenmerken.
De 321 Ed White wordt in een zeer kleine oplage geproduceerd en de nieuwe 3861 Moonwatch ga je overal in de winkels terugzien (zoals het hoort).

1 like

Dank je wel @Watchstick_81! Ik ben die leek in dit geval en jouw uitleg helpt zeker om het te duiden! Thanks!

1 like

Waarom astronauten Jim McDivitt en de echte " Edward White " twee Omega Speedmaster 105.003-63 droegen tijdens Gemini IV missie in 1965…
Dan wordt ook duidelijk waarom de astronauten tijdens Gemini V vijf horloges droegen (Gordo Cooper = Omega Speedmaster + Accutron Astronaut tuning fork en Charles Conrad = 2 Omega Speedmaster + Glycine Airman GMT)
:sunglasses:
.