Hoe accuraat loopt jullie horloge?

9S68, +4 na 20 dagen

1 like

Dat is echt een fijne app. Ik gebruik hem ook.

2 likes

Dit scheelt inderdaad veel. Mijn sub loopt +1 als ik hem gewoon met de plaat naar boven snachts neerleg. Met kroon naar boven of beneden loopt hij zonder afwijking de hele dag.
Voor de service was het -3 per etmaal.

1 like

Misschien een service beurtje voor je skx?

ETA gebaseerde Melchers: +1,1 s/dag,
GS Snowflake (9R65): +0,2 s/dag
Seiko vintage VFA Quartz uit ‘72 (3823A): -0,05 s/dag :ok_hand:
De rest is bij de horlogemaker, hopelijk sluiten die zo ook niet, dan duurt het nog ff.

1 like

Een kwart seconde per dag is sowieso erg prettig. Maar…
Hier komt mijn ervaring dus UKKA (YMMV): alle Seiko/IIS uurwerkjes zijn langzamer gaan lopen na een inloop-periode. Kan wel oplopen tot zo’n -8 s/d.

En daarna is de dagelijkse afwijking nooit meer zo constant zoals je nu hebt gemeten.

Haha, wat een gedoe het met dat virus, nu heb ik mooi de tijd om mijn eigen horloges te leren servicen😜

1 like

Kan dit niet komen door slechte smering en slijtage? En is dat niet bij alle uurwerken

Bij nieuwe horloges? Slechte smering zou kunnen maar daar is de inlooptijd juist goed voor, zorgt voor betere verdeling door het hele uurwerk. Slijtage in zo’n korte tijd, we spreken over 2 tot 3 maanden lijkt me uitgesloten.

In die periode lijkt me eerder dat alle onderdelen op elkaar ingewerkt raken.

Waar wel grote verschillen zitten is in de variatie per dag, veel of weinig gangreserve, dragen of niet dragen, positie etc.
Dan valt het superieure gedrag van de Springdrive wel op. Dat maakt allemaal niks uit, het is altijd 0,2 s/dag. Stiekem denk ik dat GS ze op deze waarde afregelt.
De ETA is zo afgeregeld dat hij precies gelijk loopt op 50-60% van de gangreserve. Daarboven iets sneller, eronder iets langzamer. Dan kom ik met mijn kantoorbaan precies goed uit :wink:.

1 like

De afgelopen 20 dagen + 8 seconden, dat is minder dan een halve seconde te snel per dag. Ik zou er nog steeds geen raket mee lanceren maar ik ben tevreden!

1 like

Zeer inacuraat. Hoewel na aanpassen ging de maximale afwijking van 20 naar 10 s/d. En gemiddeld heb ik het perfect aangepast voor mijn gebruik. Waardoor de afwijking per week rond de 0 s/d ligt. Seiko SNK809

1 like

Netjes👍🏻

Beter voor als achter.

2 likes

Ik heb toch tot 6 april geen afspraken, dus telaat komen zal niet gaan

1 like

Komende 3 weken vrij. Geen tijd nodig.

1 like

Ja, dat mag denk ik wel na 5 jaar gebruik.

1 like

Ik hou het niet meer bij maar mijn ervaring met ETA en Sellita is prima.
De 2824 Elaboré die ik in 2 Steinharts had liepen 0 tot + 1 sec in de week zo uit de doos.
De beide Sellita’s van de CW’s liepen uit de doos achter en ook na inlopen tot 1 - 2 sec per dag
De top grade ETA’s uit mijn Sinns liepen tot zo een 10 sec per week in de plus.
De ETA’s uit mijn Certina’s liepen ook minder nauwkeurig uit de doos

Mijn handwinder ETA’s van mijn Hamilton liep tot + 20 - 30 sec per week en die uit mijn Smiths loopt vanaf begin op + 1 sec per week.

Hoewel allen gewoon op COSC waarden lopen zit er verschil in.

Maar een standaard ETA of Sellita kunnen met gemak op hele nette COSC waarden worden afgeregeld. Het boeit mij nu allemaal minder en als ik niet elke week hoef gelijk te zetten vind ik het prima.

En als ik weer is wissel moet ik ze toch weer aanslingeren en gelijk zetten dus ik kan niks zeggen over langere perioden als een maand of langer.

1 like

Hoe accuraat loopt jullie horloge?

Accuraat.

Met gemiddeld +0,5s/dag over 3 weken gemeten beter dan de quartz van @TheWornWatch. Best wel verwonderlijk.

2 likes

Mag ook wel voor een horloge wat 475 keer zo duur is :sweat_smile::joy:

4 likes