Hoe achterhaal ik info over mijn Alverna swiss made

Beste leden,

Ik heb deze horloge van mijn vader gekregen en hij heeft het weer van zijn oom gekregen.Het horloge schijnt ouder te zijn dan 40 jaar en gekocht in Saudi-Arabie. Hij kan mij weinig over vertellen, omdat hij zelf geen verstand van heeft. Ik zou graag willen weten in welk jaar deze horloge gemaakt is en of het een waardevolle aanwinst is. Achter op staat 14727 Automatic en hij werkt nog perfect. Ik hoop dat er iemand is en die mij meer info over kan vertellen.

Alvast bedankt,
D.Bahrami

Hallo,
Op de wijzerplaat lees ik swiss made geneve, vermoedelijk zit er een ETA uurwerk in (misschien een 2783 of 2784). De kast lijkt zwaar verguld (of massief?)
Qua waarde zou ik zeggen ergens tussen 75 en 125 euro? (als de kast verguld is)
Gewoon fijn zelf dragen, ik vind het een prachtig en stijlvol horloge.
Mvg

Google-en en afbeeldingen geven regelmatig positief resultaat.

Ardath, Dreyfus & Cie in Genève en La Chaux de Fonds.
Dit bedrijf begon rond 1936 en in 1940 werd gerangschikt onder Ardath Watch Co Ltd.
In de jaren 1960 werd de volgende naam gebruikt ‘Ardath Watch Co Ltd’ voor de standaard klokken en ‘Ardath Dreyfuss & Cie’ voor hun chronograaf horloges.
Het bedrijf handelt ook onder de naam AB Watch.
Sommige van zijn modellen waren …

AK Bar
Alverna
Ardent
Arletty
Coach
Dattzling Star
Denis Diver
Doctor
555
Long Distance
Plurifaces
Reefward
Remember
Versatile
Wisdom

Bron: het web; www.relojes-especiales.com/ foros/ club-vintage/ colecciones-vintage-letra-tomos-i-v-101360/ 8/

Ook volgende link is interessant: alverna-swiss.net/ar/index.php?show=news&action=article&id=67

Met vriendelijke groet,
Inca

Het uurwerkje geeft wat meer info,
het is een eenvoudige uitvoering van
de ETA 2824, volgens Ranfft vanaf 1982
op de markt. Het horloge is dus niet
ouder dan 30 jaar.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&ETA_2824_2

mvg

Hallo en welkom,

dat is een leuk horloge met een goed uurwerk. Misschien is het raadzaam om 'm een keer voor wat onderhoud naar een horlogemaker te brengen.

Leuk horloge met een middleclass uurwerk , horloge hoeft neit verzekerd te worden, waarde tussen 10-50 euro , weet niet waar mijn collega hierboven zijn horloges koopt maar 75-125 lijkt mij onhaalbaar .

Al met al, leuk horloge om zelf te houden en evt dragen , opbrengst weegt niet op tegen verhaal wat erachter zit .

Frans53 Schreef:

Het uurwerkje geeft wat meer info,
het is een eenvoudige uitvoering van
de ETA 2824, volgens Ranfft vanaf 1982
op de markt. Het horloge is dus niet
ouder dan 30 jaar.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranf
ft&&2uswk&ETA_2824_2

mvg

Gezien het aantal jewels heb je gelijk, anderzijds is het lagertje voorzien van zes kogeltjes; iets wat we bij de opgepimpte ETA’s voor bijvoorbeeld Tudor nog wel eens tegenkomen.

10-50 vind ik wel erg laag…
Maar goed, de emotionele waarde is niet in geld uit te drukken.

Heb nog hele berg van dit soort horloges, voor €20 p/st mag je komen uitzoeken hoor , zeg niet dat mijn prijsschatting de juiste is maar gezien de gemm prijzen die ik krijg op ebay voor niet gecompliceerde, niet bekende merken horloges vond ik de eerdere schatting erg hoog maar goed wie weet…