Hoe gebruik ik deze draairing?

Onderstaand een van mijn projecten.

Het heeft een ETA 2789-1 uurwerk. Het horloge loopt niet want iemand heeft de opwindas afgebroken. Voorlopig kom ik daar nog effe niet aan toe. Het horloge lijk NOS mede door de nog aanwezige sticker op de achterkant en de originele hangtag. De kroon zat er niet op wat de verkleurde wijzers verklaart (vocht)

Ik schat dat het horloge van de late jaren 70 is.
Kastvorm lijkt nogal op de vorm van de Doxa duikhorloges uit die tijd, alhoewel deze iets minder van kwaliteit is.

Wie heeft informatie over dit horloge ? Met name over de cijfers op de draairing, ik kan er niets uit ontcijferen. Alleen de smalle zwarte ring bij het glas ziet uit als een normale duikring, de rest is…???

(tu) , kan je niet vertellen waar de draairing voor werkt, maar erg mooie klok Lucien!

Ken het merk niet, zou het een plakmerk t.o.v Doxa zijn?

Toen ik het onderwerp van dit bericht zag dacht ik: gewoon, tussen duim en wijsvinger nemen en dan draaien:D

Maar nu ik de foto’s zie … :S

Het lijkt een soort duiktabel, maar ik kan de logica er nog niet in ontdekken, ik zal nog eens goed kijken als ik straks echt wakker ben :smiley:

Ruud

Probeer deze site eens… Staan vele, vele soorten slide rules beschreven. Wellicht ook die van deze (prachtige) Orly.

http://biothinking.com/watch/maine.htm

gr,
Hans Mennink

Is niet het verleidelijk om nu alles te gaan bead-blasten :wink:

Je moet je natuurlijk wel een beetje inhouden, Tom.

De klokjes die ik tot nu toe gestraald heb kosten bij elkaar minder als anderhalf SKX’je. Ziet het niet uit of is het niet geheel naar wens is dat altijd wel weer te verkopen.

Ik zie me echt nog niet een Speedmaster, Seamaster, SAR of Sinn stralen. Denk dat je daar nooooooit meer vanaf komt.

Zou het iets met decompressietijden te maken hebben ?
(Ik doe maar even een gooi…)

Was ik ook al aan het denken.
Diepte, tijd van de duik en decompressietijd. Maar ik probeer er deze 3 componenten te plaatsen op de ring. :S

geen idee hoor, maar voor een slide-rule zou je denk ik een andere binnenring nodig hebben??
Deze NOS kast heeft dezelfde draairing, maar een andere binnenring??

Andere mogelijkheid is dat de ontwerper een fantasie-bezel gemaakt heeft en zich een bult gelachen heeft bij het idee dat mensen zich het hoofd breken om hier enige logika in te ontdekken (dat zou ik gedaan hebben :smiley: )

Paul, heb jij een linkje naar die NOS kast ? Niet om te kopen maar voor een betere foto. De buitenste ring lijkt identiek.

Voor een slide rule heb je inderdaad 2 linealen nodig die tov elkaar kunnen verschuiven.
Wat verder nog vreemd is aan dat exemplaar van mij is dat bepaalde getallenreeksen meerdere malen hetzelfde voorbij komen vooral op de middelste ring., verder nog niet gezien. Ook niet op de link van Hans.
Ook opvallend zijn de priemgetallen op de buitenste ring. Wat doe je met priemgetallen op een slide rule ?

Hmm, paul, een fantasie ontwerp…volgens mij plaag jij graag mensen (:smiley:

Voor een betere foto moet je nog even wachten Lucien, ik hoop deze kast volgende week of zo binnen te krijgen :slight_smile:

Het lijkt wel een beetje op

Maar dan beter uitgewerkt.

veel beter uitgewerkt…

Hoe gebruik ik deze draairing ??

Telkens dezelfde vraag op diverse forums, echter nergens HET antwoord. Tot nu:

De onderstaande Doxa heeft een duikring waarbij op de binnenring de tijd staat aangegeven en op de buitenste ring de diepte. Deze 2 zijn zodanig tov elkaar aangebracht waarbij rekening is gehouden om een duik te maken zonder decompressiestops bij het stijgen.

Je kunt dus 50 minuten op 20 meter verblijven zonder te decomprimeren, 36 minuten op 25 meter, 25 minuten op 30 meter diepte. Je kunt zo naar boven. Overigens zijn deze getallen gebaseerd op metingen en ervaring van de US navy uit 1973 en kunnen dus heel goed gedateerd (en dus niet geheel correct meer) zijn.

De de duikring van de orly is anders ingericht, min of meer hetzelfde als deze Jenny, ook een beroemd duikhorloge.

De binnenste zwarte ring is de normale tijdduikring die we kennen van zo’n beetje elke duiker.

