Misschien een rare vraag, maar het lijkt me interessant om de meningen van leden hier eens naast elkaar te leggen.
Onder het motto “Je kan elke euro slechts 1 keer uitgeven”, hoe kies je uit een persoonlijk wensenlijstje welke nieuwe klok je het eerste binnen wil halen? Zeker als het over modellen in verschillende prijsklassen gaat? 1 model aankopen wil dan voor de meeste stervelingen zeggen dat je langer doorspaart voor de anderen…
Concreet sta ik nog maar aan het begin van mijn verzameling en de ogen zijn groter dan de portemonnee (uiteraard)
Enkele modellen die ik heel mooi vind na me te beginnen inlezen in de werking van horloges en hun prijsklasse bij benadering :
Ik benader alles met microscopische precisie, waar onder andere rekening wordt gehouden met draagbaarheid, restwaarde en kleuren binnen de collectie.
Vervolgens word ik op een ochtend wakker na meer dan 8 uur slaap, open mijn instagramfeed, zie een foto, en ga vervolgens als een losgebroken stier alle grijze handelaren appen zonder enige inachtneming van eerder genoemde punten.
Ik heb me inmiddels wel neergelegd bij mijn eigen wispelturigheid.
Goede smaak in ieder geval. Ik spaar meestal totdat er een mooie 2e hands deal langskomt. Alleen komen deze 3 (of iig de bovenste 2) erg weinig 2e hands voor. Als je nu nog niks hebt, zou ik de Stowa als eerste halen. Je hebt dan een schitterend horloge om, waar je veel plezier van hebt. Daarna doorsparen voor de Railmaster in de hoop dat de Sinn eerder langs komt.
Dat is niet per se waar.
Met een horloge waar de kop al vanaf is (tweedehands dus), kun je die prima na een tijdje weer neutraal of met weinig verlies van de hand doen (disclaimer: gaat niet altijd goed). Ondertussen heb je weer wat kunnen sparen en heb je weer wat meer uit te geven bij je volgende aankoop. Zo geef je die euro elke keer opnieuw uit.
Herhaal dat trucje 30 keer en je hebt een heel tof horloge en onderweg ernaartoe ook een boel kunnen proberen.
Dat klopt maar is ook een andere ervaring lijkt me: in dit geval gaat men minder voor het verzamelaspect maar voor een (als het kan veelzijdig) horloge voor dagelijks gebruik.
Nee hoor, niet iedereen. Maar persoonlijk zie ik flipperen niet als iets negatiefs, meer als een manier om veel te kunnen proberen en een beetje in de hobby te kunnen groeien.
Ik was me helemaal aan het voorbereiden op een nette dresswatch en toen kwam er een IWC Flieger langs. Hup, dresswatch op lang-parkeren gezet en de IWC gekocht (met 16mm dik niet echt categorie dresswatch ) .
Prio lijstjes zijn eer net als regels om overtreden te worden. Ik zou dan ook eerder van een shortlist spreken. En tot hoeveel horloges mag je nog van een shortlist spreken?
Overigens stond die IWC ook niet eens op de shortlist
Sinds ik getrouwd ben moet ik aankopen die meer dan 5K kosten bespreken met de vrouw. Alles daaronder kan ik mijn gang gaan. Daarbuiten speelt beschikbaarheid een rol. Als het horloge te kopen valt koop ik het. Soms vrouwlief overtuigen, maar een etentje of een leuke ring en ze is omgekocht.