Hoe evolueert jouw smaak?

Vandaag had ik door omstandigheden een deel van mijn collectie in huis (normaal liggen de meeste in de kluis van de bank).
Vanavond heb ik ze eens naast elkaar gelegd en toen viel me op dat, ondanks de chaotische aard van mijn collectie, er toch een duidelijke evolutie is.

In het begin kocht ik toch vooral vrij “brave” horloges, horloges die algemeen wel vrij veel mensen mooi vinden. Ik koop natuurlijk altijd enkel wat ikzelf ook een fantastisch horloge vind, maar de wederverkoopbaarheid was toch vaak ook een beslissingsfactor.
Deze aqua terra james bond is nog eentje uit die periode:

Evenals deze Rolex explorer II:

De reden dat deze er nog zijn is omdat ik ze nog steeds prachtig vind en vaak draag, maar veel horloges uit die periode zijn weg. Ik kocht toen bvb. Nog verschillende Rolex maar kwam erachter dat ik die zelden droeg.

In een volgende fase liet ik mij vooral door de mening van anderen leiden om mijn eigen mening te vormen. Dit forum kent echt periodes waarin een bepaald horloge razend populair is, ik herinner mij bvb. Nog de Longines legend diver, de oris 65 diver, de victorinox inox, en de sparx the bull, er zijn er ongetwijfeld veel meer. Zo kocht ik ook een longines legend diver, prachtig horloge maar vrij snel weer weg. Er zijn echter ook blijvers uit deze periode:

Deze prachtige Crepas scuba 500 werd mij aangeraden door candide herinner ik mij nog (overigens als inruil op eerder genoemde legend diver)

De Pilot one wilde ik echt heel graag hebben (nog steeds!)

En de Dark side of the moon vintage black reken ik hier ook nog bij, min of meer het einde van deze periode:

En nu zit ik al een paar jaar eerder in een periode waarbij ik gewoon koop waar ik op val, wat me aantrekt, zonder er bij na te denken. Hier o.a. Een gigantische U-Boat met een sterling zilveren kast (geen foto van), of deze Chronoswiss omdat ik daar ooit eens in een serie op TV een referentie naar gehoord had die me wel triggerde (en ik wou toch al eens een pano date proberen en zo’n retrograde wijzertje is ook een plus):

Een x33 skywalker omdat ik een high-end ana-digital wou, het ging eerst een Breitling exospace worden maar toen kwam deze in ruil plots op de radar:

Een Black bay bronze omdat ik al lang een bronzen horloge wilde en toen stond deze plots te koop bij Jaap:

Een Oris aquis omdat ik een “vakantiehorloge” zocht (een excuus even goed als alle andere…) én de dagweergave is toch wel leuk gedaan…

En tenslotte als laatste aanwinst deze IWC aquatimer, gewoon daarom en omdat er al een large rubber band bijzat. Langere banden zijn bij de aquatimer niet evident wegens het quick change systeem, ik had eerder een titanium chrono bij Jaap op het oog maar kwam er de avond voor de deal achter dat langere banden niet evident waren. Even later (i.e. Gisteren :)) dan toch deze gevonden:

Toch enige systematische evolutie in de chaos dus. Naast dit alles heb ik nog een paar parallelle tracks lopen… ik probeer wat oude Omega meuk bij elkaar te rapen af en toe:

En dan nog een paar die er zijn gewoon omdat ik ze leuk vind, maar niet per sé veel polstijd krijgen (behalve de seiko, da’s mijn klushorloge)

Hier nog eens op een hoopje bij elkaar, toch echt een vreemd allegaartje…

Hebben jullie al eens een keer nagedacht over de evolutie van jullie smaak? Zit er een systeem in?

41 likes

Hele mooie en toch ook diverse collectie heb je daar bij elkaar. Geniet er van!

1 like

Mooie collectie! Leuk om te lezen ook, herken een aantal dingen zeker wel bij mijzelf.

1 like

Waar is de AP gebleven? Of nog wel in bezit, maar even geen foto van?
Geweldige collectie trouwens! Erg gaaf!
Dat van de populaire horloges herken ik wel inderdaad. Daar laat ik mezelf ook wel eens in meeslepen😉 voor de rest koop ik wat ik zelf mooi vind, en kijk ook wel met een schuin oog naar de waardevastheid.

1 like

Leuk verhaal. Mooie collectie.

Ik ben ‘pas’ horloge-adept sinds een jaar of 2. Eerst keek ik bijna enkel naar dressers. Maar door het forum ook interesse voor duikhorloges gekregen. En recent overweeg ik een Flieger (Stowa). Maar na het zien en passen van een IWC Flieger twijfel ik of er überhaupt een Flieger moet komen. Juist weer een mooie dresser gezien die mijn aandacht trekt.

Ik denk dat smaak over tijd verandert. Onder invloed van wat je hebt en ziet, maar ook simpelweg doordat er tijd verstrijkt. ‘Evolueren’ vind ik niet per se het juiste woord, dat suggereert dat voorkeur/smaak v aantal jaar terug minder goed zou zijn dan nu. Is anders, niet beter of slechter.

