Hoe accuraat loopt jullie horloge?

Seiko SKX007, 7S26: -15 sec per dag
Hamilton Khaki Field Automatic, H-10(ETA 2824-2): +7 sec per dag

Misschien wel handig om te vermelden; ze hebben beide flinke stoten gekregen en de SKX is zelfs twee keer op de grond gevallen…

1 like

Laatst zelf een paar horloges binnen de plus 1s. per dag afgeleverd; dat vond ik al heel wat… Waren van het R-woord, ook nog. :grin: Die Seiko’s zijn soms echt heel netjes af-fabriek. Het zit 'm een beetje in dat “soms”. :stuck_out_tongue:

1 like

Varieert een beetje. Ik heb een eenvoudige Seiko 5 die loopt als een quartz, een Orient, maar ook een Chineesje van <20 euro die dat kan. ‘Luck of the draw’. De meeste automaten lopen een aantal seconden per dag voor. Niets extreems.

Ook een enkele Vostok Komandirskie loopt verrassend precies - mits je het horloge de hele dag draagt. Positionele afwijkingen heffen elkaar dan blijkbaar op. Hetzelfde horloge op het nachtkastje leggen, face up, en het loopt een minuut per dag voor.

1 like

Mijn speedy caliber 3861 staat nu op -0,5s voor de hele periode sinds wintertijd, 9 up s’ nachts en dagelijks opwinden houd het beste de nul vast.

1 like

Omega Seamaster 300m met 2500D uurwerk. Ruim binnen 1sec/dag. Ik heb m inmiddels 3 maanden en hij loopt nu 4 seconden voor. Ik draag m elke dag, behalve 's nachts. 's nachts ligt hij ‘face up’.

2 likes

Geen idee, mijn springdrive loopt al een maand zo close op +/- 0,1sec dat ik nog steeds niet weet of de afwijking nou ontstaat door mijn incapabele manier van 12u aantikken of de daadwerkelijke afwijking van het uurwerk…

2 likes

Ik heb mijn Longines VHP ruim twee jaar geleden voor het laatst op tijd gezet :innocent:

(En nee, die heeft geen radio-synchronisatie … “gewoon” een supernauwkeurig uurwerk).

3 likes

M’n Tudor Heritage Black Bay loopt na 4 dagen 1,5 seconden voor. Prachtig. Maar moet eerlijk zeggen dat ik over het algemeen een horloge max. 2 dagen achter elkaar draag, dus het maakt me niet veel uit.

1 like

Dat is inderdaad vrij exceptioneel!

Je moet er een beetje geluk mee hebben🙃

1 like

0 sec per dag, al 8 jaar lang.
Citizen radio controlled eco drive :grin::grin:

6 likes

Ja, daar komen ze mooi mee weg. Want volgens mij zijn de specs van die Citizen Eco-Drive uurwerken op zich niet beter dan +/- 15sec per maand. Wat voor een kwarts maar heel gemiddeld is.

1 like

Heb de indruk dat de tijd momenteel een beetje stil staat.

2 likes

Geen idee, en ook niet interessant want ik wissel meestal om de dag. Als een horloge na een volle week 2 minuten achter loopt, zou ik het denk ik niet eens door hebben :thinking:

1 like

Radio Controlled, synct elke dag aan de atoomklok in Frankfurt. 0 seconden in 8 jaar = 0 seconden in 8 jaar :wink:

Maar zoals ik zei; het uurwerk zelf heeft een specificatie van +/- 15 seconden per maand. Dat merk je alleen niet omdat het iedere dag weer op tijd gezet wordt.

Een echt “high accuracy quartz” horloge (Grand Seiko, Longines VHP, ETA Precidrive) is van zichzelf al heel nauwkeurig, o.a. door thermocompensatie. Veel meer dan de uurwerken in die radio- en GPS-synchronisatie horloges.

2 likes

Dat is vrij normaal, mijn bijna 5 jaar oude Sub loopt sinds ik hem heb strak +1 sec per dag.

1 like

Refereer je dan aan het eco drive caliber Cal.8826 welke te vinden is in het horloge van in totaal 3 mm dik?
Ik kan me voorstellen dat ze om die dikte te kunnen bereiken misschien wat concessies hebben moeten doen.
Volgens mij is het H145 caliber een heel stuk zuiverder dan 15 sec per maand (los van de radio controlled functie). Daarbij is een radio controlled horloge nog altijd zuiverder in het aangeven van de tijd dan een high accuracy quarts. Hoe die weergave uiteindelijk tot stand komt maakt me daarbij dan eigenlijk niet zoveel uit. In het geheel vind ik het een mooi samenkomen van techniek.

1 like

Nee, uit het hoofd refereer ik aan de specs van de uurwerken in mijn Eco-Drives en aan de basisspecificaties van de Astron. Ik kijk het even na.

2 likes

Altijd interessant :wink:

1 like