De rest van de ring heeft een ingebouwde decompressietabel. De zwarte blokjes met de getallen vanaf 20 t/m 60 geven de diepte aan. De 2 oranje regels rechts daarnaast geven dan een duiktijd en een daarbijbehorende decompressietijd aan.

Voorbeeld: Je duikt naar 30 meter (witte 30 in zwart blokje) als je daar 30 minuten verblijft moet je 3 minuten decomprimeren, verblijf je daar 35 minuten moet je 4 min. decomp., bij 40 minuten duiken 15 min decomp. en zo verder. Lijkt simpel, als je het weet. Als je de doxa vergelijkt met de Orly zitten daar trouwens wat verschillen in, waarschijnlijk is de orly wat jonger, zodat daar al de nieuwe (veiligere) informatie in verwerkt is.

Dat is wat ik tot zover te weten ben gekomen via het WUS dive forum. De informatie is nog niet geheel volledig want waarschijnlijk hoort er nog een lijstje bij met de diepte waar je decompressie stop maakt. Schijnt dat bij bepaalde dieptes ook meerdere stops worden gemaakt. De "echte"duikers weten wellicht meer.

Hier nog een soortgelijke tabel van een vintage Fortis Marine Master. (bestaat overigens een gelimiteerde Re-issue van, 90 stuks, dus redelijk zeldzaam)

Schijnt dat bij bepaalde dieptes ook meerdere stops worden gemaakt. De "echte"duikers weten wellicht meer.

Dat klopt, maar als ik me goed herinner gebeurt dat op vaste (al dan niet regelmatige) intervallen.

9m, 6m 3m enz, volgens de verbleven tijd op een bepaalde diepte.
Nu met de duikcomputers is het heel anders, andere tabellen, houdt rekening met 2é 3é duik enz. Is nu veel veiliger.

Heb in de ’ 70 veel gedoken met cousteaux tabellen vastgemaakt aan de fenzy.
Toen maakten wij dikwijls uit veiligheid zelf een extra trap , een tabel is maar een tabel, maar houd geen rekening met je vermoeidheid, alcohol, koude enz.

Bij de moderne sport-duikopleidingen worden deco-stops vermeden, en wordt geleerd om binnen de tabel te duiken zodat een stop niet nodig is. Vaak wordt aan het einde van de duik een stop van 3 minuten op 5 meter gehouden als extra zekerheid.

Maar wat ben ik blij dat er computers zijn tegenwoordig :smiley:

Ruud

50 min verblijven op 20m diepte dan moet je redelijk geoefend zijn om dat te halen.
Het is al weer even geleden dat ik een berekening heb gemaakt en mijn duiklineaal heb ik ook niet bij de hand maar zoals ruud al aangeeft is het tegenwoordig gebruikelijk om op 5 meter diepte even (2a3min) te blijven hangen. Ik duik ook te kort en ben te weinig bekend met hoe men daar in de jaren 70 mee omging.
Maar ja in de jaren 70 wist ook nog bijna niemand wat de ozonlaag was. :wink:

Volgens de huidige PADI rekreatie duiktabel kun je 45 minuten verblijven op 20 meter zonder dat een deco-stop vereist is. wel is de veiligheidsstop vereist (3 minuten op 5 meter) als je meer dan 38 minuten hebt gedoken met een maximale diepte van 20 meter. Overigens is het geen kwestie van geoefend zijn, maar gewoon zorgen dat je genoeg lucht bij je hebt :smiley:

Ruud

Geoefend zijn helpt heel veel!! Daardoor kun je langer met je lucht doen. Dit enkel alleen al door het je bv beter te kunnen ontspannen en nvloeiende minimale bewegingen maken. Wat betreft de PADI norm, die is voor toeristen. Het leger hanteert bv andere richtlijnen en dan hebben we nog niet eens over de bijzondere eenheden. Ik zelf heb een paar keer mee gedoken met de BBE. Diepste duik die ik meegemaakt heb was 81 meter. één persoon van het team ging zelfs met een Pony-fles tot 109 meter!!

Kortom de PADI richtlijn is absoluut niet verkeerd, maar geeft niet het uiteindelijke kunnen aan van een getrained/ervaren duiker niet aan.

Wat betreft het geoefend zijn was meer als een grapje bedoeld, als je genoeg lucht meeneemt hoef je niet geoefend te zijn :smiley:

Wat betreft PADI, deze duikplanner is inderdaad met een flinke reserve opgesteld, vandaar ook dat ze spreken over een rekreatie-duik-planner.

Overigens zullen de meeste duikers die op grotere diepte duiken dit met een ander lucht-mengsel doen, zoals Nitrox, en hier horen dan ook weer andere duiktabellen bij.

Ruud