1 like

Die is er nog hoor :slight_smile:

1 like

Gelukkig maar :star_struck:

Wat heb jij toch een topcollectie. Ook wetende dat dit slechts een fractie is van het geheel.

Mijn verzameling is geëvolueerd van veel leuke maar minder prijzige horloges, naar een steeds kleinere maar kwalitatief goede set van horloges die ik écht heel gaaf vind. Dat zijn er op dit moment maar drie (met daarnaast nog een paar seiko’s en een Casio voor op klussen en vakanties en dergelijke).

1 like

Ik ben toleranter geworden in m’n smaak. Vroeger was ik echt van de hele erge dress watches. Vandaar dat mijn eerste echte horloge een Tissot Le Locle was. Tegenwoordig sta ik open voor meer stijlen. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik toch meer gevoel heb bij vintage modellen dan nieuwe modellen.

Mijn smaak is geëvolueerd naar kleinere maten en veel duurdere horloges… Ik was geen fan van horloges op staal, geen fan van Rolex in het begin, en geen fan van de datumpukkel…

En nu helemaal blij met een Rolex DateJust. Sinds ik die heb, heb ik nog geen andere horloge gekocht.

Het kan zo raar verlopen :upside_down_face:

(En ik vind de klassiekers mooi, behalve die ene vierkante…)

1 like

Ja, dat doet me er aan denken dat er ook nog een periode geweest is waarin ik af en toe wel eens een deep blue of tw steel in huis haalde (horlogevandaag iemand?), maar wat werkte echt niet voor mij.
Die TW steel ligt al jaren ongebruikt in z’n doos te tikken, stickers er nog op en al.

1 like

Bedoel je de monaco? Die valt wel in m’n smaak moet ik zeggen.
En ik geloof dat Rolex bij iedereen wel een keer op de radar komt.
Heel eerlijk, ik vond rolex in het begin echt helemaal niks en een beetje snob, nu vind ik het gewoon een gaaf merk zoals de andere…

1 like

Yes! Maar wat niet is, dat kan natuurlijk nog komen.

Dat is ook het mooie van het forum! De grote verscheidenheid (en de bijbehorende foto’s) :+1:

Ik ben eigenlijk vrijwel sinds dat ik geinteresseerd raakte in horloges geinteresseerd geweest in Seiko’s. En dan ook met name de vintage Seiko’s omdat ik dat de interessantste modellen vind. Verschil met nu vs toen is vooral het aantal horloges en kwaliteit van de verzameling. :grimacing: Ik heb nu zelf de horloges waar ik toen jaloers op was dat anderen die hadden. :nerd_face::upside_down_face:

Mijn intresse ligt bij alle vintage Seiko maar in het speciaal de automatische vintage chrono’s. Dat is dan ook het grootste deel van de verzameling.

Dat is juist leuk met een wat grotere collectie. Leuker dan dat je de zoveelste zwarte duiker er bij koopt bijvoorbeeld. :smile: Door wat excentriekere horloges te kopen heb je veel minder overlap en een veel diversere collectie.

13 likes

Mooie collectie en een interessant topic!

Mijn smaak is van Japans verhuist naar Zwitsers maar met nog steeds een zwak voor Tool Watches…

1 like

Je hebt een mooie diverse collectie opgebouwd hoor.:+1:

Persoonlijk speel ik nog niet zo lang actief mee en juist dit onderwerp houdt me de laatste maanden in toenemende mate bezig.
Op een of andere manier wijzigt mijn filosofie zo enorm vaak dat ik er zelf om moet lachen.
Ik heb de indruk dat ik mijn filosofie vaak aanpas op het “must have wondertje” die zich op dat moment voordoet dus gewoon random eigenlijk.

Dit hang ik dus voorlopig maar even aan, wanneer ik een horloge mooi vind overweeg ik om hem te kopen. Wel bouw ik inmiddels tijd in om m’n ratio ook te peilen en daar wordt het rustiger van…

Balans is het toverwoord denk ik…:thinking:

5 likes

Mijn smaak is na mijn eerste automaat (Oris) inderdaad wel veranderd.
Ik houd van bijzondere complicaties die logisch zijn gepositioneerd.
(Niet van turtlekasten en duikers)

Helaas is mijn beurs niet meegegroeid… :sweat_smile:

Ambieer je niet om ooit te krimpen en voor de bekende zwitserse merken te gaan? Zit ook zat mooos vintages tussen…

Bij mij was het aantal jaren geleden begonnen met een bezoekje aan de Bijenkorf toen ik als Belg zijnde even in Eindhoven was. Het idee was om een duurder horloge aan te schaffen om dit te dragen op chiquere gelegenheden. Ik stond een hele tijd naar een vierkante Rado Integral te kijken, maar gelukkig stapte ik buiten met dit exemplaar.

