Hoe bijzonder is dit als je al een Nomos - Orion hebt?

Hallo iedereen.

Ben nog altijd aan t rondkijken voor een grail waar ik bijna uit ben maar kijk daarnaast ook naar andere dingen.

Een van die dingen waar ik naar kijk is een Duits merk wat uit Hamburg komt. Zijn al een aantal wat oudere topics over maar ik vraag me al omdat ik al een Orion heb of dit wel aan te raden is, zeker omdat ze niet bepaald goedkoop zijn.

De twee horloges waar het me om gaat en dan specifiek t uurwerk.

T beste wat ze hebben

https://hentschel-hamburg.de/modelle/h1-1877-platin.html.

T ding kost in staal al een dikke 10k…

en

https://hentschel-hamburg.de/modelle/h2.html.

Kost net geen 5k.

Maar goed waar gaat t me om.

T is wellicht een belediging om te zeggen dat t Alpha kaliber van Nomos een veredelde versie is van de eta pesseux7001. Maar hoe zit t met de Hentschels. Wat dit zijn bijna 3 tot 6 Orions nieuw.

Is dit echt wat bijzonders? Of (heul) erg overpriced? En ik vraag me af, mocht deze kleine manufactuur ooit over de kop gaan. Hoe groot is t probleem met servicen?

Dat ziet er inderdaad uit als een Peseux. Ter vergelijk, mijn Junghans Meister Driver van 850 ball’n:

De Sonnenschliff die Nomos en Stowa graag gebruiken ontbreekt. Maar om nu te zeggen dat ik 10K vibes krijg… Witgoud wellicht, maar toch.

1 like

Het lijkt mij niet (en zelfs onmogelijk) dat de horlogemakers op deze manier en op zo’n laag bureau de horloges in elkaar bouwt.

Dit vond ik ook bijzonder.

1 like

Altijd een beetje jammer dan he,zo’n ‘‘serieus’’ merk neerzetten en dan een totaal onrealistische foto als teaser plaatsen. :rofl:

Op zich vind ik Hentschel prachtige horloges met een echt eigen karakter heeft en zou er - op het oog - best graag een willen hebben.
Echter vraag ook ik mij af in hoeverre ik de prijzen van Hentschel verdedigbaar vind. Bovendien maakt het gebruik van BD’ers als merkambassadeurs alsmede meneer Hentschel zelf op mij een weinig sympathieke indruk (ik kan me natuurlijk vergissen, want ben zelf nog nooit in zijn winkel geweest, maar wil ik wel binnenkort eens doen)

Het bezit van een Orion zou voor mij geen reden zijn om de H1 1877 over te slaan. De Orion zou je in een uiterst geval ook nog kunnen laten gaan zodra je die behoefte voelt. Moet zeggen dat ik de Hentschel wel mooier vind dan de Orion, maar niet 9x.

Mooie horloges, die Hentschels. Sommige modellen doen me denken aan Tourby, ook zo’n klein Duits merk (uit Hagen, Westfalen). Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Art Deco sector dial en ik kan je aanbevelen om in elk geval eens op de website van Tourby te kijken, mocht je dit merk nog niet kennen. Ze maken vooral gebruik van Unitas uurwerken. Voordeel: waarschijnlijk tot in de verre toekomst te onderhouden en, als je het mooie horloges vindt, houd je een hoop geld over (t.o.v. Hentschel).

Thanks for the tip. Ik zal eens kijken op de website van tourby al zijn dingen met Unitas meestal aan t formaat.

Nu ga ik wellicht heeeeeuul erg vloeken. Maar met wat kan Hentschel zich als kleinere manufacture meten? Schalen jullie dit merk in als above Nomos? Bedoel Nomos is ook niet supergroot. Wellicht zoiets als Moritz Grossmann/ochselin and Junior? Of is dit echt appels met peren vergelijken? Beide zijn ook vrij klein en vrij prijzig?

Kunnen en nu noem ik even snel twee leden die aan uurwerken knutselen @PeterLC en @koen wellicht wat zeggen over de uurwerken die tikken in de Hentschels? Veel specialer dan een pesseux7001/alpha? Of tov de 1877 doorsparen en voor de instap lange thin gaan?

:scream: zei ik dit laatste nu echt…

1 like

Allemaal Peseux 7001 basis. Andere kloven, maar de raderwerk-layout (en dus ook de platine) zijn gewoon ETA. Jezelf dan een manufacture noemen is wel op het randje…

Sorry hoor, maar ik ben erg nuchter geworden t.o.v. al die mega-prijzige omgebouwde ETA-basis tuinhuisjes-klushok merkjes… :wink: …Dornblueth is er ook zo een. :no_mouth:

1 like

Het antwoord staat op hun website: We have developed our new caliber on the basis of the legendary vintage and manually wound AS1130. The bridges are newly constructed and much stiffer now. They are riminiscent of the early 20th. century pocket watch movements with their curved bridges. Every component was re-engineered and all the surfaces are hand finished.

Ik denk dat de basis toch gewoon een AS oud caliber is. Het ziet er wel erg mooi uit. Maurice Lacroix deed dat in het verleden ook met New Old Stock Unitas uurwerken.

En het ‘Werk 1’ caliber is in de basis een ETA/Unitas 6497/98.

En denk niet dat je dit op enig moment makkelijk kunt verkopen…Eigenlijk net als Meistersinger en Nomos. Heel erg lastig te verkopen tenzij je de prijs ernstig dumpt.

1 like

Staudt Goedkoper alternatief?

1 like