Hoe Eterna horloge openen

Hallo mede HF lid…

Ik heb een Eterna horloge waarvan ik geen idee heb hoe het deksel te openen…
Iemand tips voor me? ( Behalve naar een horloge maker gaan)
Tevens zit de kroon te los op de stift,bij het corrigeren van datum of tijd draai ik de kroon er steeds af…
Hoe kan ik deze het best vast maken?

Dank alvast…

1 like

Dit soort deksels maak je open met een horlogemes en de stift wordt geborgd door een klein schroefje in het uurwerk.

Maar een (goede!) horlogemaker houdt daarbij het achterdeksel netjes. Dus zonder ervaring zou ik van zo’n mooie Eterna afblijven. De waarde neemt ook direct af bij beschadiging.

1 like

Moet er dan geen soort inkeping in het deksel zitten waar je het mes onder kan klemmen?
Deze zit er namelijk niett. Ik heb m ook maar aan de kant gelegd want wil m inderdaad niet beschadigen.

De stift zit prima vast, ik draai alleen het knopje los… Dat is de kroon toch of heb ik dat verkeerd?

1 like

Correct, maar je hoeft niet altijd een inkeping te zien. Voorheen deed men dat niet. De kroon moet met wat loctite worden vastgezet.

1 like

Ik kan het niet goed zien, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het uurwerk via de glaszijde uit de kast gehaald.moet worden.

De kroon kan je op de opwindstift draaien, door de stift in een pinvice vast te zetten en de kroon er stevig op te draaien.

Voor beide klusjes zou ik naar een horlogemaker (geen juwelier!!) gaan, aangezien je waarschijnlijk niet het juiste gereedschap hebt. Zelf klussen aan een horloge is, zonder ervaring en de juiste gereedschappen, bijna altijd rampzalig voor het horloge :wink:

4 likes

Lijkt mij ook het beste, helaas al een aantal van zulke ervaringen gehad eigenwijs als ik ben… 🫣
Dank voor je reactie

1 like

Ah, loctite kan ook haha…
Thnx

De buitenkant zit als een soort “kap” om de binnenkast heen, te zien aan de uitsparing onder de kroon, dat is voor de tube. Je drukt de binnen kast met glas en al uit de buiten kast, daarna kan je waarschijnlijk kroon en glas verwijderen, uurwerk er uit halen.
Ik kan me voor stellen dat alles goed vast zit en dat je dat met speciaal gereedschap moet doen.

1 like

Ah… Klinkt voor mij als klusje voor iemand met verstand van zaken haha…
Dankjewel :+1:

1 like

Is dit trouwens een compressor kast variant gezien het visje?

Geen flauw idee, het compressor kast symbool is een gestileerd duik helmpje.

Dat weet ik maar een visje zou op een andere variant kunnen duiden? :thinking:

Ik durf het ook niet te zeggen…

Wie weet, het visje heeft ook een Christelijke betekenis. :smile:
Het zou een kast van E. Piquerez kunnen zijn, maar ik zou bij deze kast niet het nut van de verende compressor constructie zien, dan zou je een los achterdeksel (schroef, klik, bajonet) moeten hebben.

Idd, het ichthus teken?..

Ik heb een ander Eterna horloge. Dagenlang mee bezig geweest, het hele internet afgezocht, maar uiteindelijk dus gewoon een klikdeksel :see_no_evil: Gaat wel superzwaar!

2 likes

Ik doe het zelf maar niet, maar goed gelukt :+1:

En ook dat visje op de achterkant…
Ook een pakking op de rand van het deksel volgens mij… zal dan toch ‘waterdicht’ betekenen denk ik.

1 like

Ik denk het ook.

Vond dit met google

1 like