Hoe betrouwbaar is het kopen van een horloge op een veiling

Goeiedag horlogeliefhebbers, zie dat er veel horloges aangeboden worden op veilingsites en vraag me het volgende af. Heb een mooie Ulysse Nardin Maxi Marine Chronograph Automatic gezien op catawiki welke wordt aangeboden door de Horlogemeesters
er zit geen origineel certificaat bij, wel een de door de Horlogemeesters uitgegeven echtheidscertificaat…?
Het lijkt mij toch niet dat die gasten dure merkhorloges inkopen zonder originele papieren???
Worden we dan gewoon bedonderd door catawiki, BVA auctions ed??

Catawiki koopt niets in maar is een je-verzint-het-niet: veiling. Zij verkopen dus horloges voor de eigenaar. En ik denk overigens dat 90% van de horloges die op veilingen worden verkocht geen papieren hebben.

Catawiki heeft overal experts voor die er een geschatte waarde aanhangen

Schatting veilingmeester
€ 3.500 - € 4.600 
Dit is een geweldig moment om te bieden!
Het huidige bod is nog steeds lager dan de geschatte waarde.

het is wel mooi horloge maar is het echt???

1 like

Jemig… huilt zachtjes…

4 likes

Ik zou mijn vingers er niet aan branden. Mijn advies: lees een tijdje mee op dit forum dan krijg je een goed beeld wat er te koop is aan merken en stijlen horloges en voor welke bedragen. Ze staan te koop op de horlogemarkt en bijna altijd met doos en alle papieren en natuurlijk authentiek. Betere deal toch?:wink:

1 like

Echtheid bepalen is waarschijnlijk een van de moeilijkste dingen die er zijn,maar in de basis is het niets meer dan zoek de geen verschillen, hier is het origineel:

De truc is om kenmerkende details van het origineel te vergelijken, deze moeten exact kloppen. Dus check je of de wijzers die nogal apart zijn exact overeenkomen in vorm en lengte en of de stipjes op de tachymeter schaal op precies de juiste plek staan. Daarnaast hebben de streepjes van XII en VI een lichte trapezium vorm. Mijn mening, origineel.

Ik heb zelf ook geen ervaring met aan- of verkopen via een veiling.
Wat ik dan op den buis wel heb gezien is dat veilinghuizen toch de echtheid moeten kunnen garanderen.
Maar weet iemand hoe nu zit als je iets op een veiling koopt ervan uitgaande dat het authentiek is en achteraf niet zo blijkt te zijn. Kun je dan nog iets doen of is het gewoon pech geld weg?

mijn vraag aan de horlogemeesters
goeiedag, jullie bieden de (duurdere) horloges aan met getekend echtheidscertificaat van “de horlogemeesters”. Betekend dat dat er geen officieel certificaat (van het betreffende merk) bijzit???

antwoord
Klopt indien geen origineel certificaat meer aanwezig is voegen we een door ons getekend echtheidscertificaat bij waarmee wij in staan voor de originaliteit van het product.
Als een horloge uiteindelijk niet origineel blijkt te zijn nemen we het terug en crediteren wij het betaalde bedrag

Mvg,

Evan Slurink

1 like