Hoe case Jaeger LeCoultre Memovox E871 openen?

Beste horlogeliefhebbers,

Ik ben hier nieuw en wou graag weten hoe deze case juist opengaat.



IMG_0940

Kan er online niet veel over vinden. Behalve dan dat als je hem foutief opent, je het alarmmechanisme van de horloge kan beschadigen (dit tikt tegen de achterkant als het alarm afgaat) - nu stond daar niet specifiek bij of het over de klassieke JLC memovox gaat of over dit funky jaren '70 monstertje

Heb hier een Chinese knock off 5700 case opener waarmee ik tot hier toe alles al heb opengekregen, maar ik ben bang om het mechanisme te beschadigen door er wat kracht op te zetten

Alle hulp is welkom, maar liefst van iemand die met dit specifieke model ervaring heeft

Alvast bedankt,
Filip

2 likes

Deze achterkant moet je openen met een speciale sleutel, die precies over de gekartelde rand van het achterdeksel past. Misschien dat het ook lukt met een rubber balletje of een prop ductape.

Bijzondere JLC hoor en een gaaf modelletje. Ik vraag me alleen af waarom je hem open zou willen maken. Wees er voorzichtig mee.

1 like

image

1 like

Gaaf horloge!

Ik denk schroefdeksel, maar anders ff @vinwat vragen. (Die ik hierbij een seintje heb gegeven)
Het zou best kunnen dat er nog een deksel onder zit, met het uitsteeksel voor de hamer.

1 like

Wel, wat zal ik zeggen.
Ik kan op de foto niet zien of het een automatic uurwerk is of een hand opwinder.
Als het een Automatic is, dan zal er een 916 kaliber in zitten.
Meestal staat dan op de wijzerplaat, automatic.
Als het een hand opwinder is, vermoedelijk een K911 kaliber.
Als er een kaliber K911 in zit staat er meestal Memovox op.

Een vraagje, waarom moet het opengemaakt worden?
Wel valt het mij op dat de twee kronen verschillend zijn.

Het wekker mechanisme samen met datum indicatie van deze uurwerken zijn alleen te kalibreren als je weet hoe dat gedaan moet worden. Als je dat niet weet, dan krijg je dat dan ook niet voor elkaar.

De achterdeksel is een schroefdeksel en moet met een speciale sleutel worden opengemaakt.
Niet iedereen zal een dergelijke sleutel in het bezit hebben.

3 likes

@vinwat
Hey hallo, merci voor het antwoord. Ik ben hier duidelijk aan het juiste adres :slight_smile:

Het is een automatic. Ik wou hem openkrijgen om de bovenste kroon te vervangen (is niet origineel - cfr. de eerste eigenaar heeft zijn horlogemaker ergens in de jaren '70 die er op gezet omdat de originele kwijt was geraakt) en ik wil het glas en de bovenkant van de case wat opkuisen voor ik hem binnendoe voor een onderhoud (terug volgens de eerste eigenaar: heeft na de jaren '70 tot nu in de kast gelegen - alles werkt nog wel maar onderhoud zal wel dringend nodig zijn)

Dus het is gewoon openschroeven naar links? de juiste sleutel heb ik niet, maar wel zo’n bergeon verstelbare sleutel voor aquastar

Groeten, Filip