Hodinkee Up Close With The Patek Philippe Grandmaster Chime

The most complicated watch in the world.
2.6 million dollar.

1 like

Wauw. Niks om te dragen IMHO maar wat een techniek. Benieuwd wat deze over 150 jaar waard is :grimacing:

1 like

Wat mooi :hushed:

1 like

Mooi vind ik het niet maar het is natuurlijk een technisch hoogstandje!

1 like

Dingen complex maken omwille van complexiteit is de antithese van goede technologie.

Zeker als het resultaat ook nog onpraktisch en lelijk is.

2 likes

Ik vind niet dat dit hier het geval is. Ja, het horloge telt veel complicaties maar juist doordat dat alles gecombineerd is binnen één mechanisme mag je er denk ik van uitgaan dat men iedere complicatie zo efficiënt mogelijk heeft ingebouwd. Het geheel is complex omwille van complexiteit door de hoeveelheid complicaties maar de complicaties op zichzelf zijn dat niet.

2 likes

Met welk doel? In het filmpje zegt Thierry Stern het al: “My idea was to say OK, we should have something complicated”… Kortom, complicatie voor geen ander doel dan complexiteit.

:joy: :joy: :joy:

Sorry, ik blijf geneigd om het ontwikkelen van dit soort horloges af te doen als een soort 22-minuten durend Toto-nummer waarin navelstarende masturbatie voorop staat en er op het eind iets uitrolt wat niet alleen nutteloos en lelijk is, maar eigenlijk ook een misdrijf tegen de goede smaak in z’n algemeenheid.

1 like

Het is ook een kwestie van grenzen verleggen en iets creëren waarvan men voorheen dacht dat het niet mogelijk zou zijn.

In de basis is het horloge uit het filmpje een Sonnerie / minute repeater en perpetual calendar. Patek Philippe heeft dat simpeler, eleganter en mooier opgelost in de ref 5216 horloges: Sonnerie, perpetual calendar, maanfase en tourbillon in een afleesbaar 39mm horloge.

Zo kunnen ze het dus ook:

Ook een complex horloge. en zeer ver verwijderd van de Calatrava’s simpele tijdloosheid.

Naar mijn mening heeft Patek met de 5196G ook een technologisch statement gemaakt met een vormtaal die alles neerkookt tot z’n absolute essentie. En dan zijn we van de Kitsch bij de Kunst beland:


Maar het blijven meningen. :slight_smile: