Hoe ben je daar aangekomen?
Omkeerrad niet vervangen?
Je kan de veer beter niet vervangen (als ze nog goed is), dan ze te vervangen door een aftermarket!
Hoe ben je daar aangekomen?
Omkeerrad niet vervangen?
Je kan de veer beter niet vervangen (als ze nog goed is), dan ze te vervangen door een aftermarket!
Dat is prachtig.
De TS zei niet “maken”, maar opknappen. Dat kan betekenen dat hij het glaasje polijst, de kast schoonmaakt en het uurwerk laat voor wat het is.
Voor hetzelfde geld wil hij eens kijken of hij een oefenuurwerk kan strippen en weer in elkaar kan zetten zonder reparaties of restauraties te moeten doen. Mischien wil hij een saffiertje op een goeiekope rus persen. Of een horloge van de baai slopen zonder het in elkaar te zetten.
Je moet ergens beginnen. En dat begin is nooit bij een hele werkplaats. Kortom: Rustaagh, gewoon lekker wat spullen kopen, aanmodderen, en dan eens kijken of je ambities het aanmodderen overstijgen.
Ik had nog wel meer kunnen en willen vervangen, o.a. het centrumrad komt binnenkort nog binnen. Wiebelde echt heen en weer in de centrumsteen. Naast eBay heb ik inmiddels ook mijn bronnen. Punt is vaak dat de opdrachtgever binnen een budget wil blijven. Wisselaar opnieuw gesmeerd en werkt prima.
Ik ga bij automaten wel vaker eerst kijken hoe de veer er uit komt, dan standaard te vervangen. Bij handopwinders vervang ik letterlijk altijd; 1 keer niet gedaan, kon ik na twee weken het horloge weer deels ontmantelen om onder garantie de inmiddels gebroken veer te wisselen… …zoals je zelf zult snappen heeft een automaatveer nooit piekbelasting; en een handopwindveer wel.
Letterlijk de eerste gebroken automaatveer die ik zie.