Beïnvloedbaar of gewoon nieuwe ervaringen opdoen…zou vreemd zijn als dat niet zou gebeuren want je weet immers niet wat je niet weet. Nog nooit van Grand Seiko gehoord en via dit forum geleerd wat een toppers het zijn bijvoorbeeld.
Serieus te nemen verzamelaar heeft niets met prijsniveau te maken.
En iedereen wordt op allerlei manieren beïnvloed. Gelukkig maar, want soms is dat ten goede.
Hear, hear. Ook deze uitspraak verdient een GIFje
Veel plezier, Staat goed zo je haar los!
Beïnvloedbaar, dat wel ja. Zie nu ook merken en modellen waarvan ik het bestaan niet wist.
Het forum beïnvloedt mij door mij bloot te stellen aan alternatieven.
Kort en goed interesseert het me totaal niet hoeveel likes of dislikes je krijgt, wat mensen vinden en hoe iets ligt in de wandelgangen, maar het naakte feit dat hier zoveel merken en stijlen voorbij komen heeft mijn horizon gewoon breder gemaakt. Als je dan ook nog figuren tegen komt die hun horloges over tafel schuiven zodat je ze eens fluks kunt bepotelen, dan schrijdt inzicht wel donders rap voort.
Dat gezegd hebbende, je tekst was wat moeilijk te lezen in verband met wat grammatica, woorden die je los schrijft in plaats van vast en tot slot het gebrek aan alinea’s. Ik hoop dat ik je vraag niet verkeerd interpreteerde.
Sta open voor alles en nog wat. Als het past binnen hetgeen dat ik mooi vind, dan is de kans groot dat ik er naar op zoek ga.
Helaas heb ik ondertussen het meeste wel gezien.
Nee, @Chlorophyl, echt niet.
Ik wilde een aantal verschillende horloges hebben en die heb ik nu.
Met een Roamer, een Seiko, een Citizen, een Casio en een Oriënt, zónder verdere plannen, zie ik mij niet als serieuze verzamelaar. Ook niet als minder serieuze verzamelaar. Als ik er nou vijf van één merk of ander gemeenschappelijk kenmerk zou hebben gekocht, dan zou ik dat al anders vinden.
De Seiko Prospex wil ik evt. verkopen, de andere vier niet. Ik draag de horloges afwisselend, dus ik heb ze niet met als doel ze in nieuwstaat te houden. Ik wil er nog wel een simpel horlogekistje voor hebben, want vier of vijf losse horloges, slingerend op een stoel of nachtkastje, da’s niet zo handig…
Die marketingbudgetten zijn aan velen waarschijnlijk wel besteed ja, maar echt niet aan iedereen.
En verder rijd ik in een Subaru; het beste ‘bewijs’ dat je dan niet bepaald een ‘volger’ of ‘meeloper’ bent… Hoe vaak zie je reclame voorbijkomen van Subaru? Niet of nauwelijks.
Ten slotte: dit forum is echt een hartstikke leuk forum, óók als je maar één of zelfs helemaal geen horloges hebt.
Waarom is dat ‘helaas’? Is toch prima? Lekker bij je favoriete merken blijven, zou ik zeggen!
Ik ben tot op zekere hoogte wel beïnvloedbaar. Meestal gaat het echter gewoon om het zien van een model (bv in ‘wat dragen we vandaag?’) dat ik mooi vind en mij aanspoort tot een aanschaf. Soms kende ik het horloge nog niet, en op andere momenten vind ik dat ‘ie er op de pols mooier uitziet dan ik verwacht had of zo. Is dat beïnvloeding? Maybe, maar dan is langs een etalage lopen dat ook.
Nee, da’s waar, niet per sé met prijsniveau. Al zijn er hier wél nogal wat bezitters van meerdere Rolexen, Breitlings, Omega’s e.d.
