Hoe een fake Rolex te herkennen?

Eerst even toestemming vragen…

1 like

Ik denk dat je hiermee over de grens gaat. Je post wel een link naar het replica-watch forum.

Dit had een PB moeten zijn, voordat je het topic ging plaatsen?

De link is al verwijderd kennelijk.

Het is altijd een arbitrair onderwerp. Er zijn legio aankoopadvies-topics waar iemand van een advertentie wil weten of het om een legitiem exemplaar gaat. Dan heb je nog de erfenis-draadjes en de marktplaats-draadjes. Dat zijn in principe nuttige draadjes vind ik, juist als er op detail wordt ingegaan waarom iets al dan niet origineel is. Of dat behalve voor de goedwillende koper ook voor de makers van fakes tot nut strekt weet ik niet.
Je wilt als forum geen imitatie promoten, de vraag is wanneer een draad dat doet. Moeilijk om beleid op te maken.

1 like

Dit zeggen de regels:

Verboden: Aanprijzing of afbeeldingen van replica’s, inclusief vermeldingen van sites of andere vindplaatsen ervan.

Topic mag dicht. Tegen de regels. Dikke doei! :wave:
Slotje graag.

2 likes

Heb de OP even weggehaald en in een PB naar Jur gestuurd. Benieuwd naar zijn antwoord.

Ja, er is een link naar een forum over fakes, maar het document An sich is zeker interessant. Vooral omdat het goed ingaat op wat allemaal niet goed is aan de verschillende fakes. 1:1 op Wikipedia zou prettig zijn en dan mag het vervolgens ineens wel?

Zoals al aangegeven door anderen zijn er vaak vragen over erfenissen of andere bronnen hoe de Rollex verkregen is. Daar wordt door veel kenners vaak uitgebreid op ingegaan (Hulde), maar een duidelijke bron waar de kennis vandaan komt mag dan niet.

Zou je de pagina van je link niet om kunnen zetten in een post hier? Dan is het best informatief.

Beetje foto’s erbij, een knappe vrouw tussen neus en lippen door gepost, dat is een win.

3 likes

Zou kunnen, maar dan zit je met copyright enzo… O wacht… Ironie :wink:

2 likes

Op zich heb je gelijk. Nu ben ik geen Rolex koper, maar ik denk dat het kunnen herkennen van een fake wel degelijk een nuttig topic voor dit forum is.

Wat mij betreft dan zonder links?

Die is dus sowieso nep!

4 likes

Het lijkt mij voor zij die willen kopen wel belangrijk om een echt van een vals horloge te kunnen onderscheiden, een franken horloge van een volledig origineel horloge, een redial van een NOS exemplaar en ga zo maar door…

Anderzijds is er hier blijkbaar een enorme schrik om over deze zaken te praten, dit begrijp ik niet helemaal… ik kan dus wel begrip opbrengen dat je hier geen valse horloges mag aanbieden, dat je hier geen sites waar ze dit soort horloges aanbieden mag bekend maken, maar over het herkennen van een horloge vals of echt zou toch mogen gepraat worden… of zijn er redenen die ik niet zie?

3 likes

De regels zijn duidelijk. Het beleid niet altijd.

Het gaat op het forum altijd (van wat ik tegen kwam, en dat komt dicht bij de 100% de afgelopen jaren) om verificatie, niet om aanprijzing. Afbeeldingen worden er legio toegestaan in ‘moet ik dit kopen’ draadjes.

Ook zijn er links van vele marktplaats/ebay advertenties.

Ik denk dat die discussie nuttig is. Maar het zal altijd een gedoogsituatie zijn en zal niet snel toegestaan worden in de regels. En dat is begrijpelijk.

Ja maar zolang het voor de minder geleerde liefhebbers onder ons niet duidelijk is hoe je een echt horloge herkent zul je altijd van die vragen blijven krijgen, juist daarom lijkt mij een topic als dit wel interessant.

En misschien moet je dit topic gewoon noemen: “Hoe herken ik een echt horloge” dit zou dan toch minder in strijd zijn met de regels of niet?

1 like

Misschien is het juist een goed idee om er een subforum van te maken en dat achter de trustlevel-muur te stoppen.

Dan loopt horlogeforum niet te koop met topics over fakes, maar is er voor ons allen wél een goede plek om erover te praten. Strenge “sociale” controle en moderatie is dan natuurlijk wel noodzakelijk. En ik zou links naar marktplaats e.d. daarin toelaten, maar links naar fabrikanten/webshops niet.

1 like

Leuk dat de discussie zich volwassen ontwikkelt. Dit wil nog wel eens anders zijn. Ik hoop dan ook dat dit zo blijft en dat dit meegenomen wordt in de afweging voor het management :slight_smile:

2 likes


Filmpje van Watchfinder. Altijd zeer informatieve filmpjes.
Einde🕵️‍♂️
2 likes

Het onderwerp komt steeds op de een of andere manier weer voorbij en elke keer is er opnieuw de kramp van wat wel en niet past binnen de bandbreedte van de regels hierover. Intussen groeit het raffinement van de namaakindustrie en staan we steeds meer bloot aan nephandel. Goede raad kan dure vergissingen een beetje voorkomen lijkt mij en een forum als dit kan daarbij wel degelijk helpen. De vraag is alleen hoe?

2 likes

Fake watch forum 97.000 leden tssssss…:persevere:

Maar… bedoel je nou te zeggen “hier heb je een filmpje, einde discussie”?