Hoe de kast van deze Rado te openen?

Iemand een idee hoe ik dit horloge open krijg? Nu zul je zeggen gewoon draaien, dat lukt ook wel, maar alleen voor een kwart. Daarna blokkeert het volledig. Is

er misschien een speciale manier voor?

1 like

Het staat toch op de deksel naar welke kant je moet draaien? En idd. het hoeft maar een kwart slag omdat het een soort bajonet sluiting is…
Vreselijk zonde hoe die deksel er nu uit ziet :weary:

1 like

De voorkant kan ook wel wat liefde gebruiken… :nerd_face:

3 likes

Kwart slag draaien en dan loswippen.

1 like

Dank jullie wel. Tja het is een erfenisstuk. En ja die heeft heel wat onderhoud nodig. De kroon zit ook muurvast, dus ik ben benieuwd hoe het binnenwerk eruit ziet.

1 like

Hoe het deksel eruit ziet is overigens niet mijn werk :woozy_face:

Kwart slag draaien zoals aangegeven en dan met een kastmes openen. Zal lastig gaan denk ik omdat ik vermoed dat het rubber tot kleefgummi is vergaan. Vocht zal ook een rol spelen dat een en ander vastzit. Met beleid werken.

1 like

Nee dat hoor je me ook niet zeggen maar er is duidelijk iemand bezig geweest die het zonder enige kennis van zaken met bruut geweld heeft geprobeerd en dat vind ik eeuwig zonde, vandaar… :wink:

Overigens is er iemand op dit forum met een prachtige verzameling Rado’s die regelmatig een topic plaatst met hoe hij van barrels weer juweeltjes tovert, misschien kan hij je enigszins op weg helpen.

Succes!

Titelfix en verplaatst naar Techniek & Reviews :slightly_smiling_face:

Er is in het verleden wel een ongelooflijke slager mee bezig geweest zeg :dizzy_face:

2 likes

@Vintagewatchstuff

6 likes

bajonetsluiting zoals hierboven al aangehaald. Kwartslag los draaien en dan een ietsiepietsie terug draaien en deksel lichten.

3 likes

Dank allen, inmiddels open gekregen en zoals verwacht heel wat werk aan de winkel. Ga mijn best doen om er weer iets van te maken.

3 likes

Ik om nog even terug op dit onderwerp. Het lukt me niet om de schroef van de stem los te krijgen. Zit echt muurvast. Is er een middel om dit wel los te krijgen? Geldt trouwens voor de stem zelf ook. Is niet uit te trekken.

1 like

Ik heb wel een schroeven los gekregen door er een drupje wasbenzine op te laten. Ook wel citroensap. Maar dit was allebei bij knutselhorloges! En ik ben ook niet meer dan een amateur.

1 like

Nou ja, is het proberen waard

Je moet het uurwerk toch reinigen dus wat je ook gebruikt (mits niet agressief), de kroon zal vastzitten door roest en vuil gok ik. Wat ik wel eens doe is kruipolie erin druppelen. Eerder hoorde ik ook remmen reiniger. Wel uitkijken dat je de plaat niet met de middelen vernacheld. Ik zou het dan ook met de kroon omlaag bij de stem toepassen.

1 like

Je kunt eventueel de veerton brug demonteren. Als die eraf is kun je met een tangetje de schroef vastpakken en proberen hem er dan uit te draaien.

3 likes

WD40 proberen?