Hoe echtheid Dubey& Schaldenbrand herkennen?

Iemand bekend met het merk Dubey& Schaldenbrand?
Hoort er een kenmerk op het mechanisme te staan?

Hraag jullie bevindingen

2 likes

Ik zou de topictitel even aanpassen want D&S lijkt me wat te veel gissen.

1 like

Donna & Summer.

4 likes

Hoe echtheid Dubey& Schaldenbrand herkennen? Oid.

Welk model is het? Hoe ziet de wijzerplaatzijde eruit?

Zelf heb ik nog geen replica’s van Dubey & Schaldenbrand gezien.

Ik heb een Aerodyn Duo, maar die heb ik zelf nog nooit open gemaakt. Daar zit een ETA 2892 uurwerk in. Ik denk wel dat de naam op de rotor staat.

Hier heb ik een foto van het uurwerkje van dit model gevonden; dus wél de naam op de rotor.

3 likes

Voor vintage

goed rondkijken o.a. op C24, ik heb daar geen bijzonderheden op het caliber gezien.

Het horloge (op MP) lijkt mij wel een echte D & S.
Maar het loopt niet en dan zou een eenvoudige weinig kostende reparatie het probleem oplossen. Waarom heeft hun horlogemaker dat dan niet gedaan?
Ik zou daar naar vragen.

2 likes

Dit is ‘m:

Best een mooie, mooi patina ook :ok_hand:

4 likes

Helemaal mee eens! :ok_hand: Ik ben geen kenner, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat hij niet echt zou zijn. Die van mij is een stuk nieuwer (half jaren 2000) en je ziet vaker dat horlogemerken bij het ene model wél de naam op de rotor hebben gezet en bij het andere model niet. Misschien deden D & S het in de vroege jaren (jaren 50 lijkt dit) nog niet…

1 like

Misschien staat het wel net zoals bij jouw horloge op het deksel (geen foto daarvan).
Bij zichtdeksel staat het op de rand en is de rotor bewerkt.

Ik vind het wat vreemd dat de koper met een zgn eenvoudige reparatie wordt opgezadeld, waarom niet eerst gerepareerd en dan voor verkoop aanbieden?

1 like

Dat vind ik ook!

Hier het deksel van mijn exemplaar:

1 like

Zo werkt het helaas nooit. :sweat_smile: Hier een halve emmer vol met semi-vintage A-merk “eenvoudige batterijwissels”. Yeah right. Inclusief gebarsten glas, gebarsten gouden IWC kroon, dolgedraaide JLC dekselschroef…

1 like

Yep.

Anyway, volgens mij heeft TS nu voldoende info om een afweging te maken het horloge wel of niet te kopen :slightly_smiling_face:

2 likes

Of is ooit de rotor vervangen omdat het lager teveel speling kreeg bij een “gewone” horlogemaker die geen onderdelen kon of wilde bestellen bij D&S?

Of de klant die niet extra wil betalen voor die letters op de rotor omdat hij het toch niet ziet? Komt zeker ook voor.

Naar mijn idee gewoon een Eta 2452…

1 like

Klopt, staat ook in de MP-advertentie.
Horloge loopt niet en een reparatie wordt geschat op ongeveer €40 terwijl niet duidelijk is wat er mis is.