Hoe dan ook, bij verzamelen denk ik dan toch vooral aan een (flinke) verzameling horloges met een gemeenschappelijk kenmerk of alle van hetzelfde merk. En dus niet aan een bescheiden ‘bij elkaar geraapt zootje’ zoals ik dat heb…
Hoe beïnvloedbaar wij zijn weet ik niet maar wat mij aangaat is het meer geïnspireerd door het forum.
En of het nu invloed is of inspiratie ik denk dat iedereen zeker als die hier actief is natuurlijk iets mee krijgt van het forum.
Maar ik ben sinds mijn aanmelding hier meer horloges rijker en armer geworden dan in al die 46 voorgaande jaren.
Ik blijf mooie horloges zien hier en ook dieik niet eerder heb gezien of merken die ik niet kende. Ik heb best wat gehad en weer verkocht maar ik heb wel redelijk in mijn hoofd wat ik wil en dat heb ik nu eigenlijk ook wel. Maar we zullen zien want ik weet ook dat je er niets van kunt zeggen.
Als je rust wilt en wilt behouden wat je hebt en tevreden bent dan kun je beter uitloggen en de url vergeten
Mwah, ik kan toch vooral genieten van de conversaties hier. En of die dan over een Casio of een Rolex gaan, dat maakt me daarbij niet uit…
Beïnvloed niet wel geïnspireerd door het forum en veel bijgeleerd!
Ik dacht net het zelfde van uw post. Maar dan vanwege de lange volzinnen. Zal wel aan het uur van de dag liggen.
Ik ben niet zo beïnvloedbaar…
Deels komt dat ook vanwege beperkt budget.
In vrijwel alle gevallen gebruik ik het forum alleen als ondersteuning wanneer ik op eigen kracht een keuze voor een (nieuw) horloge gemaakt heb.
Ik ben niet beïnvloed in de merken die mijn voorkeur hebben, maar zeker wel in millimeters!! Boven de 40mm is plotseling geen gezicht meer op m’n pols.
Bedankt voor dit inzicht! Het is ook namelijk geen gezicht.
“Invloed” is niet altijd slecht. Door meer kennis ga je dingen anders waarderen.
Er was een tijd dat ik alleen gaf om hoe een horloge er uit zag. Ik had nog geen waardering voor de materialen, duurzaamheid, uurwerk etc. Dat is iets waar ik mij pas ongeveer 10 jaar geleden in ben gaan verdiepen door onder andere te spreken met horlogeliefhebbers. Daardoor draag ik nu andere horloges dan voorheen.
Keerzijde is wel dat veel mensen de lievelingetjes dragen. Wanneer ik de zoveelste speedmaster of explorer zie vermoed ik wel eens dat de waardering van de horloge-community voor veel mensen van belang is bij de keuze van een horloge. Die verheerlijking van bepaalde modellen op fora als deze is natuurlijk perfecte reclame. Ooit ben ik daar ook in doorgeslagen. Te veel horloges waarvan ik was overtuigd om ze te kopen en waar ik eigenlijk geen klik mee had. Allemaal op den duur verkocht…
JAAAA, ik ben heel beïnvloedbaar!
Als er ‘GOEDKOOPJE’ staat bij de augurken van AH?
Dan koop ik het.
Ook al weet ik dat ik dan alsnog genaaid ben.
But hey, thats life
En ik kan ze d’r zelf niet voor maken
En je lust niet eens augurken?
Dag Ludo,
Je gebruikt het wordt “beïnvloedbaar”. Begrijpelijk, al dekt dit voor mij niet de hele lading. Het heeft voor mij een beetje een negatieve bijsmaak (misschien onterecht).
Zoals bij veel hobbies ontwikkelt de hobbyist in kwestie zich. Hoe meer je weet, hoe meer je bepaalde details gaat waarderen. Die leercurve (ontwikkeling) wordt gevoed door kennis. Kennis doen vele van ons voornamelijk op via het internet. En hier speelt dit forum ook een rol. Ook andere fora en YouTube zijn belangrijke informatiebronnen.
Dus ja, het horlogeforum beïnvloedt ons. Het helpt ons namelijk in onze ontwikkeling op het gebied van horloges. Gelukkig maar