Hoe goed is capecod of is er een beter alternatief!

Met een leuk tweede hands onder weg, ben ik op zoek naar middelen om de kast weer wat shine te geven.
Heb wat topics over capecod gelezen, is het de 6 euro excl. verzenden waard of zijn er andere/beter alternatieven ??
Ik hoor graag jullie onuitputtelijke kennis :slight_smile:

grtz Ray

1 like

Wat mij betreft het geld helemaal waard. Heb ze pas ook voor het eerst gebruikt en werkt prima bij lichte krasjes. Diepere krassen ga je er niet mee weg krijgen. En op brushed delen niet gebruiken want dan gaat het glimmen. Verder kun je het voor die paar Euro gewoon proberen.

Edit: beter alternatief. Je kunt ook poetsmiddel voor rvs nemen en is denk ik verder gelijk aan CC. Als het heel erge lichte krasjes zijn krijg je het met een zilverpoetsdoekje ook weer acceptabel. Beiden zijn m.i. niet beter dan CC, misschien wat voordeliger al weet ik dat niet.

2 likes

Capecod is, naar wat ik begrepen heb goed voor het “oppoetsen” van heel fijne krasjes, zelf heb ik er geen ervaring mee… ik werk kasten meestal op vanaf de freesbank, en dan moet ik ze eerst slijpen (korrel 150).
Voor het doel waar het voor op de markt gebracht wordt zijn ze naar wat ik zoal lees wel goed…

Prima spul om mee te beginnen👍

Klopt, het is eigenlijk voor de zachtere metalen als goud, zilver, tin, messing en stainless steel volgens het zakje. Aanslag e.d. poets je zo weg ermee en wat de lichtere krasjes inderdaad. Prachtig spul maar geen wondermiddel tegen diepere krassen.

En voor jouw met titanium is het dan ook kansloos in ieder geval.

Ik gebruik gewoon een doek met wat auto polijstpasta.
Maar dat poetsen doe ik maar zelden, meestal is een droge doek voldoende.

Met Cape Cod polishing cloths for fine metals kun je met een beetje geduld zonder de strakke lijnen te verstoren kleine beschadigingen wegwerken of “milder” maken. De oude en vaak gebruikte doekjes gebruik ik om metaal op te frissen of vergulde oppervlakken voorzichtig te laten glimmen. Voor kleinere oppervlakken gebruik ik een (plat) ijsstokje met een stukje Cape Cod doek erop zodat het oppervlak strak blijft.
Aanrader!

4 likes

Laat al dit soort dingen achterwege. Mag de mogelijke volgende eigenaar zich druk over maken.

2 likes

Topic starter is de volgende eigenaar :wink:

4 likes

Cape Cod is echt fijn spul! Ik ga eerst het horloge inzepen en lekker wassen, daarna de glimmende delen licht met Cape Cod behandelen en daarna weer wassen en droog maken. Echte krassen gaan er niet van weg, daar heb je andere oplossingen voor. Maar na een behandeling ziet je horloge er echt weer mooier uit. Uiteraard niet gebruiken op glas met AR coating aan de buitenkant!

Instructie op de verpakking geeft aan dat je het met een droge doek moet uitpoetsen en het niet afgespoeld mag worden. Kweenie waarom maar het staat er en zo doe ik het en dat gaat heul goed.

Brasso met een zachte doek :+1:

Klopt, ik ben eigenwijs, na de droge doek (dat doe ik wel) was ik hem nogmaals af. Maar dat is vooral omdat ik de chemische lucht die van die Cape Cod afkomt niet zo prettig vind. Persoonlijk dus. PS: alleen bij duikers op staal en rubber uiteraard, leren banden haal ik er natuurlijk af…

1 like

Super deze reacties, ga maar een doekje bestellen en kijken hoe het horloge binnen komt :roll_eyes:
misschien volstaat een poetsje met capecod, zo niet ach het geeft karakter zullen we maar zeggen :grin:

1 like

Heeft te maken met t feit dat sommige metalen zo minder snel patineren. Voor staal dus niet relevant

1 like

Ik kaap even dit topic met een andere vraag: ik heb een seiko slq011 titanium. Na bijna 20 jaar is het mooie er een beetje af.
De mijne ziet er zo uit:

En een nieuwe ziet er zo uit:
image

Het verschil is wel duidelijk. In het geval dat de gepolijste delen mat geworden zijn, lijkt cape Cod me wel een passend middel, in combinatie met het hierboven genoemde ijsstokje. Maar wat te doen aan de gematteerde middendelen. Moeten deze altijd machinaal behandeld worden, of kan dat ook met de hand met een bepaald middel?

Je kan 3m schuurpapier korrel 2000 of zelfs 2500 pakken. Maar niet veel druk zetten natuurlijk, eerder "aaien " en veel tijd reserveren in plaats van snel resultaat willen scoren.

Bij titanium had ik helaas weinig succes met Cape Cod

Hoe raar het klinkt, maar titanium kun je het beste schoonmaken met, jawel, een gewoon schuursponsje en wat water. Het materiaal werk en is deels zelfreparerend. Ik heb in ieder geval de tip van een plaatselijke juwelier gekregen en met succes op meerder horlogebanden toegepast.

Waar kan je Capecod bestellen als ik vragen mag?

Heb je een link?