Hoe bepalen jullie prioriteiten in jullie wishlist?

Ai dan moet je daar ineens ook nog eens voor gaan budgetteren. :thinking:

Wel herkenbaar ‘probleem’.

Heb ook een lijstje waarvan ik niet direct weet welke ik eerder moet aanschaffen.

Daarop staat dan
tudor BB36,
Rolex datejust (16xx serie of een uit midden jaren 80, liefst met jubilee)

Eventueel voor langere termijn explorer…

Nou staan er toevallig een BB36 te koop op dit forum, en ook paar vintage datejusts…

tja, en nu? :man_shrugging:

Enerzijds eerst de BB… of juist eerst de datejusts omdat de prijzen bijna sneller stijgen dan de waarde van je huis…

1 like

Ik kijk eigenlijk vooral wat ik leuk vind en daar baseer ik mijn aankopen op. Nu heb ik ook geen gigantisch budget om mee te spelen, dus kijk vooral tweedehands en dan is het de vraag wat er wordt aangeboden.

Merk wel dat ik op dit moment op een punt zit waar ik verschillende typen horloges wil proberen, er zijn een aantal typen die ik nog (niet) eerder heb gehad. Moet dat het allerbeste of duurste horloge zijn in zijn categorie? Nee, liever niet zelfs. Zou graag een diver willen hebben, heb er eentje toen ik in Duitsland laten schieten, achteraf had ik die toch liever meegenomen denk ik, klein model Citizen Promaster in het blauw. Gaaf ding en een erg goede prijs. Maar voelde mij te gepushed door de verkoopster dat ik nu moest beslissen. Dan wordt het een principekwestie en dan koop ik hem niet.

Dan zit ik nu ook (weer eens) in het blauwe gedeelte te kijken en zie ik ook diverse leuke wat meer vintage horloges langskomen van merken waar ik ook al een tijdje met een schuin oog naar kijk…

Geen wish list
Geen prioriteiten .

Last van snel verliefd worden dan weer wel.
Ik zie een plaatje, ik raak verliefd, ik ga kijken/passen en als de liefde overeind blijft koop ik het horloge.

Ik wil graag een kleine collectie van max zo’n 3 a 4 horloges en denk er erg lang over na wat ik graag zou willen, wat bij me past en wat de beste combinatie van 4 is qua draagbaarheid, materialen, merken, prijs, beschikbaarheid. Ik probeer een zo klein mogelijke collectie samen te stellen die voor mij de eindcollectie is. Hierbij is voor mij erg belangrijk: kan ik m om naar werk of niet? Het nadenken, overwegen, naartoe leven is natuurlijk genieten opzich.

1 like

Lol. Gangreserve interesseert mij dan weer geen biet.

2 horloges kopen van 4.5k en flipperen…

Ik heb er altijd een paar op het lijstje staan. Komt er dan 1 voorbij voor de juiste prijs dan sla ik toe. Zit verder weinig logica in. De lijst veranderd regelmatig. Dat is de reden dat mijn vrouw me niet mag verrassen met een horloge

1 like

Mijn prioriteitenlijst is omgekeerd evenredig chronologisch; de laatste die ik gezien heb is de eerste die ik wil hebben.

1 like

Moet toegeven dat ik ook al eens heb zitten denken aan upgraden. Het probleem is dat ik teveel een verzamelaar ben. Ik kan dus moeilijk iets weg doen. Tegelijk heb ik een interesseveld ontwikkeld waarin ik enkele aankopen per jaar kan doen zonder dat ik er me financiëel zorgen op hoef te maken.

Het leuke aan mijn interesseveld is dat het qua aankoopprijs goed uiteen loopt, waardoor ik oprecht even blij kan zijn met een horloge die 1/10 kost van mijn duurdere horloges.

Voor dit jaar heb ik een 5tal horloges op de lijst staan. Het zou leuk zijn mochten deze er ook daadwerkelijk komen, maar eerlijkheid gebied me toe te geven dat er al een ander horloge binnen is. Impuls aankopen blijven de leukste. :sunglasses:

3 likes

Ik probeer vooral bij mezelf te raden te gaan welke ik nou echt het allerliefste zou willen. Soms wisselt dit maar vaak kom ik toch uiteindelijk terug op “die ene”.

Het enige wat daar tussen kan is als er zich een buitenkans voordoet om voor ene hele goede prijs een horloge te kopen welke toch al op m’n lijst stond maar dan voor een hele goede prijs.

En als ik het gevoel heb dat er 1 uit de productie gaat dan krijgt die ook voorrang voordat de prijzen door het dak gaan. Al is dat altijd moeilijk in te schatten

1 like

Hangt er een beetje vanaf.

Als het er een uitlopend model tussen zit dan probeer ik die als eerste te bemachtigen. De rest kan altijd nog.

Vervolgens veel wikken en wegen. Koop ik geen 2 “goedkope” horloges terwijl ik eigenlijk die duurdere wil. Terwijl die 2 goedkopere al bijna het bedrag van die duurdere benaderen. Dus wil ik ze echt of zal ik even doorsparen.

Ook wel een graadmeter. Ben ik bereid om voor een bepaald model de onderhoudskosten te betalen. Ik heb wel eens mooie horloges in handen. Maar als ik me dan indenk “wil ik voor dit horloge ook 1x in de zoveel jaar x honderd euro aan een horloge maker uitgeven.” Dan merk ik dat sommige modellen erg mooi zijn maar de liefde erg opervlakkig is. En dan hangt het een beetje van de initiële aanschafprijs af of ik hem wel koop of niet. Een seiko 5 is gewoon kopen en afdragen natuurlijk. Maar voor duurdere modellen, zeker als ik tussen twee twijfel, kan het best inzicht geven in welke ik echt wil hebben.

1 like

4 likes

Ze hebben ons gewoon door… :joy:

1 like

Ik heb geen prioriteitenlijst wat betreft horloges. Daar valt ook geen prioriteit aan te geven. Het zijn uiteindelijk maar horloges.

Mijn aankoopgedrag is heel eenvoudig: ik zie ergens een leuke foto of iets in een etalage, ik denk daar een tijdje over na (met het gebruikelijke online beschikbare leesvoer), ik pas en ik beslis of het die dag de juiste dag is. Dat kan van veel afhangen: de juiste verkoper, een goeie stemming, zin om iets te kopen, … Een keer hadden ze me een fles champagne laten leegdrinken, dat hielp ook wel om een goeie stemming te verkrijgen. Het was allicht een goeie verkoper :sweat_smile:

1 like