Het is een quartz, maar de verkoper wist me te vertellen dat een quartz handiger en preciezer is dan een automaat. Dus welke idioot koopt nu een automaat? De Rado is nu het enige quartz-horloge in mijn collectie…

Daarna viel er een luwte en dook de interesse via een vriend op en keek ik op een ander forum welke exemplaren ik interessant vond. Op basis daarvan had ik twee Orients aangeschaft.


Het eerste horloge heb ik inmiddels terug verkocht en het tweede exemplaar draag ik eigenlijk nog best vaak ondanks stevige concurrentie van duurdere exemplaren. Na de Orients ging ik wat hoger het marktsegment in en met ‘hoger het marktsegment in’ bedoel ik overgaan van Orient naar Seiko. De SARB065 kwam erbij en ondertussen had ik een goedkoop Chinees horloge gekocht omdat ik op zoek was naar een dun sporthorloge. Niet veel later kocht ik ook de Portsea van Melbourne Watch Company (een microbrand) omdat ik de wijzerplaat zo ontzettend gaaf vind. De SARB065 en Wwoor zijn ondertussen ook verkocht en de Portsea staat in de aanbieding;



Toen had ik de smaak definitief te pakken en is het helemaal misgegaan. Op een paar maandjes tijd kwam er het volgende bij: Omega Speedmaster Dark Side of the Moon, Seiko SBGA011 (de Snowflake), Seiko SBGR083 (een andere Grand Seiko) en de Rolex Submariner. Op dat moment was de bankrekening wel even aan het kreunen en dat was niet van genot…




Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik heb een (uitgesproken) voorkeur voor dressers en de Rolex had ik aangeschaft aangezien ik op zoek was naar een duiker. Stiekem had ik eigenlijk een (lichte) aversie van Rolex door het patserige karakter dat het merk wordt toegedicht, maar een artikel over de geschiedenis van de Submariner deed mijn mening met 180 graden draaien. De Sub vind ik een geweldig horloge, maar was me net iets te gewoontjes en heeft ook een andere (gelukkige?) eigenaar gevonden.

Daarna was diversiteit het toverwoord en ging ik op zoek naar horloges met verschillende complicaties en wat dit het startschot voor mijn vintage-periode waarin er op korte tijd een King Seiko 4502-7010 (met 36000 vibraties per uur), Bulova Accutron 214 Spaceview (met stemvorktechnologie) en een Omega Seamaster (Day Date) werden toegevoegd aan de collectie.



Tussen de vintage-gekte door had ik ook een Deep Blue Protac 1000 aangeschaft ter aanvulling van een beater en als goedkoop surrogaat voor de Sub. De Deep Blue heb ik een tweetal maanden geleden van de hand gedaan en ook de drie vintage horloges mogen wat mij betreft een andere eigenaar zoeken aangezien ik mijn collectie wil reduceren. De King Seiko en Accutron ben ik actief mee bezig om mee die te verkopen (één is work in progress) en de Seamaster verkeert nu in het vagevuur. Ik heb het nog niet de markt op gegooid, maar ik heb er geen emotionele band mee om het horloge te houden.

Toen viel er een relatief kalme periode voor mij waar ik eigenlijk niet zo vaak met horloge bezig was tot plots een opportuniteit op dook in de vorm van de Seiko SDGM001. De SARB065 had ik namelijk verkocht, maar de SDGM001 was altijd een horloge dat op mijn verlanglijstje bleef prijken en over de aanschaf moest ik niet lang nadenken.

Ik was al een tijdje op zoek naar een “bijzonder” horloge en het was een proces van een aantal maanden om de juite grail watch te identifceren. Uiteindelijk is het deze geworden:

Vroeger dacht ik dat veertig mm voor mij de sweet spot was qua diameter van de wijzerplaat, maar door het dragen van vintage stukken ben ik steeds meer en meer kleinere formaten gaan waarderen. Als er een belangrijke evolutie is qua smaak denk ik dat het vooral deze is. Qua type horloges blijft mijn smaak nog steeds gericht op dress watches.

Mijn volgende aankoop wordt wellicht de Tudor Black Bay Fifty-Eight aangezien ik nu duikerloos door het leven ga en dat leed wil ik toch niet te lang doorstaan. De BB58 spreekt me aan door z’n vintage look, maar zeker ook door zijn kleinere formaat.

TLDR: mijn smaak is eigenlijk nauwelijks gewijzigd

23 likes

Ik heb een vrij dure smaak ontwikkeld.
A. Lange en Breguet en de echte top Zwitsers.
Niet om te dragen maar om naar te kijken.

Was vanavond nog even op een meeting van Tissot.
Op een gegeven moment staan er 6 man om me heen
met veel belangstelling voor mijn horloge.
En wat was dat?

Amphibia Red Fly

Juist, deze!
Ik ben er helemaal verzot op.
Loopt super nauwkeurig en is ook qua historie en constructie bijzonder.

Wie zijn neus ophaalt voor een Vostok Amphibia is geen horlogeliefhebber.

Mvg.

11 likes